View : 625 Download: 0

무용창작작품 『Another Horizon』에 나타난 환상성에 관한 연구

Title
무용창작작품 『Another Horizon』에 나타난 환상성에 관한 연구
Other Titles
Study on the Newly Choreographed Work『Another Horizon』based on a fantasy fairy tail「Nobody’s Garden」by Michael Ende
Authors
유재은
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신은경
Abstract
현대사회는 과학과 정보화의 급속한 발전으로 인해 사회구조와 질서가 무너져 가는 현실에 처해 있다. 많은 정보를 얻기 위한 끊임없는 경쟁 속에서 사람들은 마음의 여유와 정신적 안정을 잃고, 직면하는 여러 사회적 문제들 앞에서 좌절을 겪는다. 결국 사람들은 문제 해결의 한계에 부딪히고 불만족스러운 현실로부터 벗어나 정신적인 풍요로움을 얻을 수 있는 새로운 세계를 갈망하게 된다. 이러한 인간의 욕구의 분출구로서 만들어지는 것이 바로 환상세계이며 이 환상을 내적인 허구성을 가지는 풍부한 상상력의 세계로 그려낸 것이 환상문학이다. 환상문학은 현실로부터의 도피처이자 대리만족과 즐거움을 느끼는 쾌락적 공간이라고 할 수 있는 반면에 현대인들이 겪는 문제의 숨겨진 이면을 드러내어 문제해결 능력과 사유의 힘을 키워주는 교훈적 공간으로 작용하기도 한다. 오늘날 환상문학은 인간성의 상실과 복잡한 사회구조적 변화, 그리고 문화적 혼재가 일어나는 현실의 상황과 문화적 요구에 맞물려 수요가 계속해서 늘어나고 있으며 영화, 미술, 음악, 무용 등 다양한 매체와 예술 형태로 끊임없이 발전하며 그 영역을 확장해 나가고 있다. 무용에서의 환상성은 무용 장르 중 발레에서 가장 두드러지게 표현되어왔다. 발레에서의 환상성은 18세기 암울했던 시대적 현실과 경직되어 있던 고전적 예술형식에 대한 반작용으로 등장한 낭만주의의 영향을 받아 낭만발레로 화려하게 발전하였다. 낭만발레는 천상의 존재, 요정과 인간의 이루어질 수 없는 사랑, 비현실적인 세계 등을 나타내는 내용적 환상성을 지녔으며 이러한 낭만발레 내용적 특성은 고전발레와 오늘날 새롭게 안무되는 컨템포러리 발레 작품들에서도 다양한 소재와 방식으로 발전되어 나타나고 있다. 그러나 낭만발레와 고전발레에서 환상적인 줄거리와 분위기를 표현하기 위해 주로 무용수의 움직임 측면이나 의상을 활용하였다면, 오늘날은 발전된 영상매체와 무대장치를 효과적으로 활용하여 무대에서 비현실적인 이미지와 분위기를 만들어내는 방식으로 환상성이 표현되고 있다. 이에 본 연구는 미하엘 엔데의 1995년 작 환상동화 「망각의 정원」(2005)에 나타난 환상성과 환상세계를 경험하는 극중 주인공의 심리 변화를 바탕으로 무용창작작품『Another Horizon』을 안무하고 분석하였다. 작품에 대한 분석은 총 3장으로 나누어진 각 장면의 주제 및 내용, 이동경로와 움직임, 의상 및 오브제로 나누어 이루어졌다. 작품 『Another Horizon』대한 분석 내용은 다음과 같다. 1장은 현실세계에서 억압된 소피헨의 좌절과 갈망의 장면으로 조명으로 제한된 공간을 설정하고 직선적인 이동경로를 사용하여 긴장과 억압된 분위기를 나타내고자 하였다. 움직임은 빠르고 단절적인 불규칙한 템포와 수축된 상체와 무겁고 낮은 동작을 중심으로 구성하여 무용수의 무기력함과 고립, 압박 등의 심리를 표현하고자 하였다. 이 장면에서 사용된 검은색 의상은 어둡고 음울한 분위기, 절망 등을 상징하여 무용수의 심리를 효과적으로 드러내었다. 오브제로 사용된 흰 벽은 동화「망각의 정원」에서 노름시와 망각의 정원을 연결하는 이동통로인 현관문을 의미하는 것으로 하수 무대 앞에 위치하여 무대공간을 현실세계로 상징하였다. 그리고 벽은 장면의 끝 부분에서 무대 중앙 뒤쪽으로 이동하는데 이러한 이동은 무대공간의 상징성이 변화될 것을 암시하며 작품의 환상적 분위기를 더 고조시키고자 연출되었다. 벽 뒤에서 나타나는 꽃은 현실에는 존재하지 않는 꿈과 자유의 표출, 활력을 암시하는 것으로 이 장면에서 주인공인 무용수를 환상세계로 이끄는 역할을 하였다. 2장은 환상세계로 들어선 소피헨의 황홀과 환희의 장면으로 1장과는 달리 무대 공간 전체를 활용하는 곡선적인 이동경로를 사용하여 자유로운 분위기를 나타내고자 하였다. 움직임은 빠르지만 부드럽고 지속적으로 연결되는 규칙적인 템포와 이완된 상체, 가볍고 높은 도약 동작과 역동적인 회전 등을 중심으로 구성하여 활기와 즐거움의 심리를 표현하고자 하였다. 보라색의 광택 있는 짧은 원피스는 신비함, 창조, 화려함, 개성 등을 상징하여 무용수의 심리 표현뿐만 아니라 역동적인 움직임과 선을 돋보이게 하는 효과를 주었다. 이 장면에서 무대 중앙 뒤에 위치한 흰 벽은 무대 공간을 1장과는 다르게 환상세계로 상징하였고, 무용수가 손에 들고 추는 꽃은 넘치는 생명력과 기쁨, 즐거움을 암시하였다. 마지막 3장은 환상세계에서의 평온과 타자와의 교감을 통한 이상의 실현 장면으로 공간 사용과 이동경로에 있어서는 2장과 동일한 특징을 보인다. 움직임은 상체의 사용과 무게, 동작의 흐름에 있어서 2장과 동일한 특질을 보이지만 느린 템포와 중간 높이의 움직임을 사용하여 평온하고 몽환적인 분위기를 연출하였다. 이 장면에서 무대공간은 흰 벽의 이동 없이 계속해서 환상세계를 상징하고 있지만 움직임특질과 찬조 출연자의 등장을 통해 환상세계내의 또 다른 상징성을 나타내고자 하였다. 찬조 출연자는 동화 속에서 소피헨의 가장 가까운 조력자이자 비현실적 인물인 꽃무늬 부인을 의미하며 서로 소통하듯이 구성된 움직임을 통해 소피헨이 현실에서의 고립과 억압으로부터 완전히 벗어나 꽃무늬 부인과의 심리적 교감을 이루는 장면을 표현하고자 하였다. 또한 이 장면에서 무용수는 2장과 동일하게 손에 꽃을 들고 춤을 추는데 이 장면에서 꽃은 2장과는 조금 다른 의미로 마음의 안정과 타인에 대한 애정을 암시하는 상징적 물체로 쓰였다. 본 연구자는 무용창작작품『Another Horizon』을 통해 환상문학이 현대인들에게 시사하는 메시지와 그 가치를 인식하여 현대사회의 문제점들을 되돌아보는 기회를 갖기를 기대한다. 그리고 이를 통해 현실을 성찰하고 재편하여 현대사회의 긍정적인 변화와 자아를 실현하고 잃어가고 있는 인간 삶의 본질적 측면을 복원시킬 수 있음을 알리고자 하였다.;The modern society is due to crumbling social structure and order in reality with rapid development of science and informatization. People with constant competition to get a lot of information are losing breadth of mind and mental stability, experience frustration facing in confront of social problem. Eventually, people encounter the limits of troubleshooting, scape from unsatisfactory reality and longing for new world that can get mental richness. It is a world of fantasy from being made as the spout of human needs and was drawn into the world of rich imagination with fiction of this illusion, it is fantasy literature. The fantasy literature is refuge from reality and space that can feel vicariously pleasure and on the other hand, the problem faced by modern people, expose the hidden power of problem-solving ability and survival for operating of instructive space. Today, fantasy literature and the loss of humanity structural changes in a complex social and cultural reality of the situation and the mixture takes place engaged with cultural needs and demand continues to rise, constantly evolving and expanding area is film, art, music, dance and art in the form of a variety of media. The fantasy in dance has been most prominently represented genre of the ballet. Fantasy ballet in the 18th century and a rigid depressing reality that contemporary classical art form of romanticism emerged as a reaction to the influence gorgeously romantic ballet has evolved into. Romantic ballets which are heavenly beings, fairies and humans cannot be love, unreal world have appearing for big fantasy of content and these romantic Ballet characteristic is the classical ballet and today a newly choreographed works of contemporary ballet that is also developed in such a way that a wide variety of materials. But if the romantic ballet and classic ballet used advantage of dancer side or costume to represent the fantastic synopsis and movement, today's advanced media and device stage to effectively leverage creates an unrealistic image and atmosphere on the stage in a way that is relevant and is represented by the fantasy. The purpose of this study is Michael Ende's 1995 fantasy fairy tale "Nobody’s Garden" (2005) appeared fantasy and world of fantasy experience based on the character's psychological change creative dance work "Another Horizon" choreographed and analyzed. An analysis of the work divided into three chapters as theme and content of each scene, moving path and movement, costumes and objet. Analysis of work "Another Horizon" are as follows. The first chapter, in the real world of repressed frustration and longing of Sophiechen’s set is limited and using lighting of the scene space and a linear movement path want to show tension and atmosphere were repressed. Movement is fast, separated from the lethargy of the dancer with structured around a low heavy behavior and upper body, which is contraction and irregular tempo break basis, you are trying to express the psychology of such publication. Black costume used in this scene, symbolize the dark and gloomy atmosphere, despair was manifested