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사이버대생의 모바일러닝 수용에서 인지된 혁신의 속성, 수용의도 및 실제수용간의 관계규명

Title
사이버대생의 모바일러닝 수용에서 인지된 혁신의 속성, 수용의도 및 실제수용간의 관계규명
Other Titles
Investigating the Structural Relationship among Perceived Innovation Attributes, Intention to Adopt, and Actual Use of Mobile Learning in an Online University
Authors
임유진
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 교육공학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
주영주
Abstract
There has been a great deal of effort expended in attempting to increase the effect of learning in education field by using mobile devices and by increasing the development of the technology and demands for smart phones and tablets. Higher education institutes have been especially interested in trying to develop effective and efficient instructional delivery methods that can satisfy individual's learning desire through the mobile device. In 2011, after the “Cyber Competition Reinforcement Policy” was proclaimed by Ministry of Education, Science and Technology, the majority of Korean online universities have provided mobile learning services. Therefore, online learners can connect to learning contents anytime, anywhere, but mobile devices have also become a communication channel allowing instructors and students to communicate more easily and actively. Despite the strengthens of mobile learning, most leaners tend not to realize education values of mobile learning. It has been reported that the number of e-Learning students utilizing mobile learning service is negligible. Therefore, the variables that effect on adoption of mobile learning which can increase learning opportunities and learning outcomes are required to research. In this study, in order to analyze the factors that affect the adoption of mobile learning in online universities, based on Innovation Diffusion Theory by Rogers(1995), a theory for analyzing the reasons how, why new ideas and technology spread out, the research will conduct. Thus, the purpose of the study are to examine the structural relationship among the five perceived innovation attributes, intention to adopt, and actual use of mobile learning and to suggest effective establishing plans of mobile learning system and operational strategies based on the result of the study. The research questions in this study are as follows: 1. Do relative advantage, compatibility, complexity, trialability, obervability have effects on intention to adopt of mobile learning? 2. Does intention to adopt have effects on actual use of mobile learning? In order to meet the purpose of the study, data was collected from 480 online university students taking the "Mind Methodology" class, which opened at the second semester of 2012 and provided mobile learning service. 200 students were selected as the final sample size after eliminating 280 participants who did not answer or complete all the items on the questionnaires. In order to confirm the validity and reliability of the measurement scale, exploratory factor analysis(EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) were administrated. Descriptive statistics, correlation analysis conducted in order to confirm the normality of the data by using SPSS. To confirm the fit of the structural model, structural equation modeling (SEM) analysis were performed by using AMOS. The major findings of this study are as follows: First, relative advantage and complexity had significant effects on intention to adopt of mobile learning, however, trialability and observability had no significant effects on intention to adopt. Second, intention to adopt mobile learning had significant effect on actual use of mobile learning. Based on the result of this study, further research is suggested as follows: First, in this study, the relationship among five perceived innovation attributes, intention to adopt, and actual use was examined. However, follow-up research will need to examine the causal relationship among five perceived innovation attributes: relative advantage, compatibility, complexity, trialability, observability. Second, for further research, we suggest a group analysis to investigate a gap between adopters and non-adopters of mobile learning when examining structural relationship among five perceived innovation attributes, intention to adopt, and actual use.;스마트폰과 태블릿PC와 같은 모바일기기의 기술이 발전함에 따라 교육분야에서는 모바일기기를 이용하여 학습의 효과를 증진시키려는 노력들이 이루어지고 있다. 특히 고등교육기관에서는 모바일기기가 가지는 이동성, 접근성, 효율성, 적시성, 편재성 등의 특성을 통해 개인의 학습욕구를 충족시킬 수 있는 효율적이고 효과적인 교수전달방법의 개발에 주목하고 있다(Dooley & Murphrey, 2000). 온라인 환경에서 대부분의 학습이 진행되는 사이버대학의 경우, 2011년에 발표된 사이버경쟁력 강화정책이 실시된 이후 사이버대학에서는 모바일러닝 시스템이 구축되었고 모바일기기를 통해 강의를 수강할 수 있게 되었다. 이를 통해 학습자들은 언제, 어디서나 교육콘텐츠에 접속할 수 있게 되었을 뿐만 아니라 모바일기기가 교수자와 학습자간의 의사소통 채널이 되어 실시간으로 보다 활발한 의사소통이 가능하게 되었다(Corbeil & Valdes-Corbeil, 2007). 하지만 대부분의 학습자들이 새로운 형태의 학습인 모바일러닝의 교육적 가치를 인식하는 것이 매우 인색하며, 국내의 이러닝 학습자 중 모바일기기를 사용하여 강의를 수강하는 학습자가 매우 미비한 것으로 보고되고 있다. 따라서 학습자들의 교육기회와 학습성과를 향상시킬 수 있는 모바일러닝을 수용하는 데에 영향을 주는 변인들에 관한 연구가 매우 시급히 요구된다. 이를 위해 본 연구에서는 사이버대학에서 모바일러닝 초기참여자들의 수용에 영향을 미치는 요인을 Rogers(1995)의 혁신확산이론을 바탕으로 분석하고 사이버대학교 학습자들이 보다 활발히 모바일기기를 사용한 학습방법을 수용할 수 있는 운영전략 및 방안을 마련하고자 한다. 혁신확산이론이란, 혁신이라고 일컬어지는 새로운 기술이나 정보시스템이 다섯 가지 혁신결정과정을 바탕으로 사람들에게 어떻게 수용되고 확산되는지를 분석하는 것으로(Rogers, 1995), 본 연구에서는 모바일러닝이 확산되고 학습자에게 수용되기 위해 나타나는 다섯 단계 중 두 번째 단계에 해당하는 설득단계에서 학습자가 모바일러닝에 대해 인지하는 혁신의 속성(상대적 이점, 적합성, 복잡성, 시험가능성, 관찰가능성)을 파악하고 이 다섯 가지 속성이 모바일러닝의 수용의도에 어떠한 영향을 주는지를 검증하고자 한다. 또한, 모바일러닝 서비스를 수용하겠다는 의도를 보였던 학습자들이 실제로 과목 수강 중에 모바일러닝 서비스를 수용하였는지를 알아보고자 한다. 따라서 본 연구의 목적은 사이버대학생이 모바일러닝을 수용하는 데에 있어 인지된 혁신속성과 모바일러닝의 수용의도 및 실제수용간의 구조적 관계를 규명하고 이를 토대로 효과적인 모바일러닝의 시스템 구축방안과 운영전략을 제시하는데 있다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다. 1. 인지된 혁신속성인 상대적 이점, 적합성, 복잡성, 시험가능성, 관 찰가능성이 모바일러닝의 수용의도에 영향을 미치는가? 2. 모바일러닝의 수용의도가 실제수용에 영향을 미치는가? 본 연구의 목적을 위하여 국내 W사이버대학에서 2012학년도 2학기에 개설된 과목 중 모바일 학습 서비스가 제공되는 마음공부방법론 과목을 수강한 480명의 학생을 대상으로 연구를 실시하였다. 설문에 응답을 하지 않거나 불성실한 응발을 한 280명의 학생을 제외한 나머지 200명의 학생을 최종 연구대상으로 하여 분석하였다. SPSS를 이용하여 변수들에 대한 기술통계분석을 실시하여 데이터의 정규성을 검토한 후, 상관분석, 신뢰도 분석을 실시하였다. AMOS를 사용하여 확인적 요인분석을 실시하여 측정모형의 적합도를 확인한 후, 구조방정식 모형을 통해 가설적 연구모형의 적합성을 검증하였다. 연구문제에 따른 연구 결과 및 제언은 다음과 같다. 첫째, 인지된 혁신속성인 상대적 이점과 복잡성은 모바일러닝의 수용의도에 영향을 미치는 것으로 나타났고 시험가능성과 관찰가능성은 수용의도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 모바일러닝의 수용의도는 실제수용에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 인지된 혁신속성인 상대적 이점, 적합성, 복잡성, 시험가능성, 관찰가능성과 수용의도 및 실제수용간의 관계를 확인하였으나 후속연구에서는 인지된 혁신속성인 다섯 가지 변인간의 인과관계를 알아보는 것도 의미가 있을 것이다. 또한 모바일러닝을 실제로 수용한 학습자와 수용하지 않은 학습자들을 구분하여 이들 사이의 인지된 혁신속성, 수용의도 및 실제수용의 집단 간 차이를 검증해보는 것도 의미가 있을 것이다.
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