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크로스오버(Crossover)를 적용한 무용작품 「시간의 숲」에 관한 연구

Title
크로스오버(Crossover)를 적용한 무용작품 「시간의 숲」에 관한 연구
Other Titles
A study on「woods of time」, dance work applying Crossover
Authors
여길랑
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김명숙
Abstract
This is a study about 「woods of time」(2012), a dance work created based on Crossover collaborative work of fine arts and dance. The author studies about Crossover phenomena appeared not only on present dance art but also on various artistic genres and intends to suggest necessity of Crossover work in creating artistic works. Accordingly, the purpose of this study is to explore understanding about collaborative work and its value, and to provide developmental view to cultivate another new artistic genre through collaborative work. Concept of Crossover which is a main theme in this study crosses existing genre or re-combine it going beyond concept of new creation. A goal of Crossover concept is to make a creature with new vision to imitate partial characteristic of an object or an image of an object.「woods of time」, a creative dance work based on Crossover concept consists of three parts. In the first part, a dancer recognizes his own self as a small existence which is only one tree in the woods, that is, as a passive self. The dancer lives in the woods as a passive existence. But after the dancer looked down on one's own space from higher place in the woods, the dancer experienced conflict with his own existence in the midst of the woods. In the second part, a dancer entered a new space leaving his original place. And the dancer expressed conflict between a new space and the original space in the woods. The third part dealt with a process where after the dancer recovered his own self through space in the woods(real space) and new space expressed in the first and second part, he returned to his own space. This work was made through Crossover collaborative work with fine arts. As 「Emotion 3」, installation art work was moved to a stage, these were expressed as follows - change in movement according to space setting and following change of ‘quality of movement’, and expression of dancer's emotion. In the first part, space behind up stage was set as space of woods and movement of trees was expressed so that character of a dancer called 'tree' was set in the first part. In the second part, space before down stage only was used so that appearance of passive self was expressed through low posture and characteristic of movement that sinks on earth, and inner conflict of complex self was expressed in movement of lower body through bouncy walk. In the third part, change from passive self to active self was expressed in change in 'quality of movement' in the same space. Differently from second part, by stretching hand toward heaven, heaven-oriented movement was expressed. And by raising posture of a dancer, appearance of lighter and active self was intended. In conclusion, it is thought that attempt of Crossover collaborative work in this 「woods of time」brought positive synergy effect between fine arts, dance, and each genre. The study results are as follows. First, this 「woods of time」has a meaning that there is a meeting between fine arts and dance through collaborative work with installation art work, 「Emotion 3」. Second, through installation art work, concrete image which cannot be embodied with movement of dance could be obtained through fine arts work. Third, 「Emotion 3」, installation art work could be included to moving artistic work which cannot be felt in general art exhibition. Thus, this 「woods of time」played a role of a work to suggest possibility of new stage production by creating moving object and a dancer to produce movement of object while filling elements which are deficient for each other through meeting of fine arts and dance. Accordingly, this study has a meaning in cultivating new artistic genre and suggesting a possibility of development of movement through meeting between artistic genres on the stage space, recognizing positive effects of Crossover collaborative work through this work, 「woods of time」.;본 연구는 크로스오버 협업작업의 미술과 무용의 크로스오버 협업작업을 바탕으로 창작한 작품 「시간의 숲」(2012)에 대한 연구이다. 본 연구자는 현재 무용예술 뿐 아니라 다양한 예술장르에서 나타나고 있는 크로스오버 현상들에 대해서 연구하고, 예술작품 창작에 있어서 크로스오버 작업의 필요성을 제시하고자한다. 이에 따라 협업작업에 대한 이해와 그 가치를 규명하고 협업작업을 통한 또 하나의 새로운 예술장르를 개척하고자하는 발전적인 시각을 제공하는데 본 연구의 목적이 있다. 본 연구에서 중심을 이루고 있는 크로스오버의 개념은 새로운 창조의 개념을 넘어 기존의 장르들을 넘나들거나 재결합하는 개념이다. 같지는 않지만 모방할 대상의 부분적 특징 혹은 대상의 이미지를 모방하여 새로운 시각의 창조물을 만들어 내는 것이 크로스오버 개념의 목적이라고 할 수 있다. 크로스오버개념을 바탕으로 안무한 무용창작작품 「시간의 숲」은 총 세 개의 장으로 구성되었다. 1장은 숲의 공간으로 자신은 숲 속의 한그루의 나무에 지나지 않는 작은 존재로 수동적 자아로 인식한다. 그리고 그 속에서 수동적인 존재로 살아가지만 자신의 숲에 올라 자신의 공간을 내려다 본 후 숲 안에서의 자신의 존재에 대한 갈등의 과정을 표현하였다. 2장은 자신의 공간을 뒤로 한 채, 새로운 공간을 향해 나온 무용수는 새로운 공간과 자신이 원래 있던 숲의 공간 사이의 갈등을 표현하였고, 3장에서는 1장과 2장에서 표현된 숲의 공간(현실공간)과 새로운 공간의 갈등을 통해 자신의 자아의 모습을 찾은 뒤 다시 자신의 공간으로 들어가는 과정을 다루었다. 이 작품은 미술과 크로스오버 협업작업을 한 작품으로서 무대 위에 설치미술작품「Emotion 3」가 함께 올라가면서 공간설정에 따른 움직임 변화와 그에 따른 ‘동작의 질’의 변화, 무용수의 감정의 표현을 다음과 같이 나타내었다. 1장에서는 무대 상수 뒤의 공간을 숲의 공간으로 설정하여 나무의 움직임을 표현함으로써 1장에서 ‘나무’라는 무용수의 캐릭터 설정을 하였다. 2장은 무대 하수 앞의 공간만을 사용함으로서 낮은 자세와 땅으로 가라앉는 움직임의 특성을 통해서 수동적인 자아의 모습을 표현하며 께끼걸음을 통해 하체의 움직임으로 복잡한 자아의 내면의 갈등을 나타내었다. 그리고 3장에서는 수동적 자아에서 능동적 자아로의 변화를 같은 공간에서의 ‘동작의 질’의 변화를 주었다. 2장과는 달리 하늘로 손을 뻗는 동작으로 하늘지향적인 동작을 표현하였으며, 무용수의 자세를 높임으로서 좀 더 가볍고 능동적인 자아의 모습을 표현하도록 의도하였다. 결과적으로 본 작품 「시간의 숲」에서의 크로스오버 협업작업의 시도는 미술과 무용, 각 장르 간에 긍정적인 시너지 효과가 이루어졌다고 사료되며 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 작품 「시간의 숲」은 설치미술작품 「Emotion 3」와의 협업을 통하여 미술과 무용의 만남이라는 것에서 의의를 갖는다. 둘째, 설치미술작품을 통해서 무용의 움직임으로 구현해낼 수 없는 구체적인 이미지를 미술작품을 통해서 얻을 수 있었다. 셋째, 설치미술작품 「Emotion 3」은 일반 미술 전시회장에서는 느낄 수 없는 움직이는 미술품으로 승격할 수 있었다. 이와 같이 작품 「시간의 숲」은 미술과 무용의 만남을 통해서 서로에게 부족한 요소를 채워나가면서 움직이는 오브제, 그리고 오브제의 움직임을 만드는 무용수를 창조함으로써 새로운 무대연출의 가능성을 제시하는 작품의 역할을 수행하였다. 따라서 본 연구는 작품「시간의 숲」통해서 크로스오버 협업작업의 긍정적인 효과를 인지하며, 무대 공간 위에서의 예술장르 간의 만남을 통하여 새로운 예술장르의 개척과 그 안에서 움직임 개발의 가능성을 제시하는데 그 의의가 있다.
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일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
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