effectively the psychology of dancers. Objet on white wall that was used as a fairy tale "Nobody’s Garden" Norm city and the garden of moving path that connects the front door, which means that is right side in front of the stage and the stage area was a symbol to the real world. The wall was directed to move to the center stage behind at the end of the scene, these movements will change implies that the symbolism of space and fantastic atmosphere of the work was directed more heightened. Flowers appear from behind of wall express dream and freedom that does not exist in reality which implies the vitality, lead the main character dancer to the fantasy world in this scene. In chapter 2 Sophiechen entered the world of fantasy and ecstasy scenes of the stage, unlike in Chapter 1 that utilize the entire space curved movement path by using the free atmosphere shown. Smooth and continuous movements that lead to fast, but regular tempo and relaxed upper body, lightweight, high jump and dynamic rotating action consists mainly of a lively and fun was to express the sentiment. The glossy purple short dress symbolize mystic, creative, glamorous, personality etc.,represent dancer’s psychology and enhance dynamic movement and line. This scene white wall behind the stage center, have been used to symbolize the world of fantasy that is different from the chapter 1 and the flower that dancer holding in his hand suggested joy, vitality and pleasure. In last chapter 3, realization of tranquility and an intimate relationship with others in fantasy world, shows same characteristic as chapter 2 in use of space and movement path. The use of the upper body movement, weight and the flow of action is same qualities than chapter 2 but a slow tempo and mid-height by using the movement of atmosphere was calm and dreamy. It is a symbol of the world of fantasy to continue with no movement of white walls stage space is trying to show the symbolism of another world within a fantasy through the appearance of supporting performer movement and nature in this scene. Supporting actor is Sophechen’s closest assistant in fairy tale, means unrealistic character floral wife, it is attempting to represent a scene that forms an intimate relationship psychological floral gynecological Sophiechen get off completely from oppression and isolation of the real movement that is configured to communicate with each other. In addition, dancers danced with a flower in hand in the same way as chapter 2, but the flowers in this scene it was used as a symbolic suggestive. as the love of others and stability of the heart in a way slightly different from the Chapter 2 . This paper proposes that it recognizes the value and message that suggests to modern people of fantasy literature dance creative work in "Another Horizo​​n", and have the opportunity to look back on the problems of modern society. And thereby reflect the reality of modern society and the positive changes in the reorganization and the realization of self and losing the essential aspect of human life can be restored was to inform.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE