View : 20 Download: 0

신체활동 기반 리더십 프로그램의 현황 및 문제 탐색

Title
신체활동 기반 리더십 프로그램의 현황 및 문제 탐색
Other Titles
A Study on the Present State and Problems of Physical Activity-based Leadership Programs
Authors
이혜정
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 체육과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김경숙
Abstract
본 연구는 현재 국내에서 이루어지고 있는 신체활동 기반 리더십 프로그램의 사례를 조사하여 현장의 현황과 문제점, 개선 및 활성화 방안을 파악하고 리더십 개발에 있어 신체활동의 교육적 가능성을 재탐색하며 이후 신체활동 기반 리더십 프로그램을 개발하는데 필요한 기초 자료를 제공하는 데 목적을 두고 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 문헌조사를 통해 신체활동 기반 리더십 프로그램의 일반적인 현황에 대한 이론적 근거를 마련하였고, 신체활동 기반 리더십 프로그램을 직접 기획 및 운영하고 있는 지도자 6명을 대상으로 심층 면담을 실시하여 신체활동 기반 리더십 프로그램의 구체적인 현황과 문제점, 개선 및 활성화 방안을 탐색하였다. 이러한 연구방법을 통해 분석된 연구결과를 제시하면 다음과 같다. 먼저 신체활동 기반 리더십 프로그램의 현황 및 문제점은 프로그램 개발, 프로그램 운영, 교육대상, 프로그램 관리의 4개 영역을 중심으로 결과를 분석하였다. 프로그램 개발에 있어서는 신체활동 기반 리더십 프로그램과 관련된 이론적 기반의 부재로 인해 프로그램 개발이 활성화되지 못하고 프로그램의 효과성을 검증할 근거가 마련되지 못하고 있었다. 또한 대부분의 신체활동 기반 리더십 프로그램이 리더십 교육으로서의 차별성 없이 단순 신체활동 프로그램의 형태로 이루어지고 있었으며 프로그램 개발이 교육개발자 1인에 의해 이루어지는 경우가 많아 프로그램 개발에 필요한 신체활동, 리더십, 교육 기획 등 다방면의 전문성이 충족되기 어려웠다. 프로그램 운영에 있어서는 부정적 인식 및 선입견으로 인해 교육시간과 교육 횟수가 제한되고 있어 교육목적 달성에 필요한 최소한의 시간을 확보하는데 어려움이 있었다. 또한 프로그램 운영이 주로 신체활동 전문가에 의해 이루어지고 있어 교육 운영에 필요한 신체활동 관련 전문성과 리더십 교육 전문성을 모두 갖추는데 한계가 있었으며 프로그램 특성에 맞는 적절한 평가 도구 및 절차도 없었다. 교육대상과 관련해서는 새로운 교육 수요가 발생되고 있음에도 불구하고 이에 대해 적절한 대처를 하지 못하고 있었으며 신체활동 기반 리더십 프로그램을 구성하는 활동의 특성에 따라 교육대상자의 참여 성향이 다르게 나타나고 있었다. 프로그램 관리에 있어서는 프로그램의 홍보와 보호가 거의 이루어지지 않고 있었다. 이러한 신체활동 기반 리더십 프로그램의 현황 및 문제점을 개선하기 위한 활성화 방안은 다음과 같다. 우선 프로그램 개발 과정을 개선하기 위해 관련 연구 활성화를 통한 이론적 기반의 구축과 전문가 집단에 의한 프로그램 개발이 필요하다. 또한 프로그램에 따라 다르게 나타나는 교육 참여 성향을 개선하기 위해 신체활동 특성과 교육대상의 성향이 고려된 프로그램이 개발되어야 한다. 프로그램의 다양화를 위해서는 다양한 분야와의 연계를 통한 콘텐츠 확장과 강의식 이론교육과의 연계를 통한 프로그램 영역 확대가 필요하며 지속적인 프로그램 개선 활동을 위해서 팀티칭 제도의 확립과 프로그램 보호 장치의 보장이 선행되어야 한다. 또한 프로그램 특성을 고려한 적절한 평가 도구 및 절차를 개발하여 프로그램 개선의 기초 자료를 제공하는 근간을 마련하고 점차 기업에서 개인으로 확대되고 있는 교육 수요를 고려한 프로그램 개발 및 운영 또한 시급히 이루어져야 한다. 덧붙여 부정적 인식과 선입견을 개선하고 교육 수요를 확보하기 위해서는 보다 적극적인 프로그램 홍보 활동이 수반되어야 한다. 이상을 종합해 볼 때, 현재 신체활동 기반 리더십 프로그램은 프로그램 개발 및 운영 과정상의 여러 문제들로 인해 그 교육적 가치와 가능성이 충분히 개발되지 못하고 있었다. 따라서 이러한 문제점들을 개선하고 신체활동 기반 리더십 프로그램을 활성화시키기 위해서는 이론 전문가, 교육 개발 전문가, 교육 현장 전문가들의 지속적이고 체계적인 노력이 이루어져야 할 것이다. ;The purposes of this study were to figure out the present state, problems, and improvement and activation plans of physical activity-based leadership programs currently implemented in the nation by examining their cases, re-explore the educational possibilities of physical activities in the development of leadership, and provide basic data for the development of physical activity-based leadership programs. For those purposes, the investigator built a theoretical ground for the general present state of physical activity-based leadership programs through documentary survey and conducted in-depth interviews with six instructors who personally planned and operated physical activity-based leadership programs, examining the specific present state, problems, and improvement and activation plans of physical activity-based leadership programs. Those research methods led to the following analysis results and research findings: First, as for the present state and problems of physical activity-based leadership programs, the study analyzed the results with a focus on the four areas of program development, program operation, objects of education, and program management. As for the development of program, the absence of theoretical foundations related to physical activity-based leadership programs was responsible for the inactivation of program development and no grounds to test their effectiveness. In addition, most physical activity-based leadership programs were implemented as simple physical activities programs with no differentiation as leadership education. In many cases, only one educational developer was in charge of program development process, which made it difficult to meet the needs for professionalism across many areas of physical activities, leadership, and educational planning needed to develop a program. As for the operation of program, the negative perceptions and preconceptions restricted the hours and frequencies of education and made it difficult to secure the minimum hours needed to fulfill the objectives of education. Since programs were usually operated by physical activities experts, which presented limitations to the preparation of professionalism both on physical activities and leadership education needed for educational operation. There were no proper evaluation tools and procedures fit for the program characteristics, either. As for the objects of education, there were no appropriate measures to meet the emerging educational needs. The objects of education showed different propensities for participation according to the characteristics of activities that made up physical activity-based leadership programs. As for the management of program, there was little program promotion and protection. Based on those present state and problems of physical activity-based leadership programs, the study provided the following improvement and activation plans: first, it is required to build a theoretical foundation through research activation and develop a program through an expert group in order to improve the program development process. It is also needed to consider the characteristics of physical activities and the propensities of the objects of education when developing a program in order to improve propensities of participation in education that vary according to programs. Programs should also be diversified by expanding content through connections with an array of fields and program domains through connections with lecture-based theory education. It is also necessary to establish a team teaching system and guarantee protection devices to ensure ongoing program improvement activities. It is also urgent to prepare a basis for providing basic data for program improvement by developing proper evaluation tools and procedures that consider program characteristics and to develop and operate a program that takes into account the educational needs that gradually expand from companies to individuals. In addition, more active program promotion activities should follow to improve the negative perceptions and preconceptions and guarantee educational needs. In short, physical activity-based leadership programs currently fail to develop their educational values and possibilities fully due to various problems with the program development and operation process. Theory experts, educational development experts, and experts on the field of education, therefore, should make systematic, ongoing efforts to improve those problems and activate physical activity-based leadership programs.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 체육과학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE