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프랜차이즈 최적입지 및 영업권에 대한 각 주체의 입장차이 분석

Title
프랜차이즈 최적입지 및 영업권에 대한 각 주체의 입장차이 분석
Other Titles
Analysis of franchise optimal location and territorial for each agency
Authors
김해람
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 경제학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김상택
Abstract
본 논문은 Salop의 원형시장모형(1979)을 활용하여 전 시장을 서비스한다는 조건이 있을 때 본사와 대리점 각각의 이윤이 극대화되는 대리점 간 거리, 고정로열티, 소매가격을 외생변수를 활용하여 나타내었다. 또한 이를 통해 프랜차이즈의 각 주체인 본사와 대리점, 소비자의 이윤, 사회 후생을 분석하였다. 마지막으로 전 시장을 서비스한다는 가정이 없을 때의 상황도 검토하였다. 전 시장을 서비스한다는 조건이 있을 때 본사의 이윤을 극대화하는 대리점 간의 거리는 대리점의 이윤을 극대화하는 대리점 간 거리보다 더 작았다. 전 시장 서비스 조건이 있을 때 대리점의 이윤을 극대화하는 대리점 간 거리는 전 시장을 서비스한다는 가정이 없을 때의 본사의 이윤을 극대화하는 대리점 간 거리와 일치하였다. 전 시장 서비스 조건이 있을 때, 본사의 이윤은 본사의 이윤이 극대화되는 대리점 간 거리를 유지할 때 더 컸으며 소비자 후생은 대리점의 이윤이 극대화되는 대리점 간 거리일 때 더 컸다. 대리점의 이윤은 모든 경우 0이였다. 사회 후생을 본사의 이윤과 소비자의 대리점 방문 횟수를 합한 값이라고 가정할 때, 전 시장을 서비스한다는 조건이 있을 때와 없을 때 각각의 사회후생은 소비자의 제품에 대한 최대 효용, 본사의 제품 생산 비용, 대리점의 제품 판매 한계 비용에 따라 달라진다. 하지만 사회후생을 소비자의 대리점 방문 횟수만이라고 한다면 전 시장 서비스 조건이 없을 때 사회후생이 극대화된다. 공정거래위원회의 가맹사업 모범거래기준은 시장 내에 본사가 원하는 것 보다 적은 수의 대리점을 허용한다는 점에서 전 시장 서비스 조건이 없을 때의 상황과 유사하다고 볼 수 있다. 따라서 이 정책은 소비자 잉여의 측면에서 바람직하다.;By using Salop’s circular city model(1979), expressions for the distance between franchisee, fixed royalties and retail prices are obtained in which the profits of franchisor and franchisees be maximized if a franchisee has to serve all the market. In addition, profits and social welfare of franchisor and franchisees and customers are analyzed. Then the expressions are obtained if a franchisee don’t have to serve all the market. It was found that If a franchisee has to serve all the market, the distance between two franchisees that maximizes the franchisor’s profit is smaller than that of maximizes the franchisees’ profit. The distance between two Franchisees in which each franchisees’ profits are maximized if a franchisee has to serve all the market is equal to the distance in which the franchisor’s profit is maximized if a franchisee doesn’t have to serve all the market. If all the market have to be served, franchisor’s profit is larger when the distance between two franchisees distance is kept to maximize franchisor’s profit. Customers’ profit is larger when the distance between two frachisees is kept to maximize franchisees’ profit. Franchisees’ profit is 0 regardless of the cases. If social welfare is defined as the sum of the franchisor’s profit and the number of customers’ visiting, social welfare depends on utility of customer about franchisees’ products, production cost of franchisor and selling marginal cost of franchisees irrespective of when a franchisee has to serve all the market or not. But if social welfare is defined as the number of customer visiting only, social welfare is maximized if a franchisee doesn’t have to serve all the market. So the ‘Franchise Standard’ established by Fair Trade Commission is similar to the case of all the market being served by a franchisee since there are less franchisees in the market than the franchisor wants. Thus this standard is desirable to customers.
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