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테니스 경기 관람동기요인이 관람만족과 재관람 의도에 미치는 영향

Title
테니스 경기 관람동기요인이 관람만족과 재관람 의도에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Decision Factors of Spectators' motives to attend a Tennis Match on their Customer Satisfaction and Repurchase Intention in Korea
Authors
김효진
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 체육과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
원형중
Abstract
본 연구는 테니스 경기 관람자의 인구통계학적 특성에 따른 경기 관람동기요인과 관람만족 및 재관람 의도의 차이를 밝히는데 목적이 있다. 즉, 테니스 경기 관람자의 인구통계학적 특성에 따른 경기 관람동기요인과 관람만족 및 재관람 의도와의 차이를 알아보고 경기 관람동기요인이 관람만족과 재관람 의도에 영향을 미치는지 파악하여 영향을 미치는 각 경기 관람동기요인들을 분석한다. 또한, 관람만족이 재관람 의도에 영향을 미치는지 파악하여 국내 테니스 경기 관람객의 활성화 및 증대를 실현시킬 수 있는 실증적 기초자료를 제공하고자 하였다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 2011년 9월부터 국내에서 개최되는 국제테니스대회 3곳을 선정하여 테니스 경기를 관람하러 직접 방문한 관람자 중에서 만 20세 이상의 성인 남·여를 모집단으로 설정한 후, 무선집락표집법을 이용하여 총 450부의 설문지를 배포하였다. 그 중에서 실제 분석에 사용된 연구대상은 총 423명이었다. 본 연구의 자료 분석을 위해 요인분석, t 검정, 일원분산분석, 상관분석, 단순회귀분석 및 중다회귀분석의 통계기법을 실시하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통하여 다음과 같은 결과가 나타났다. 첫째, 테니스 경기 관람자의 인구통계학적 특성에 따른 경기 관람동기요인, 관람만족, 재관람 의도에는 부분적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 성별에 따른 경기 관람동기요인, 관람만족, 재관람 의도 간에는 차이가 없는 것으로 나타났으며, 연령에 따른 경기 관람동기요인, 관람만족, 재관람 의도의 차이에서는 재관람 의도에는 차이가 나타났으나 경기 관람동기요인과 관람만족에 있어서는 차이가 없는 것으로 나타났다. 결혼유무에 따른 경기 관람동기요인, 관람만족, 재관람 의도의 차이에서는 경기 관람동기요인과 재관람 의도에서는 차이가 나타났으나 관람만족에는 차이가 없는 것으로 나타났다. 또한 참여여부, 참여기간, 참여횟수, 참여형태에 따른 경기 관람동기요인, 관람만족, 재관람 의도 간에는 모두 차이가 나타났다. 마지막으로 관람횟수에 따른 경기 관람동기요인, 관람만족, 재관람 의도에는 경기 관람동기요인, 재관람 의도 간에는 차이가 나타났으나 관람만족에 있어서는 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 테니스 경기 관람자의 경기 관람동기요인이 관람만족에 미치는 영향에 있어서 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 테니스 경기 관람자의 각 경기 관람동기요인들이 관람만족에 미치는 영향에 있어서 경기 관람동기요인의 하위요인인 지식습득, 대리성취, 드라마, 경기장 시설, 가족이 관람만족에 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 테니스 경기 관람자의 경기 관람동기요인이 재관람 의도에 미치는 영향에 있어서 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 테니스 경기 관람자의 각 경기 관람동기요인들이 재관람 의도에 미치는 영향에 있어서 경기 관람동기요인의 하위요인인 지식습득, 사회적 교류, 드라마, 심미적, 매력이 재관람 의도에 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 테니스 경기 관람자의 관람만족이 재관람 의도에 미치는 영향에 있어서 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과들을 통해 테니스 경기 관람자의 경기 관람동기요인, 관람만족, 재관람 의도의 차이와 영향 관계를 분석할 수 있었다. 이는 관람자들이 테니스 경기를 관람하는데 있어서 유의한 영향을 미치는 경기 관람동기요인들이 관람만족과 재관람 의도를 위해서 중요하다고 사료된다.;The purpose of this study was to determine the influences of demographic characteristics of spectators at a tennis match on their motives to attend to a tennis match(spectators' motives), their satisfaction level(customer satisfaction), and their intention to attend to another tennis match in the future(repurchase intention). In other words, this study provided fundamental data with empirical evidences to increase the number of spectators attending domestic tennis matches by examining a) the effects of demographic characteristics of spectators on their motives, customer satisfaction, and repurchase intention, b) the influences of spectators' motives on their customer satisfaction and repurchase intention, and c) the relationship between spectators' customer satisfaction and their repurchase intention. In order to achieve the goals, a total of 450 copies of questionnaires using cluster random sampling were distributed to the population consisted of over 20-year-old men and women who attended any of three selected international tennis tournament held in Korea from September 2011. Among the questionnaires, 423 questionnaires were actually used and analyzed in this study. For the analysis of the data, statistical methods such as factor analysis, t-test, one-way ANOVA, correlation analysis, simple regression analysis and multiple regression analysis were performed. According to the research methods and procedure outlined above, the following results came out. First, different demographic characteristics of spectators partly had distinct influences on their motives, customer satisfaction, and repurchase intention. The distinction of sex had no influence on spectators' motives, customer satisfaction, and repurchase intention; however distinction of age had effects on their motives, customer satisfaction, and repurchase intention. Subjects who had different marital status had distinctions not in their customer satisfaction, but in their motives and repurchase intention. Moreover, spectators' motives, customer satisfaction, and repurchase intention were varied depending on whether subjects attended a tennis match or not, how long and many times they attended, and what way they participated. Lastly, the total number of attendance to tennis matches had important effects on spectators' motives and their repurchase intention but not on their customer satisfaction. Second, spectators' motives to attend to a tennis match had significant influences on their customer satisfaction. It was based on factors subordinate to their motives: knowledge acquisition, vicarious achievement, gain of eustress through a dramatic match, pleasurable stadium facilities, and participations of family members. Third, spectators' motives to attend a tennis match had important influences on their repurchase intention. In addition, it was based on another group of factors subordinate to their motives: knowledge acquisition, social exchange, gain of eustress through a dramatic match, and aesthetic appeal. Fourth, spectators' customer satisfaction had significant influences on their repurchase intention. Through the results depicted above, the relationships and influences between spectators’ motives to attend to a tennis match, their customer satisfaction, and their repurchase intention were analyzed. It was important to focus on these analytical results since spectators' motives to attend a tennis match had significant influences on their customer satisfaction and repurchase intention.
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