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중등 학습자의 청소년소설 수용 연구

Title
중등 학습자의 청소년소설 수용 연구
Other Titles
Secondary school learners of adolescent novels, and an acceptance research
Authors
김현진
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 국어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정우
Abstract
본고에서는 질적 연구 방법을 사용하여 중등 학습자의 청소년소설 수용양상에 대하여 연구를 하였다. 청소년소설의 수용양상을 살피기 위해서 네 명의 청소년들이 연구 참여자가 되었다. 이들은 두 가지의 연구 가설을 뒷받침하기 위해 연구자의 현장에서 선정되었으며, 연구 가설은 다음과 같다. 첫째, 독자가 작중 인물에 대한 동일시나 비동일시 할 수 있다면 자아인식 및 세계 인식이 확장될 것이다. 둘째, 독자의 진로와 작품 속 인물의 진로와 동일하다면 자신과 작품 속 인물을 쉽게 동일시하여 자신의 진로를 개척하는 데 도움을 받을 수 있을 것이다. 이 두 가지 연구 문제를 중심으로 선정된 청소년들은 청소년소설 작품을 읽고, 자아와의 관련성 속에서 질문지 및 감상문을 적고 연구자와 인터뷰를 하였다. 청소년소설 텍스트에 나타나는 이론적 전제로는 초점 대상의 경험자아화로 표현되는 특성이 있다. 이로 인해 청소년들이 작품에 몰입을 더욱 잘할 수 있게 된다. 청소년소설의 내용은 동시대의 사실적 이야기와 청소년 고유의 특성인 자아중심성을 기반으로 한 상상적 이야기로 나눌 수 있다. 청소년소설을 수용하는 양상으로는 작품 속 청소년 등장인물과 자아를 동일시하는 수용적 동일시와 잠재해 있던 자아를 재발견하는 발견적 동일시가 있다. 청소년들은 작품 속 인물에 대해 비동일시하기도 하는데, 비동일시의 양상으로는 등장인물과 거리를 두는 임시적 비동일시와 등장인물에 대한 반발적 표현을 보이는 반동적 비동일시를 나누어 보았다. 이와는 다르게 자아를 초월하여 객관적 시선을 유지하는 탈동일시적 양상도 설정해 보았다. 첫 번째 가설을 입증하기 위한 결과들은 다양한 양상들로 나타났다. 청소년소설 작품을 수용한 청소년들은 먼저 스스로 청소년이라는 인식을 바탕으로 하여 청소년이 아닌 서술자아를 구별하기도 하며 서술자아에 새로운 의미를 부여하기도 하였다. 또한 성장에서 자유롭지 못한 모습을 보여 주어 성장에 대한 진지한 고민도 보여 주고 있었다. 그리고 청소년 독자들은 작품 속의 인물들과 동일시하면서 자아의 새로운 모습을 발견하기도 하고 기존의 자아를 고집하는 자아중심성을 기반으로 한 판단의 입장을 취하기도 하였다. 나아가 이들은 탈자아중심적 세계 인식으로 자아 성장을 이루기도 하였다. 이러한 다양한 양상들은 청소년이 자아를 형성하는 과정과 밀접한 관계를 맺고 자아를 확장하는 데 기여한다는 첫 번째 가설이 충분한 설득력을 지니는 것으로 귀결될 수 있었다. 두 번째 가설에 대한 결과로 작중인물과 동일한 진로라면 쉽게 동일시할 수 있을 것이라는 가설은 부분적으로 입증되었으며, 연구자는 두 번째 가설이 청소년들에게 자신의 삶을 살아나가는 개척 정신을 자극하여 이 사회를 살아나가는 힘을 실어 줄 수 있다는 사실을 확인할 수 있었다. 청소년소설은 첫째, 작품 속의 반항적, 일탈적 학생들의 삶을 통해 중등 학습자들이 자신들의 삶을 객관화하고 자아정체성을 탐색할 수 있는 성장의 근거로 삼을 수 있다는 교육 내용으로 구성될 수 있다. 둘째, 청소년소설 작품 전개에서 드러나는 비약적인 갈등 해소는 청소년기에 나타날 수 있는 능동적 해결 방안이 될 수 있다. 청소년소설에 등장하는 인물들이 현실에 부딪히기도 하고 새로운 도전을 향해 나가는 모습을 통해 중등 학습자들은 삶을 개척하는 데 도움을 받을 수 있을 것이다.;This paper uses qualitative methods to accept adolescent novels. A study was conducted on four teens to research adolescent novels. Teens were selected as participant researchers in the field of research of two studies to support the hypothesis. If identification or non-identification of the characters is set, self-awareness can be expanded. Secondly, that the adolescent novels stimulates young adults the pioneering spirit. All the questions are the results of students’ reading of adolescent novels. The relevance between the individual and the objectiveness of the questionnaire and interviews with researchers is included in the study. For youth to demonstrate the theoretical premise of the novel, there is an attribute represented by the focus on the experience of the target. As a result, young adults, who were immersed, were better in presenting an imaginary story and contemporary realistic story based on the unique characteristics of self-centeredness youth. And to equate self and work in the youth characters, who are equated with the potential to reinvent their self discovery, and accept adolescent novels. On the other hand, works in the figures are non-equated or different from ones character. By putting distance amongst participants, it equates non-temporary backlash effect against self expression. To transcend the ego to maintain an objective eye contrast, the transient pattern appeared permanent. The first hypothesis has been proven from the research. Accepting young people is based on the recognition that youth choose themselves, and self-identification or non-identification gives new meaning. Also, given the growth in the non-free look for growth showed serious. Teens discover and identify with the characters in the novel problems. With a new identify, insist that the self-existing, self-centeredness judgment-based idea take the position. The characters and the same course, if results for the second hypothesis, which can easily identify that the hypothesis was partially proven, in order to stimulate the spirit of pioneering and live out this society, was empowering. Furthermore, the submissons recognized world wide to achieve self-growth, also. These various aspects could be results of the first hypothesis. Youth are contributing strong ties to expand the self and the process of forming a self sufficient and convincing individual. The educational content of the novel for young adults is based on the growth of objectification and self-identity. This allows you to navigate life through their life's work and resistance. Deviant students can accomplish rapid growth after reading these adolescent novels. And, conflict resolution to youth is its own way of configuration and teens will be able to understand the reality and to seek solutions that can be active for this educational content. Also, difficult to evoke imagination when encountering new challenges. To stimulate the pioneering spirit and the content of that education, it can affect the lives of all children and it can be re-configured.
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