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주말리그를 실시하는 고교야구선수들의 수업참여가 학습태도 및 학교생활태도에 미치는 영향

Title
주말리그를 실시하는 고교야구선수들의 수업참여가 학습태도 및 학교생활태도에 미치는 영향
Other Titles
The Effect on attitudes in learning and school life of high school baseball player’s participation in class due to Weekend league
Authors
장지은
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김경숙
Abstract
본 연구의 목적은 2012년 현재 주말리그를 실시하는 고교야구선수들의 학습태도와 학교생활태도를 분석하여 고교야구선수들의 수업참여가 학습태도 및 학교생활태도에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보며, 학생선수들의 수업참여에 대한 바람직한 태도 및 가치관 형성에 긍정적인 역할을 하고, 학생선수들이 운동과 학업을 병행하는 공부하는 학생선수 만들기 방안에 필요한 기초자료를 제시하는 데 있다. 이를 위해 서울 5개교, 경기 2개교에 위치한 고등학교 총 7개교 230명의 야구부 학생선수들에게 방문하여 설문조사를 실시하였으며, 체육부장과 감독 및 코치에게 설문지 조사에 대한 협조를 구하여 설문지를 배부한 후 회수하였다. 이 설문조사는 무선 표집방법으로 선정하여 실시하였으며, 회수된 설문지 223부 중 불성실하게 응답한 13부를 제외한 최종210부를 대상으로 분석하였다. 연구절차는 설문지를 연구대상에게 배포한 다음 자기평가기입법(self-administration method)으로 설문내용에 응답하도록 하였고, 완성된 설문지는 SPSS 17.0 통계프로그램을 활용하여 연구문제에 따라 T-test와 일원분산분석(one-way ANOVA), 다중회귀분석(Multiple regression analysis), 상관관계(Correlation analysis)를 활용하여 결과를 도출하였으며, 이를 토대로 종합적으로 제시하면 다음과 같다. 첫째, 고교야구선수들의 배경변인(학년, 운동시작시기, 선수경력, 평상시/시합전/후 학습참여시간)에 따른 수업참여의 차이를 본 결과에서는 1학년이 수업에 많이 참여하고 있었다. 초등학교 때 운동을 시작하여 5년 이상의 선수경력을 갖은 학생선수들은 수업참여태도보다는 수업흥미도가 높은 경향을 보였다. 또 학습참여시간에서는 평상시 오전수업만 참여하고, 시합 전과 후 운동시간에 맞춰 1~2시간만 참여하는 학생선수들의 수업참여태도와 흥미도가 높았지만, 통계적으로 수업참여는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 배경변인에 따른 학습태도의 차이를 본 결과에서는 3학년의 학습태도가 가장 좋았다. 초등학교 때 운동을 시작하여 5년 이상의 선수경력을 갖은 학생선수들의 학습태도는 만족도, 집중도, 성취도, 자신감 순으로 나타났다. 하지만 통계적으로 학습태도는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 배경변인에 따른 학교생활태도의 차이를 본 결과에서는 3학년이 가장 학교생활태도가 좋았지만 시기와 경력, 학습참여시간에 상관없이 통계적으로는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 고교야구 학생선수들의 수업참여가 학습태도에 영향을 미치는지 알아보기 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 학습태도의 하위요인들 중에서 집중도와 만족도는 수업참여도와 수업흥미도에 유의한 영향을 나타냈다. 다른 하위 요인인 성취도와 자신감은 수업흥미도에 유의한 영향을 나타냈다. 즉 학습태도 모든 하위요인에 대한 총 평균은 유의한 것으로 나타나 수업참여가 학습태도에 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 셋째, 고교야구 학생선수들의 수업참여가 학교생활태도에 영향을 미치는지 알아보기 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 학교생활태도를 구성하는 하위요인들 중에서 특별활동을 제외한 나머지 변인들은 유의하지 않았고, 단지 특별활동에만 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 따라서 학생선수들에게 효과적인 특별활동을 마련하는 방안에 대한 연구가 필요할 것으로 판단된다. 넷째, 학습태도와 학교생활태도간의 상관관계를 보았을 때, 학습태도 하위요인들 간에는 자신감과 만족도를 제외한 나머지 변인들에서만 상관이 있는 것으로 나타났다. 자신감과 집중도, 성취도는 상관이 있었고 만족도와 집중도, 성취도와 집중도, 성취도와 만족도는 낮은 상관을 보였다. 학교생활태도 하위요인들 간에는 부적인 낮은 상관을 나타낸 특별활동과 수업참여, 인간관계를 포함한 특별활동과 학교생활 필요성까지 유의한 상관을 나타냈다. 이 연구의 종속변수인 학습태도와 학교생활태도간의 관계는 학습태도의 ‘성취도’와 학교생활태도의 ‘인간관계’에서만 유의하게 나타난 것을 알 수 있었다. 따라서 수업을 통해 성취하는 학습태도가 형성되면, 인간관계 발달에 긍정적으로 작용할 수 있을 것이라 판단된다. 결론적으로 주말리그를 실시하는 고교야구선수들의 수업참여가 학습태도 및 학교생활태도에 영향을 미치는 것으로 알 수 있었다. 주말리그를 효율적으로 운영하여 그 실효성을 거두기 위해서는 학생선수들의 학업과 운동병행이 단계적으로 적용되어 실행되어야 한다. 뿐만 아니라 현장과 학교행정가들이 연계된 지원체계의 구축으로 확산되어 이를 토대로 지속적이고 체계적으로 다양한 측면에서의 지원활동이 선행되어야 할 것이다. 또 주말리그를 실시하는 주체인 학생선수들과 감독 및 코치, 학부모는 학업과 운동병행의 필요성이 인지되어야 한다. 무엇보다도 운영의 주체자인 고교야구 현장의 의견들이 제도를 창안하고 이행하는 문화체육관광부, 대한야구협회에 전달되어 현실적인 문제해결을 통한 실질적 방안을 마련하는데 힘써야 할 것이다.;Among solutions, presented in 2009, to normalize school athletic sport, weekend league system has been applied to high school baseball in 2011. Weekend league system stops high schools, in the nation, to play game in weekdays during the semester and use Saturday, Sunday, or school vacation days to play rural weekend league, and play final series in first and second half of the year. Weekend league system helps students to study hard during school days and play hard during weekends. The main purpose of this research is to present the basic data to make ‘studying student sports player’ by researching the attitudes of sports players in school and analyze the effects to the students’ attitude towards school. So, I have visited 7 high schools, located in Seoul, and Gyeonggi province, and surveyed 230 baseball players. I have requested for cooperation from each high school’s head teacher of physical education and baseball coach to hand out surveys to baseball players and I have returned them back. This survey has been taken through random sampling, and out of 233 surveys, I have excluded 13 surveys that seemed untrustworthy, and analyzed 210. I have used self-administration method in the survey. And I have drawn a conclusion with completed surveys using T-test, One-way ANOVA, Multiple regression analysis, and Correlation analysis through SPSS 17.0 statistic program. First, the significance in participation during class, attitudes toward learning, and attitudes in school has not been appeared according to background factors. (Grades, baseball starting age, career, normal/ before game/ after game, study participating time) High school baseball players are students who are not attending classes regularly. The analysisshows that there was not a significant difference between players who started baseball in elementary school or middle school, career under 4~5 years or above 5 years. This analysis shows that high school baseball players are attending classes with lack of interest in studying. Also, the result on attitude toward learning, according to the background factors, shows that the average of concentration, achievement, and self-confidence showed average of 2, and satisfaction of 3. The result in attitudes in school, in necessity of school life, attendance, social life showed average of 3(satisfactory), whereas, specialactivities, including participation of extracurricular classes or information on career choices, averaged 2. Second, I have researched under multiple regression analysis, on high school baseball players’ participation affecting attitude towards learning. As a result, interest and participation in class affects concentration and satisfaction subsets. Also, only the interest in class affected achievement and self-confidence subsets. Thismeans, average interest and average participation in class have significant affect on all the subsets of attitude in class, under 0.05 significant levels. 13% of the variability can be explained with average interest and average participation in class andthese two variables has higher affects when they are put it in the standardized coefficient. Third, I have taken multiple regression analysis of necessityof school life, class participation, socialization, extracurricular, and attitudes in school on participation of high school baseball players, in order to find significance. And the result turned out that extracurricular is the only variable to affect participation. Lastly, when I looked at the correlation between attitudes towards learning and attitudes in school, there was significant difference under significant level of 0.01 in subsets of attitude towards learning except self-confidence and satisfaction. Also, in subsets of attitudes in school, extracurricular and necessity of school life, extracurricular and participation, extracurricular and socialization showed significant difference. The dependent variable, attitudes in class and attitude in school’s correlation turned out to be significant only in attitudes in class’s ‘achievement’and attitudes in school’s ‘relationship’ under 0.01 significant levels. In conclusion, weekend league does affect the attitude of students in school and class. In order to have effectiveness of weekend league in baseball, high school baseball players’combination of studying and training should be applied step by step. And also, school administrators and supervisor should support high school baseball players continuously and systematically. Moreover, Ministry of Culture, Sports and Tourism and Korean baseball association should make an effort to plan a system which will solve the practical problems.
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