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시공간적 재배치를 통한 조형유희

Title
시공간적 재배치를 통한 조형유희
Other Titles
Visual Play based on Space-Time Rearrangement
Authors
정진아
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 조형예술학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
원인종
Abstract
본 연구는 연구자의 관심사와 흥미에 의해 선정된 주제를 가시적인 조형예술작품으로 구현하기 위해 활용된 방법인, 표현대상의 시공간적 재배치를 통해 발현되는 조형예술 유희에 관한 것이다. 역사·미술사·종교관에 대한 견해 등 비가시적 주제를 수공적 과정을 통해 표현한 미니어쳐 작품들은 촉각적 시각성을 구현한 조형예술 작품이자 연구자와 관람자의 상상력을 개입시키는 다양한 재배치의 기제로써 작용 한다. 작품1.에서는 연구자의 대학 재학 기간(2004~2009년) 동안 의 작품을 모아 작게 만들어서 배치하는 것을 통해 하나의 작품 안에서 개인사의 시각화를 시도하였다. 작품2.는 연구자가 흥미로워하는 작가의 작품들을 수집하여 작게 만들고 재배치한 작업이다. 작품3.의 미니어쳐로 만들어진 마르셀뒤샹의 작품과 서양미술사의 기념비적인 작품들은 각각의 체스말로 기능하고 그것들이 배치된 보드게임 테이블은 관람자의 실천적 상상력을 불러일으키는 조형 예술 작품이 된다. 작품4.는 ‘입장차이’와 ‘말들이 만들어지는 게임’ 인 스크래블 게임(scrabble game)형식을 적용하여, ‘어록’속의 추상적인 잠재적 가능성들을 가시화하고 실재화 하는 시도로서의 작업이다. 작품5.역시 이러한 시공간적 재배치의 유희를 조형적으로 표현하였다. 작품6.는 서양미술사에서 유명한 작가들과 작품들을 각각의 마트로시카 알에 그려넣음으로써 시간과 역사를 입체적으로 재구성하는 관점 형성을 표현하고자 하였다. 작품 7.은 세계6대 종교(기독교, 불교, 유교, 힌두교, 유대교, 이슬람교)의 도상들을 중국체커의 말로 설정하여 언제나 인간의 시각에 존재하는 관념적 실재와 경험적 실재의 우연적 재구성들을 가시화하고자 했다. 본 연구는 연구자의 경험과 역사성에 의해 수집한 주제를 수공 느낌이 드러나는 미니어쳐로 손수 제작하고, 한 눈에 조망할 수 있는 배치로 구성하여 관람자로 하여금 정교한 작품들을 감상함으로써 표현된 작품에 내재되어 있는 긴 시간을 감지할 수 있는 주관적 시간성의 작용을 유도하고, 재배치의 상상력과 가능성을 제시하여 조형유희를 실현할 수 있도록 작품으로 제시하는 것이다.;Visual Play based on Space-Time Rearrangement This study revolves around a visual art play created through space-time rearrangement of the target objects, a method of developing topics of my interest and concerns into visual art works. My miniature works created through a manual process, based on the invisible topics such as views on history, art history, and religions are not only visual art works with haptic visuality, but they are also mechanisms of various rearrangement with room for imagination of the viewers. Work 1. represents my attempt for visualizing my personal history in a single work through arrangement of miniatures based on the works I created during my college years (2004~2009). Work 2. is a rearrangement of my miniatures based on the works of artists I was interested in and collected. In Work 3., each miniature that represents the works of Marcel Duchamp and monumental works of Western art history acts as an individual chess piece and a board game table, where they are arranged upon, becomes a visual art work that evokes practical imagination of viewers. Work 4. represents my attempt for visualizing and realizing the abstract possibilities contained in 'collection of quotes' through a scrabble game approach reflecting ‘differences in position’ and 'a game created through remarks.' Work 5. is also a visual representation of play based on such space-time rearrangement. Work 6. is a representation of perspectives on reorganizing the time and history in a three-dimensional manner by drawing the artists and works famous in the Western art history on each piece of matryoshka dolls. Work 7. has visualized the accidental reorganization of ideological reality and experiential reality that always exist in our sight by establishing the icons of the world's top six religions (Christianity, Buddhism, Confucianism, Hinduism, Judaism, Islam) as each piece of Chinese checkers. This study is intended to induce a subjective sense of time of the viewers by allowing them to detect the long history contained in my delicate works which are my own miniatures with a feel of handicrafts created with the topics based on my experience and personal history and present the works that create a visual play with the imagination and possibilities of rearrangement.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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