View : 121 Download: 0

만 5세 유아의 설치미술활동에 관한 실행연구

Title
만 5세 유아의 설치미술활동에 관한 실행연구
Other Titles
Action Research on Installation Art Activities for Five-year-olds
Authors
김지희
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
홍용희
Abstract
본 연구는 만 5세 유아를 위한 설치미술활동을 효과적으로 운영하기 위한 방안을 모색하여 실행하고, 운영 방안이 유아들에게 미친 영향에 대해 알아보는 것을 목적으로 했다. 연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 만 5세 유아의 설치미술활동의 효과적인 운영 방안은 무엇인가? 2. 설치미술활동의 효과적 운영 방안이 만 5세 유아들에게 어떤 영향을 미치는가? 본 연구는 인천광역시에 소재한 병설유치원인 행복유치원 만 5세 학급에서 실행했고, 연구 대상은 만 5세 열매반 유아 27명이다. 만 5세 유아 설치미술활동의 효과적인 방안을 수립하고자 지난 2년간 연구자가 실행한 미술활동에 대해 점검하여 문제점을 분석했다. 연구 기간은 2013년 2월 4일부터 5월 30일까지이며, 설치미술작품을 감상한 이해를 기초로 유아 주도적인 설치미술활동을 실행했다. 연구는 만 5세 유아미술활동에 대한 문제점 인식 및 이에 따른 해결 방안 모색, 1차 실행 및 평가, 2차 실행, 1·2차 실행 평가 순으로 실시했다. 교육활동은 열매반 담임교사인 본 연구자가 실행했고 이를 녹화 및 전사하여 현장노트를 작성했다. 이외에도 일일교육계획안, 연구자 저널, 사진 자료 등을 수집하여 이를 범주화하고 부호화하여 연구문제별로 분석했다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 만 5세 유아 설치미술활동의 효과적 운영을 위해 2년간 연구자가 실행한 미술활동을 분석하여 문제점을 파악한 결과, 그리기 위주의 정적인 미술활동이 미술영역이라는 제한된 공간에서 이루어지는 것이 대부분이었고 항상 사용하는 일반적인 미술재료만을 사용했다. 또한 미술 작품을 감상할 때 수동적인 태도로만 감상이 이루어졌고 시각 위주의 감각적 경험에 의존하여 미술활동을 실행됨을 알았다. 이에 연구자는 유아미술활동의 문제를 해결하고자 문헌연구를 통해 실행연구의 교수·학습 방법으로 설치미술을 활용한 유아미술활동을 계획하고 실행했다. 1차 실행에서는 유아들에게 설치미술의 이해를 돕고자 설치미술 감상 유형을 분류하고 이에 해당하는 설치미술작품을 선정했다. 이를 감상할 수 있는 환경을 구성하고 활동할 수 있는 재료를 제공해주었다. 유아들은 먼저 설치를 경험하며 설치의 의미에 대해 이해하고, 이후 설치미술작품을 감상하며 자신의 생각과 느낌을 나누고 설치미술에서의 재료와 공간, 기법 등을 탐색했다. 이를 근거로 설치미술작품을 따라 표현해보기도 하고 꽃을 소재로 공간과 감상자를 고려하고 다감각을 활용한 유아 주도적인 설치미술활동을 실행했다. 1차 실행 결과 보다 다양한 설치미술작품을 감상할 필요성이 제기되었으며 설치 공간의 확대, 다양한 재료 사용을 위한 개입, 설치미술작품의 감상을 돕는 방법 모색 등이 필요했다. 2차 실행에서는 1차 평가를 반영하여 다양한 설치미술작품 감상을 위한 도록을 제공했고 교실 외 실내 공간과 실외 공간에서의 설치미술활동을 위한 환경을 마련했다. 또한 설치미술작품의 감상을 위한 방안을 모색했다. 구체적으로 ‘알록달록 향기 꽃길’과 ‘바람에 나는 연’이라는 2가지 설치미술활동이 실행되었다. 이를 통해 바닥과 실외 공간에 설치해보았고 효과적인 설치를 위해 탐색을 통해 적합한 재료를 사용하기도 했다. 이후 완성된 작품을 효과적으로 감상하고자 직접 체험해보기, 사진으로 감상하도록 하기 등을 통해 작품을 감상하도록 했고, 작품을 효과적으로 설명하기 위해 감상자에게 설치미술작품 소개글 전하기, 작품 옆 캡션 달기, 보이스 카드 활용하기, 안내인 되어 보기 등의 방법을 실행했다. 둘째, 설치미술활동의 효과적 운영 방안이 만 5세 유아들에게 미치는 영향을 살펴본 결과, 설치미술에 대한 관심이 증대되었고 탐색 능력이 증진되었으며 미술적 표현에 자신감을 가졌다. 또한 감상 능력이 증진되었고 자신과 다른 사람의 미술작품을 존중하는 태도를 형성하게 되었다. 본 연구는 유아미술교육에서 설치미술활동에 대한 필요성을 제기했고 만 5세 유아 설치미술활동의 운영 방안을 제시해주었다는 점에서 의의를 가진다. 본 연구가 현장의 교사에게 설치미술활동을 효과적으로 운영하는데 도움이 되기를 기대한다.;The purpose of this study is to investigate and practice measures for effective operating installation art activities for five-year-olds and to identify effects of the measures on the children. The research questions based on the purpose are as follows. 1. What are the effective operating measures of the installation art activities for five-year-olds? 2. What are the impacts of the effective operating measures of the installation art activities on the five year-olds? This study was conducted in a class for five-year-olds of “Haengbok” attached kindergarten in In-cheon, and the subjects were 27 five-year-olds in the class of “Yeolmae.” In order to establish effective measures for the installation art activities on the five-year-olds, the author examined the art activities that had been conducted for the last two years for analyzing problems. The study was performed between February 4 and May 30, 2013, and the author practiced the young children-leading installation art activities based on understanding from appreciation of installation art works. The study was performed in the order of perception of problems & seeking resolutions of art activities for five-year-olds, the first practice and estimation, the second practice, and estimation of the first and the second practice. The educational activities were conducted by the researcher as the class teacher of the Yeolmae class, and the activities were recorded and transcribed for field note. Also, the daily training plan, researcher journal, and photo data were collected, categorized, and encoded to be analyzed by research questions. The results of this study were as follows. First, when the author analyzed the art activities conducted by the researcher for two years for effective operation of installation art activities for five-year-olds for understanding the problems, static art activities focusing on drawing were mostly conducted in a limited space of art domain, using general art materials that are being used all the time. Also, appreciation of art works was conducted only with passive attitude, and the art activities were performed dependent on sensible experiences focusing on vision. Thus, the author planned and practice art activities for young children using installation art with the teaching and learning method of action research from literature review, in order to resolve such problems of art activities for young children. In the first practice, the author categorized types of appreciating installation art for helping understanding of installation art of the young children and selected proper installation art works. Then, the author promoted an environment for the appreciation, presenting materials for activities. The young children experienced installation for understanding meaning of installation, then appreciating the installation art works to share their thoughts and feelings and to explore materials, space, techniques of installation art. Based on the experiences, they conducted expression imitating the art works, and practiced children-leading installation art activities considering space and appreciators when flowers were given and using multi-sensing. As a result, it was needed not only to appreciate more various installation art works but to take measures to expand space for installation, to intervene for using various materials, and to help appreciation of installation art works. In the second practice, reflecting the first estimation, the author presented the list of pictures for appreciating various installation art works, establishing an environment for installation art activities indoors and outdoors outside the classroom. Also, the author took measures to appreciate installation art works; specifically, two types of installation art activities including “the splashed flower way with scent” and “the fluttering kites” were practiced. For doing, it, the works were installed on the floor and the outdoors and were used of appropriate materials from exploration for effective installation. Then, for effective appreciation of the completed works, the subjects appreciated the works from direct experience and experience by photos; for effective explanation of the works, various methods were applied to the appreciators such as delivering writings of introducing the installation art works, putting up captions by the works, using voice cards, and becoming guides. Second, as a result of investigating impacts of the effective operating measures of installation art activities on the five-year-olds, interest in installation art was enhanced, exploration ability was increased, and confidence in artistic expression was attained. Also, the subjects were increased in appreciation ability, forming an attitude of respecting art works of their own and others'. This study may be significant in that it presents necessity of installation art activities in art education for young children, providing measures of operating installation art activities for five-year-olds. It may be helpful for teachers in the field to effectively operate installation art activities.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE