View : 50 Download: 0

광고기획 전략을 활용한 자기소개서 쓰기모형 개발 연구

Title
광고기획 전략을 활용한 자기소개서 쓰기모형 개발 연구
Other Titles
A Study on Teaching-learning Model of a Writing Self-introduction Letter Based on Strategic In Advertising : Focused on the pre-writing process
Authors
김윤정
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 국어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
서혁
Abstract
The aim of this study is to develop multiple Self-introduction Letter Writing Model by modifying and supplementing Process-Based Approach and by utilizing Genre-Based Approach. This study aims to research the Strategic specification process before writing, develop the Model of Self-introduction Letter writing method with Planing Strategy process of Advertising which is similar to a Self-introduction Letter's genre characteristics and then, analyze the model and Self-introduction Letters written by the model in real terms. this study considers Self-introduction Letter writing that has multiple characteristics from education and develops the Teaching-Learning method of Self-introduction Letter writing with modifying and compensating Advertising Planning Strategy process. Ultimately, the object of this report is that this Self-introduction Letter writing model helps secondary school students to write characteristic Self-introduction Letters in quality. The objects of this study are below. First, this study understands the importance of teaching Self-introduction Letter writing and develops the Model of Self-introduction Letter writing method with integrating Approach using Process-Based Approach and Genre-Based Approach. Second, this study reflects modified and supplemented key components and planning process of advertising strategy on Self-introduction Letter writing, especially specification process, and then materializes it as a model. Third, after applying the Self-introduction Letter writing model by Advertising Planning Strategy to students, this study verifies the result and suggests an appropriate Self-introduction Letter writing model depending on each school's need.;본 연구는 과정중심 쓰기 지도를 수정, 보완하고, 장르중심 접근법을 활용하여 복합적 성격을 지닌 자기소개서 쓰기 지도 모형을 구안하는 것을 목적으로 한다. 자기소개서와 그 장르적 특징이 유사한 광고의 기획 전략 단계를 활용하여, 쓰기 전 전략 상세화 과정을 연구하고, 이를 자기소개서 쓰기에 적용시켜 구안한 모형을 실질적으로 적용, 분석하는 것을 목표로 한다. 복합적 성격을 지닌 자기소개서 쓰기를 교육적 측면에서 고찰해 보고, 광고기획 전략을 글쓰기 전 단계에 변형, 적용하여 자기소개서 쓰기 교수·학습 모형을 구안하여 이것이 중등 학생들의 개성적인 자기소개서 쓰기 전략에 실질적인 도움을 주는 것을 목적으로 한다. 먼저 2장에서는 과정중심 쓰기 지도의 특징을 정리하고, 이에 대한 비판점을 정리하여, 문제점을 파악한다. 그리고 과정중심 접근법의 대안으로 등장한 장르중심 접근법을 소개하고, 이 접근법이 쓰기 지도에 어떻게 적용될 수 있는지에 대해 정리한다. 또한 자기소개서 쓰기를 교육적 측면에서 고찰해 보고, 자기소개서의 장르적 특성, 유형 및 현황에 대해 정리하고 그 문제점을 살핀 후 자기소개서 쓰기 지도에 있어 어떤 점들을 고려해야 할지에 대해 생각해 본다. 3장에서는 광고의 개념 및 특징을 살피고, 광고 기획 전략 및 과정에 대해 단계별로 설명한다. 각 과정에서 어떤 점들을 고려해야 할지, 어떤 방식으로 전략을 구사하는지에 대해 자세히 설명한다. 이를 바탕으로 자기소개서 쓰기 전 단계의 지도에 있어 각 전략을 변형, 수정하여 새로운 쓰기 교수ㆍ학습 모형을 구안한다. 이를 위해서 자기소개서 쓰기의 핵심 요소는 무엇인지 파악하고, 자기소개서의 장르적 특징과 연계하여, 어떤 요소들이 첨가되어야 할지, 어떤 방향성과 목표를 가지고 써야 할지에 대해 생각해 보고, 쓰기 전 계획하기 단계를 상세화 한다. 2장에서 자기 소개서 쓰기의 문제점으로 지적된 것들에 대한 해결책으로서 자기소개서 쓰기의 전략적 측면과 절차적 측면에서 구체적인 방법을 제시한다. 광고 전략과 그 제작과정에서의 핵심 요소, 방법 등을 찾아 이를 자기소개서 쓰기 전략에 맞도록 변형. 가공하여 자기소개서 쓰기 교수·학습 모형을 제시한다. 기존 자기소개서 쓰기 지도는 자기 소개서에 들어가야 할 항목을 제시하고, 학생들이 이 항목을 채우도록 하는 방법이 대부분이었다. 그러나 이 교수ㆍ학습 모형은 쓰기 전 내용 생성하기 과정의 전략으로서 ‘어떻게’ 생각을 끄집어내고, 그 중에서 ‘무엇을’ 선택하여 쓸 것인가를 자기 주도적으로 찾아내 이를 도식화 하는 것에 초점을 두고 있다. 4장에서는 3장에서 구안한 자기소개서 교수·학습 모형을 바탕으로 실제적인 지도안을 작성하여 학생들에게 투입한 후 그 효과를 적용한 결과를 기술한다. 교과서와 지도서에서 제시하고 있는 자기소개서 쓰기 내용을 변형하여 과정중심접근법을 기반으로 한 교수ㆍ학습 방법을 적용한 그룹과, 광고 기획 전략을 활용한 자기소개서 쓰기 교수ㆍ학습 모형을 적용한 그룹간의 비교를 통해 본고에서 제시한 모형의 효과에 대해 알아볼 것이다. 또한 이러한 모형으로 인한 자기소개서 쓰기 지도가 학생들의 자기소개서 쓰기에 대한 인지적 부담감을 경감시켜 주고, 실질적으로 도움이 될 수 있다는 것을 검증할 것이다. 광고 기획 전략을 활용한 자기소개서 쓰기 활동을 통해 학생들은 쓰기 전 자신에 대해 깊이 있게, 다각적으로 생각할 수 있으며, 자신의 삶의 여러 부분 중에서 가치 있는 것을 찾아내어, 이를 전략적인 스토리로 풀어 낼 수 있을 것이다. 더 나아가 쓰기 전 단계의 상세화 전략을 통해 글쓰기의 방향성을 찾고, 핵심적인 사항들을 적용하도록 지도함으로써, 학생들이 자기소개서 뿐 아니라 다른 장르의 글쓰기에 있어서도 이를 적용하여 활용할 수 있도록 함을 목적으로 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE