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동양화의 ‘기운생동의 이론’을 활용한 시각표현연구

Title
동양화의 ‘기운생동의 이론’을 활용한 시각표현연구
Other Titles
A Study on the Visual Expression of the Research that Using The Principle of ‘Qiyun shengdong’ on the oriental painting : Centered on the Aesop's Fables
Authors
주민경
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 디자인학부시각디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오병권
Abstract
예술가는 평범하고 단순한 것에 작가의 의미를 부여함으로써 특별하게 만들기도 한다. 톨스토이는 예술의 기본은 감성적 충격이라고 하였다. 신소영, 「7정(情)에 관한 감성이미지 표현 연구」, 이화여자대학교 대학원 석사논문, 2007 그림은 의미전달과 함께 시각적인 충격을 주는 것 또한 중요하다고 생각하는데 시각적 충격은 정서적으로 감각을 느끼게 하는 것이며 그러한 감각은 표현되는 대상의 여러 가지 요소 중 기와 에너지로도 작용될 수 있을 것으로 생각된다. 세상의 만물은 기운과 에너지를 가지고 있는데 생명의 근원인 기는 움직이면서 무엇을 만들고 물리적인 경험의 흔적을 창조한다. 경험에 대한 예술적 추상화로서의 형식은 전혀 어떤 실제적 관계도 소유하지 않는 것으로 생각되는 하나의 순수한 환영을 창조함으로써 이루어진다. 이러한 예술적 형식은 우리의 직접적, 감각적, 정신적, 정서적 삶이 나타내는 역동적 형식들과 일치한다. 수잔 K. 랭거, 이승훈 역, 『예술이란 무엇인가』, 고려원, 1982 본인은 역동적 형식들 표현하기 위해 기운생동의 이론을 작품에 적용하여 삶의 본질을 시각표현으로 연구해보고자 한다. 오스발드 씨렌은 기운생동(氣韻生動)을 “생동적 정신의 공명과 생명의 운동“이라고 정의하며 예술가와 우주적인 힘을 결합하면서, 물질적인 형식에 생명, 풍격, 의미를 부여하는 우주적이고 정신적인 힘이라고 규정하고 있다. 김인환, 『예술성의 氣의 관점에서 본 동양예술이론』, 안그라픽스, 2003, Osvald Sirén, 『The Chinese on the ARt of Painting』, Peiping, Vetch, 1936, 재인용. 본 연구자는 '기운‘에 대상의 본질(생명)이 가지고 있는 에너지, 분위기가 포함되어 있다고 생각하며 이것을 시각표현의 요소로써 독특한 형태나 리드미컬한 동작 등의 유기적인 관계를 이용하여 생동감을 불어넣고자 한다. 이 개념은 오늘날의 관점에서도 적용되며, ‘기운’이 일종의 생동적인 형식 중에 나타도록 요구한다는 것은 예술의 미가 역동적인 생명의 운동과 일맥상통하는 형식을 표현해야 한다는 것이다. 김인환, 『예술성의 氣의 관점에서 본 동양예술이론』, 안그라픽스, 2003 과거의 기운생동의 원리는 현재에도 존재하고 변하지 않는 중요한 예술의 척도가 되고 있다. 현대미술에서도 기운생동은 다양한 방식으로 적용될 수 있다고 생각한다. 본문의 첫 번째 장에서는 연구의 핵심이 되는 기운생동의 이론에 대해 개념적으로 접근하여 알아본 후 이 이론이 시각표현에서 어떠한 방법으로 적용되었을 때 효과가 더 극대화되는지 연구하고 표현방법적인 것과 관련하여 표현된 작품사례들을 알아보고자 한다. 본문의 내용을 토대로 작품에 대상의 본질이 가지는 에너지를 담고 생동감이 느껴지는 작품을 제작하고자 한다.;An artist makes a plain and simple object special by granting meaning of the author. Tolstoy said the basis of art is the emotional shock. In case of paintings, endowing visual impacts is also considered important as well as the conveying of meaning; the visual impact is giving the emotional sense, which is considered to act as the spirit and energy among several elements of the object to express. All things in the world have the spirit and energy; the spirit, the source of life, moves to make something and creates the trails of physical experience. The type of artistic abstract for the experience is achieved by creating a pure phantom that is not considered to possess any real relationship at all. These artistic types are consistent with dynamic types that our direct, sensory, mental and emotional life represents. I intend to investigate the essence of life with visual representation by applying the theory of qiyun shengdong (“spirit resonance, life-motion”) to works in order to express the dynamic types. Osvald Sirén defines qiyun shengdong (气韵 生动) as "the resonance of lively spirit and life-motion” and prescribes that it is the cosmic and spiritual forces that combines the artist and cosmic force to give life, character and meaning to materialistic forms. In this study, I think the 'qiyun' comprises the energy and the atmosphere of the nature of the object (life), so intend to infuse a third dimension as the element of the visual representation using organic relationship like a unique form or rhythmic behavior. In this study, I think the 'qiyun' comprises the energy and the atmosphere of the nature of the object (life), so intend to infuse a third dimension as the element of the visual representation using organic relationship like a unique form or rhythmic behavior. This concept is also applicable in today's perspective: to require ‘qiyun’ to appear in sort of vibrant form is to express the form where the beauty of art is consistent with the dynamic movement of life. The principle of qiyun shengdong on the past oriental painting remains the unchanging scale of importance of art now. The concept of qiyun shengdong can be applied to contemporary art in a variety of ways. In the first chapter of the present paper, a conceptual approach will be discussed to the theory qiyun shengdong, the core of the research; and a study will be made how the theory can be applied in the visual representation to maximize the effects; and some case studies will be made for the expressive methods. Based on the content of the paper, a lively work will be made that contains the energy of the nature of the object.
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