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멀티미디어 콘텐츠를 적용한 유아용 앱북의 사용자 행태 연구

Title
멀티미디어 콘텐츠를 적용한 유아용 앱북의 사용자 행태 연구
Other Titles
Research for Infant's App-book Behavioral Pattern applied to Multimedia Contents.
Authors
박나영
Issue Date
2013
Department/Major
디자인대학원 UX(UserExperience)디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
최유미
Abstract
When tablet PC like a iPad came out on the market, the contents of publication has been focued on interactive contents from application. Currently, the App-Store has more than 700,000 applications registered and downloaded 3.5 billions until oct, 2012. The application-book market has been growing rapidly. In fact, book related contents are accounted for 28% of the iPad applications. App-book is fun and educative in early childhood education and also essential part of information age. For researching infants app-book user behavior is necessary process in order to provide qualied contents. However, when I take a look at infants' app-book application, there is no criteria for contents and research result. Therefore, the purpose of the research is to find out the childhood develpoment for app-book user behavior and propose a suitable app-book. My point of research is how childhood picture book through media affects cognitive characteristics of children. Choosing early childhood education contents have to be suitable for infants. Because when their ability to be prepared to interact with the envirnment in an optimal state can be developed by suitable contents. Especially, app-book has to be considered base on the developmental characteristices of infants. The research is 107 parents who raise children who are age between 0-7 recognize children's app-book and way of using the app-book. Under the research, there are two early childhood professionals evaluate with 20 questions includes approachableness, technical skills, educational use, suitability of contents, amusement in 30 popular app-book applications in ‘App Store’ and ‘Google Play Store’. As a result, I picked up the top 5 scored app-book applications in operating range of usability and case by case usability. Further more, research analyzed selection of 30 app-book'gesture interface type, purpose, and pattern of gesture. User behavior research was conducted with age of 4 infants at W kindergarten in Suwon. First, related to the operation usability survey investigated the usability of gestures and used as the tablet pc input type. Not intuitive gestures and gestures which require the input of a small area of infants fine motor development and incomplete infant's intellectual development is failed. Second, the operation range of the usability survey of typical app-book interface with manual and automatic page turning set, according to the interest and attention concentration were investigated. Because, the manipulation of developmental steps and depending on the tendency of the prefferred range for the purpose of presenting the infant's interest and attention in order to induce the appropriate operation of the range. As a result, the girls in favor of understanding the story with gradual interaction in manual page turner. However, the boys are in favor of automatic page turner with various interactions. Manual page turner was higher in concentration than automatic page turner. The case by case basis app-book of usability research were derived improvements of infants who use high 4 app-book scored applications. The infants were having difficulty of recognizing adult's picture symbols,text buttons,navigations,complicated first screen, and also same type of gestures with other functions. Thus, UX direction was established and information architecture was produced base on analyzing problem elements and interesting elements. So I propose app-book GUI(graphic user interface) with tablet PC. Finally, the proposed GUI has actually improved by implementing a usability evaluation and verification process using Galaxy Tab flash. Because app-book itself is a development and learning tool for infants, I suggest app-book application developers to make applications that have positive impact on infants.;태블릿 PC(Tablet PC)인 아이패드의 등장으로 출판 콘텐츠(contents)는 애플리케이션(application)에서 제작되는 인터랙티브(interactive)한 콘텐츠로 집중되었다. 2012년 10월 현재 App Store에는 70만개의 앱(App)이 등록되어 있고 최근 App Store 누적 다운로드 건수가 350억 건을 돌파하였다. 이 중 아이패드용 도서 관련 앱이 28%를 차지하고 있을 정도로 앱북(app-book: application-book)의 시장 점유율이 크다고 할 수 있다. 앱북은 재미있으면서 교육적 효과가 크고 유아교육에서 활용되는 콘텐츠라는 맥락으로 볼 때 정보화 시대에 필수적인 요소이므로 유아용 앱북의 사용자 행태 조사는 유아에게 질적인 콘텐츠를 제공하기 위해 필수적인 과정이라고 볼 수 있다. 그러나 유아대상의 앱북을 살펴보았을 때, 콘텐츠들이 일정한 기준 없이 유아들에게 제공되고 있고 사용성에 대한 실증적인 연구가 거의 없는 실정이다. 이에 본 연구에서는 유아용 앱북의 사용자 행태를 조사하고 유아의 발달특성에 적합한 앱북을 제안하는데 그 목적이 있다. 문헌 연구를 통해 유아의 인지적 특성과 미디어를 통한 그림동화책의 교육적 효과를 조사하였다. 유아가 경험하는데 있어서 준비된 환경과 상호작용을 할 때 그들의 능력이 최적의 상태로 발달할 수 있다는 점에서 유아교육용 콘텐츠는 유아의 발달에 적합한 것을 선별해야 하고 특히, 유아용 앱북은 유아의 발달적 특성을 특별히 고려해야 한다는 근거를 마련하였다. 0~7세의 자녀를 둔 107명의 부모를 대상으로 유아용 앱북에 대한 부모의 인식과 유아의 사용행태에 관하여 조사하였고 App Store와 Google Play Store의 인기 순으로 검색된 앱북 중 30개의 앱북을 대상으로 용이성, 기술성, 교육성, 내용의 적합성, 흥미성의 총 20문항을 유아 교육 전문가 2인에 의해 평가하였고 그 결과 상위 점수를 얻은 5개의 앱북을 최종 선별하여 조작범위에 따른 사용성 조사와 앱북의 사례별 사용성 조사에 사용하였다. 또한, 선정된 30개 앱북을 연구자가 제스처 인터페이스의 유형과 목적으로 분석하였고 그 결과를 제스처의 유형별 사용성 조사에 사용하였다. 사용자 행태 조사는 수원의 W유치원의 만4세 유아를 대상으로 시행하였다. 조작과 관련된 사용성 조사는 첫째, 태블릿 PC의 입력 유형으로 사용하고 있는 제스처의 사용성을 조사하였다. 미세 운동 발달과 지적 발달이 완전하지 않은 유아는 작은 영역의 입력을 요구하는 제스처와 직관적이지 않은 제스처의 실행을 실패하였다. 둘째, 조작범위의 사용성 조사는 앱북의 대표적 인터페이스라고 할 수 있는 수동·자동페이지 넘기기 설정에 따른 흥미도와 주의집중도를 조사하였다. 이는 발달단계와 성향에 따라 선호하는 조작의 범위가 다르기 때문에 유아의 흥미와 주의집중을 유도하기 위한 적합한 조작의 범위를 제시하기 위한 목적이다. 조사 결과, 여아는 이야기를 이해하고 순차적으로 인터랙션을 경험할 수 있는 수동 페이지를 선호하였고 남아는 이야기의 줄거리보다는 다양한 인터랙션을 경험할 수 있는 자동 페이지 넘기기를 선호하였다. 주의집중도에서는 수동 페이지 넘기기가 자동 페이지 넘기기보다 높게 측정되었다. 앱북의 사례별 사용성 조사는 앱북의 사례평가를 통해 상위점수를 받았던 4개 앱북을 사용하는 유아를 관찰함에 따라 사용성을 평가하였고 개선 요소를 도출 하였다. 유아는 성인의 배경지식으로 제작된 그림 기호, 텍스트 버튼, 내비게이션, 복잡한 첫화면을 인지하는데 문제가 있었고 한 화면의 같은 유형의 제스처가 다른 기능으로 중복 사용하는 것에 실행문제가 나타났다. 설문조사와 사용자 행태 조사를 토대로 문제 요소와 흥미요소를 분석한 뒤 UX방향을 수립하였고 Information Architecture을 제작하였으며 태블릿 PC를 적용한 앱북의 GUI(Graphic User Interface)를 제안 하였다. 마지막으로 제안된 GUI가 실제로 개선되었는지 갤럭시탭의 플래시로 구현하여 사용성 평가를 실시하였고 검증과정을 통해 개선안을 제안하였다. 유아에게 앱북은 발달이자 학습이고 긍정적인 영향을 끼칠 수 있는 태도라고 볼 때, 수용자인 유아에게 긍정적인 영향을 끼칠 수 있는 앱북의 사용자 행태 개선안을 제안하는데 의의가 있다.
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디자인대학원 > UX(User Experience)디자인전공 > Theses_Master
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