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주관적 만족도를 이용한 습관형성 이론 검정

Title
주관적 만족도를 이용한 습관형성 이론 검정
Other Titles
Testing for Habit Formation Theory by Using Subjective Well-being
Authors
이소라
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 경제학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍기석
Abstract
내적 습관형성 이론과 외적 습관형성 이론(상대소득 가설)에 의하면 개인의 만족도는 현재 소비 수준뿐 아니라 과거 소비 수준과 준거집단의 소득 수준에 의해서도 결정된다. 본 연구는 한국노동패널에 나와 있는 주관적 만족도에 관한 설문 자료를 이용하여 개인의 만족도가 과거의 소비 및 타인의 소비에 의하여 어떤 영향을 받는지를 살펴본다. 본 연구의 실증분석 결과에 의하면 첫째, 개인의 과거 소비(소득) 수준은 현재의 주관적 만족도와 유의한 양의 관계를 갖는다. 이는 소비에 있어서 습관형성보다 소비의 내구성이 상대적으로 더 중요하게 작용함을 시사한다. 둘째, 동일 지역에 거주하는 사람들의 소비(소득)는 개인의 주관적 만족도를 낮추는 반면 동일 학력·직업군에 속한 사람들의 소비(소득)는 개인의 주관적 만족도를 높이는 것으로 나타난다. 이는 준거집단이 개인의 만족도에 미치는 영향이 매우 다양할 수 있음을 보여준다.;According to habit formation theory and relative income hypothesis, individual utility (subjective well-being) is determined by their own past consumption levels and others’ incomes respectively, as well as their own current consumption levels. Hence, this paper considers individual past consumptions (incomes), and consumptions (incomes) of two different reference groups one of which is defined by region, and the other by education & occupation in the model to analyze the effects of these variables on subjective well-being. All data was retrieved from KLIPS (Korean Labor and Income Panel Study). For subjective well-being, individual life-satisfaction survey data was used. Regional groups were divided into 16 provinces, and education & occupation groups have been categorized into 12 classes. Since the level of life-satisfaction is ordinal rather than cardinal and the used data is panel data, random effect ordered probit is used to estimate the effects of consumptions (incomes) of reference groups and past consumptions (incomes). The results of this paper show that 1) the durability of consumption is more important than habit formation in terms of consumption since individual past consumptions give a significantly positive effect on individuals’ satisfaction. 2) On the other hand, the coefficients of relative income show both positive and negative signs depending on the reference groups. Individual satisfaction was negatively affected by regional groups’ average consumption levels while, in contrast, individual satisfaction was affected positively by the average consumption levels of education & occupation groups. These results imply the possibility of diverse effects of reference groups on subjective well-being.
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