View : 875 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor조재경-
dc.contributor.author김효정-
dc.creator김효정-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:23Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:23Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.otherOAK-000000072643-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/209916-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000072643-
dc.description.abstract현대사회는 급속한 도시화, 산업화로 인해 환경문제가 심각해지면서 자연생태계와 산업이 상생 발전하는 지속가능발전으로의 변화를 추구하고 있다. 지속가능발전(SD: sustainable development)은 현세대와 미래세대의 조화로운 공존과 발전, 생태적 다양성 등을 인정하는 것을 핵심가치로 여기며, 경제·사회·문화 전반에 영향을 미치고 있다. 지속가능발전 전문가들은 이것을 추진하고 달성하기 위해 요구되는 핵심역량이 교육에 있다고 본다. 이에 따라 지속가능 발전교육(ESD: Education for Sustainable Development)이 부각되는데 지속가능발전 교육은 미래 세대의 주체인 학생들의 주인의식을 강화하고 사회의 변화를 반영한 유연한 행동을 촉진함과 동시에, 미래지향적 사고를 향상시켜 현 세대와 미래 세대가 조화로운 삶을 이어갈 수 있도록 하는 데에 중점을 두고 있다. 디자인분야에서도 지속가능발전 개념이 확산되고 있다. 과거에는 환경·경제적 측면에 중점을 둔 그린디자인, 에코디자인으로 정의되었던 친환경 디자인의 개념이 최근에 들어서는 사회적 관점이 더해진 지속가능한 디자인(Sustainable Design)으로 새롭게 정의되고 있다. 디자인교육에서도 지속가능한 디자인 교육(Sustainable Design Education)에 대한 연구가 선진국을 중심으로 활발하게 진행되고 있으나, 우리나라의 초·중학교의 교육상황은 도입기에 가깝다고 볼 수 있다. 본 연구는 미래의 주역인 학생들에게 디자인을 통해 환경에 대한 감성적 교감을 일깨우고 미래를 위한 친환경적 개념을 고취시킬 수 있는 지속가능한 디자인 교육지표(ISDE: Index of Sustainable Design Education) 개발 및 이를 활용한 교육개발 방법을 제시하고자 하였다. 이러한 관점에서 본 연구자는 지속가능한 디자인 개념에 관한 선행연구와 문헌고찰을 통해 이론적 틀을 바탕으로 감성교감에 근거한 지속가능한 디자인 교육지표(ISDE: Index of Sustainable Design Education)를 도출하고 교육전문가를 대상으로 검증을 받았다. 지표에 기초한 개발안을 제시한 뒤 검증과정을 거쳐 모의수업을 실시하였다. 초등학교 2차시와 중학교 8차시의 모의수업을 걸쳐 실시하고 참여한 교사와 학생 평가를 통하여 초·중등교육과정의 지속가능한 디자인 학습 지도방향 지침서로서의 가치가 있음을 검증하였다. 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 개발한 감성교감을 통한 지속가능한 디자인 교육지표(ISDE)는 초·중학교의 지속가능한 디자인 교육의 설계와 교육현장의 교수학습과정안 개발에 근거자료로서의 유용성이 있음을 검증하였다. 이에 대한 평가 및 검증은 교육전문가 대상의 FGI를 통해 이루어졌다. 둘째, 감성교감을 통한 지속가능한 디자인 교육지표(ISDE)에 기초한 교수학습과정안의 교육현장 적용도에 대하여 초·중학교의 교사대상의 워크샵을 통해 효과성을 검증하였다. 셋째, 초등학교에서 감성교감 기반의 지속가능한 디자인 교육을 위한 모의 수업을 실시하여 개발안의 교육성과를 검증하였다. 검증의 과정은 모의수업에 참여한 초등학교 학생들의 설문조사를 통하여 이루어졌다. 넷째, 감성교감을 통한 지속가능한 디자인 교육지표(ISDE)를 활용한 모의수업을 실시하여 초등학교 교사들에게 교육성과를 검증받았다. 검증의 과정은 모의수업에 참여한 D초등학교 교사들을 대상으로 이루어졌다. 다섯째, 중학교에서 감성교감 기반의 지속가능한 디자인 교육을 위한 모의 수업을 실시하여 개발안의 교육성과를 검증하였다. 검증의 과정은 모의수업에 참여한 중학교 학생들의 설문조사를 통하여 이루어졌다. 여섯째, 본 연구에서 감성교감에 근거한 지속가능한 디자인 교육지표(ISDE)를 활용한 개발안이 기존의 디자인 수업과 비교하여 학습효과가 향상되었다는 교육성과를 규명하였다. 또한 중학교 모의수업에서 주제를 달리한 개발안을 1차와 2차로 실시했을 때 2차진행시 교육성과가 상승된다는 것을 증명하였다. 본 연구는 지속가능한 디자인 교육의 학습 지도방향 연구가 갖춰야 할 적합성을 제공하며 초·중학교의 지속가능발전 교육의 창의적 대안을 제시하였다. 본 연구는 환경에 대한 감성교감을 일깨우고 미래를 위한 친환경적 개념을 고취시킬 수 있는 지속가능한 디자인 교육지표(ISDE: Index of Sustainable Design Education) 개발 및 초·중등 교육과정에서의 지속가능한 디자인 수업방향에 대하여 연구하였다. 이 결과는 초·중학교의 지속가능한 디자인교육 방향 설계와 실제적으로 수업에 사용할 수 있는 근거와 자료로서의 역할을 할 것이다. 또한 환경과 디자인과의 유기적인 관계를 발견하고 미래를 위한 지속가능한 디자인 교육지표(ISDE)를 학생들의 학습평가 기준으로 활용할 수 있다. 본 연구를 통하여 감성교감 기반의 지속가능한 디자인 교육으로 창의적 문제해결능력을 키우고, 현재 환경에 대한 비판적 사고와 나아가 미래 환경에 대한 책임감과 더불어 미래 사회를 살아가기 위해 필수적으로 고양해야 할 지속가능성 사고를 향상시키는데 기여한다는 점에서 의의를 지닌다.;Modern society, with the environmental issue becoming serious due to rapid urbanization and industrialization, is in pursuit of the change into sustainable development in which natural ecosystem and industry can achieve a win-win development. Sustainable development is having an influence on economy, society, and culture in general while considering the acknowledgment of the harmonious coexistence and development between the present generation and future generation, and ecological diversity, etc. as core values. The specialists in sustainable development think that the core competencies needed for promoting and achieving it lie in education. Accordingly, Education for Sustainable Development(hereinafter, ESD) stands out, and ESD is putting its focus on getting the present & future generation to lead a harmonious life by intensifying the sense of ownership of students-the main agent of the future generation, and accelerating the flexible behavior reflecting social changes, and at the same time by improving their future-oriented idea. Even in design fields, the concept of sustainable development is spreading. Recently, the concept of eco-friendly design, which was defined as Green Design, or Eco Design with focus on environmental and economic aspects in the past, is being newly defined as Sustainable Design, together with the increased social interest in it. Also, in design education, the research works on Sustainable Design Education are vigorously pushed forward with advanced countries as the center, but the situation of design education in our country still stays at its introduction period. The aim of this study is to waken students-the driving force of the future-to the emotional communion with environment through design, to develop the Index of Sustainable Design Education(hereinafter, ISDE)through the emotional communion that can inspire students with the eco-friendly concept for the future, and to suggest the ISDE-based education development method. This study has its own educational value in that through this study, students-the future consumers-can draw the paradigm shift in sustainable development as they learn the production and consumption flow in the sustainable manner as a designer beyond the level of the design in consideration of eco-friendliness. In this sense, this researcher established the frame of theoretic study through the review of literature on sustainable design concept, and made it as an analytical criterion by doing documentary research on the study of directions in guidance plan for instruction of learning, and comparing & suggesting the home and foreign cases. In addition, after getting ISDE through emotional communion to go through verification by the specialists in education, this study conducted a trial class according to the teaching-learning process guidelines. This study verified the value as the guidelines for directions in instruction of sustainable design learning of the Curriculum for Elementary & Secondary Education through the verification of the teachers and students who participated in the trial class. The conclusions drawn from this study are as follows: First, the ISDE through the emotional communion developed by this study was verified in its utility as the evidential material for sustainable design education planning for elementary and middle school, and development of teaching-learning process plan. The evaluation and verification of the ISDE was done through the focus group interview(FGI) targeting the specialists in education. Second, this study verified the on-site applicability of the development of teaching-learning process plan for elementary & middle school based on the ISDE through emotional communion. Its verification process was done through the workshop for the elementary & middle school teachers. Third, this study verified the educational results of the development plan by conducting a mock class for the emotion-communion-based sustainable design education in an elementary school. The verification process was done through the survey of the elementary & middle school students who participated in the trial class. Fourth, this study got the educational results to be verified by elementary school teachers by carrying out the trial class using the ISDE through emotional communion. The verification process was done by D Elementary School teachers who attended the trial class. Fifth, this study verified the educational results of the proper development plan by implementing a trial class for sustainable design education based on emotional communion. Its verification process was done through the survey of middle school students who participated in the trial class. Sixth, this study made clear that the educational results of the development plan using the ISDE through emotional communion showed more progress in learning effect in comparison with the existing design class. In addition, this study proved that the educational results increased in time of a secondary progress when conducting the development plan, whose subject was different, through a first and second round. This study provides the suitability with which the study on directions in learning guidance of the sustainable design education should be equipped, and suggested a creative alternative to the ESD for elementary & middle school. This study wakens students to emotional communion with environment and did research on the development of the ISDE, which can inspire students with the eco-friendly concept for the future, and directions in sustainable design class for the elementary & secondary education process. These study results will play the role as a basis and data that can be used for planning for directions in the sustainable design education for elementary & middle school, and actual class. In addition, it's possible to use the ISDE for the future ,which enables student to discover the organic relationship between environment and design, as an evaluation criterion of students' learning. This study has a significance in that it contributes to building up the creative problem-solving ability through the sustainable design education using the integrative and organic standpoint of environment, society and economy, and to improving the sustainability thinking which should be essentially enhanced for the next generation to be able to lead their future society by developing imagination, together with critical thinking on the present environment and further, the sense of responsibility for the future environment.-
dc.description.tableofcontentsⅠ.서론 1 A.연구의 배경 및 필요성 1 B.연구의 목적 및 연구문제 3 C.연구방법 5 D.연구의 기대효과 6 E.전체 연구 설계도 7 Ⅱ.이론적 배경 11 A.지속가능발전 교육의 개념과 의의 11 1.지속가능발전의 개념 11 2.지속가능발전 교육의 개념과 의의 16 가.지속가능발전 교육의 필요성 17 나.지속가능발전 교육의 개념 18 다.지속가능발전 교육의 의의와 내용 20 B.지속가능한 디자인의 교육적 접근 21 1.지속가능한 디자인의 개념변화 21 가.친환경 디자인의 패러다임의 변화 24 나.지속가능한 디자인의 정의와 개념 34 2.지속가능한 디자인의 교육적 모색 37 C.감성교감의 이론적 고찰 42 1.감성의 개념정리 42 2.교육에 있어서 감성의 역할 45 3.감성교감(EE:EmotionalEngagement)을 통한 지속가능한 디자인 교육 46 D.초·중학교의 지속가능한 디자인 교육 48 1.초중학교 지속가능한 디자인 교육 분석 49 가.·초등학교의 지속가능한 디자인 교육 50 나.중학교의 지속가능한 디자인 교육 57 다.영국의 지속가능한 디자인 교육 60 라.기타국가의 지속가능한 디자인 교육 67 2.지속가능한 디자인 교육 활동의 국내외 사례분석 68 가.일본의 교육사례 분석 1 69 나.일본의 교육사례 분석 2 72 다.영국의 교육사례 분석 74 라.국내 교육사례 분석 75 E.주요 용어 정리 77 Ⅲ.지속가능한 디자인 교육지표(ISDE)교육개발 79 A.지속가능한 디자인 교육지표(ISDE)개발과 교육방향 설정 79 1.지속가능한 디자인 교육지표(ISDE)개발 프로세스 79 가.학문적 고찰의 단계 80 나.개념모색의 단계 84 다.교육방향 설정의 단계 87 라.교육방향 정립 및 적용의 단계 91 2.지속가능한 디자인 교육지표(ISDE)평가 96 B.지속가능한 디자인 교육 수업 지도안 개발 100 1.초등교육의 개발안 100 가.도입 101 나.전개 및 마무리 103 다.교수학습과정안 105 2.중등교육의 개발안 1 107 가.도입 109 나.전개 및 마무리 114 다.교수학습과정안 115 3.중등교육의 개발안 2 118 가.도입 121 나.전개 및 마무리 122 다.교수학습과정안 124 C.개발안 평가 127 1.초등교육의 개발안 평가 127 2.중등교육의 개발안 평가 129 Ⅳ.개발안의 활용방법 연구 130 A.개발안 활용에 대한 개요 130 1.개발안 검증 절차 및 범위 130 2.개발안 분석 대상 선정 131 3.개발안 분석 방법 132 B.개발안의 활용사례 연구 134 1.초등교육의 개발안 활용사례 135 가.초등교육의 개발안 활용 사례 135 2.중등교육의 개발안 활용사례 138 가.중등교육의 개발안1의 활용사례 139 나.중등교육의 개발안2의 활용사례 141 C.개발안 활용사례 분석 및 제안 143 1.초등교육의 개발안 활용사례 분석 144 2.중등교육의 개발안 활용사례 분석 151 Ⅴ.결론 158 A.연구결과 및 의의 158 B.제언 및 향후 연구과제 162 참고문헌 164 부록 172 ABSTRACT 177-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent18374923 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title감성교감(EE : Emotional Engagement)에 근거한 지속가능한 디자인(Sustainable Design) 교육 개발 방법에 대한 연구-
dc.typeDoctoral Thesis-
dc.title.translatedStudy of Sustainable Design Education Development Method based on Emotional Engagement-
dc.creator.othernameKim, Hyo Jung-
dc.format.pagex, 182 p.-
dc.identifier.thesisdegreeDoctor-
dc.identifier.major대학원 디자인학부산업디자인전공-
dc.date.awarded2012. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE