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다문화가족 건강검진 서비스디자인 연구

Title
다문화가족 건강검진 서비스디자인 연구
Other Titles
Service Design for Health Examinations of Multicultural Families
Authors
박서영
Issue Date
2013
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
전 세계적 이주인구의 증가에 따라 이민자의 건강 증진을 위한 관심이 높아지고 있다. 일반적으로 이주자들은 사회, 경제, 문화, 언어적 요인들로 인하여 열악한 건강환경에 놓이게 되며, 이들의 건강문제는 핵심적 기본권과 국가 공중보건 체제개선의 차원에서도 매우 중요하다. 한국사회의 국제결혼 비율 또한 빠르게 증가하고 있다. 통계청 혼인통계에 따르면 2010년 국제결혼은 전체 혼인의 10.5%에 해당한다. 한해에 결혼하는 가정 10쌍 중 1쌍이 다문화가족인 것이다. 다문화가족의 건강문제에 대한 중요성이 인식되면서 최근 몇몇 지자체와 다문화가족지원센터를 중심으로 건강검진서비스 지원 사업이 실시되고 있다. 그러나 아직 그 단계는 실질적인 서비스 이용 시 발생하는 문제점 해결이나 이에 대한 고민 없이, 소수의 결혼이민자를 대상으로 본인부담 비용을 지원하거나 모국어 문진표를 제공하는 정도의 수준에 그치는 실정이다. 이에 본 연구는 디자인적 사고와 서비스 디자인 방법론을 통해 다문화가족 건강검진 이용 시 발생하는 실질적인 문제점들을 찾아내고, 사용자 편의성이 고려된 실현가능한 개선 방안을 모색하고자 하였다. 다문화가족의 건강검진서비스 이용 시 발생하는 장애요인을 확인하기 위한 관찰과 환자여정맵 연구에서 많은 수의 다문화가족 구성원들이 제한된 정보와 의사소통의 어려움 등으로 불편을 겪고 있는 것으로 나타났으며, 다양한 이해관계자들과의 인터뷰를 통해 의사와 간호사 및 원내 관련 직원들 또한 다문화가족 건강검진 서비스 개선의 필요성을 느끼고 있음을 확인할 수 있었다. 건강검진 서비스디자인 연구의 과정에서 고안한 아이디어를 컨셉스케치 방식으로 제안하고 이에 대한 피드백을 바탕으로 서비스 이용과정에 대한 스토리보드 프로토타입을 제작하였다. 그리고 개선된 다문화가족 건강검진 서비스의 일관성 있는 제공을 위해 표준화된 블루프린드를 제시하였다. 본 연구는 서비스디자인 프로세스를 통해 다문화가족의 건강검진 이용 시 발생하는 실질적인 장애요인을 가시화 및 표준화시키며, 이해관계자들의 관계 속 사용자 중심의 의료서비스 개선 방안을 제시하였다는데 그 의의가 있다. 우리는 다양한 계층의 구성원들과의 관계 속에서 살아가고 있다. 의료서비스의 최대 약자인 다문화가족 이민자의 눈높이에서 진행되는 이번 연구를 통해 일반 환자와 글로벌시대 외국인 의료관광 환자는 물론, 어르신, 장애인 등 다양한 계층의 이용자 모두들 위한 폭넓은 분야의 서비스디자인 연구들이 활성화되기를 기대한다. ;As the number of immigrants is increasing throughout the world, concerns for improvement of their health are also increasing. Typically, due to social, economic, cultural and linguistic factors, these immigrants often find themselves in an inferior health environment. The issue of the immigrants' health is also very important in terms of human rights and public health of a nation. Recently, the rate of international marriages has been rapidly increasing in Korean society. At present, the ratio of international marriage is more than 10% of all marriages in Korea. In other words, one out of every 10 couples getting married in one year in Korea turns out to be a multi-cultural family. As the importance of health issues of multicultural families is attracting greater attention, a number of local self-government bodies and multicultural Family Support Centers are implementing projects that are designed to support health examinations of multicultural families. It is expected that more regions will benefit from these projects as time goes by. However, the overall level of these benefits does not go beyond supporting the deductibles that small number of marriage immigrants should pay or providing native-language health examination questionnaires, falling far short of solving specific obstacles that are met during the actual examination or providing measures that are designed to alleviate the burden. Accordingly, in this research, an attempt was made to identify specific obstacles that arise while multicultural families take health examinations and to propose a plan for user-oriented medical service improvements, using design-based thinking and service design methodologies. The result of this research revealed that due to limited information and difficulties related to communication many members of the multicultural families are suffering from inconvenience during their physical examination. This research also revealed that many doctors, nurses, and related medical staff also feel the need for service improvements through extensive interviews that have been carried out. Also, ideas that have been devised in the research process have been transformed into prototypes, and story-boards were produced on the use of the service based on the feedback from the patients. Lastly, a blueprint has been presented in order to provide improved services consistently. The significance of this research lies in detecting problems that are related to health examination services for multicultural families and in presenting a standardized service that is based on user experience, especially in their relationship with other related persons or occupational groups through a service design process. Through this research, which has been carried out on multicultural family immigrants who are the least privileged in enjoying the benefits of medical services, it is hoped that service design researches in broader fields will be further encouraged for the benefit of persons in various social strata such as the elderly and the handicapped, not to mention the ordinary patients and foreign medical tourism patients of this global era.
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