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금융기업의 사회적 책임(CSR) 구현을 위한 금융기업 실내디자인 연구

Title
금융기업의 사회적 책임(CSR) 구현을 위한 금융기업 실내디자인 연구
Other Titles
A Study on the space identity of the financial firms applied to CSR concept
Authors
황희전
Issue Date
2013
Department/Major
디자인대학원 실내디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
최경실
Abstract
최근 기업의 마케팅 전략은 사회적 책임 중심으로 변화하고 있다. 기업의 무분별한 이윤추구로 환경오염, 인권 문제, 금융위기 등의 사회문제를 경험한 현대의 소비자들은 기업의 공익적 역할에 대한 중요성을 인식하게 되었고, 구매를 통해 얻게 되는 사회적 가치와 의미에 집중하게 되었다. 기업의 사회적 책임(Corporate society responsibility)은 기업 활동 영역의 확대, 환경문제와 지속가능성의 개념 확산, 사회가치관의 다양화, 소비자의 친환경소비와 투자가의 사회책임투자의 확대 등을 배경으로 기업 마케팅의 주요 전략으로 대두되고 있다. 치열한 시장 경쟁에서 기업의 CSR 활동은 기업이미지 향상을 위한 마케팅 방법 중 하나가 아니라 기업의 생존 전략을 위한 중요 경영전략으로 고려되고 있다. 이에 많은 기업들이 투명한 기업경영과 사회적 책임을 다하는 진정성을 소비자에게 알리기 위하여 다양한 커뮤니케이션 방법을 활용하고 있다. 기업의 적극적인 사회 공헌 활동을 통하여 기업은 기업이미지 향상을 통한 판매율 증가, 브랜드 이미지 제고, 회사 운영비용 감소, 인재의 확보 및 내부 결속력 강화 등의 실질적인 이익을 얻는다. 기업경영에 있어 디자인은 기업의 철학과 마케팅 전략을 시각화하는 도구이다. 이미 많은 선도 기업들이 디자인을 통해 조직의 통합과 변화, 기업이미지 제고 등의 성과를 얻고 있다. 최근 금융업계에도 기업의 사회적 책임활동의 중요성이 부각되면서 CSR에 대한 관심과 투자를 늘려 가고 있다. 그러나 대부분이 기부 혹은 자선활동 등의 단순한 차원에 머물고 있으며 이를 효과적으로 구현하지는 못하고 있다. 일반 제조업과 달리 무형의 서비스를 판매하는 은행에서는 신뢰와 투명성을 알리는 게 무엇보다도 중요하므로 CSR 활동이 더욱 중요하다고 할 수 있다. 고객과 직접적인 접촉을 통해 금융상품을 판매하는 은행의 오피스 공간은 판매 공간, 또는 업무 공간 뿐 아니라 소비자에게 기업의 철학과 사회적 공헌 설천을 보여 줄 수 있는 공간으로서 매우 중요한 의미를 가진다. 이에, 본 연구는 기업이 투명한 경영과 사회문제의 적극적인 해결자로서 사회적 공헌 활동을 수행하고 있음을 소비자에게 알려 기업의 이미지 제고와 지속가능한 기업으로의 발전을 모색하는 경영활동을 CSR 마케팅이라 정의하고, CSR 마케팅의 성과를 높이기 위한 수단으로 효과적인 공간디자인 전략을 제시하고자 한다. 이를 위해 우선 선행 연구를 바탕으로 CSR이 현대사회의 기업에게 중요한 의미와 가치를 가지며 이를 소비자에게 전달하기 위한 전략으로서 공간디자인은 매우 효율성 있는 수단이 된다는 것을 확인했다. 그 후 사례조사를 통해 디자인을 활용하여 기업의 가치관과 사회적 공헌에 대한 실천을 소비자에게 효과적으로 전달하고, 결과적으로 기업이미지 제고 및 시장점유율 증가 등의 실질적인 경영성과를 이룬 선도 기업들의 공간사례를 살펴보았다. CSR 구현 기업들이 추구하는 공간의 주요 특성은 공유적 성격의 공간 개념 등장, 탈위계적 동선배치, 체험을 통한 참여지향성, 커뮤니케이션 지원성, 기업의 핵심역량과의 연계성, 다양성, 투명성, 친환경성 등이다. 특히 CSR을 추구하는 현대 금융 기업의 공간에서는 소통과 정보의 흐름, 투명성 등이 가장 중요하게 다루어지는 표현특성임을 알 수 있었다. 이에, 선행연구와 사례조사를 통해 도출된 공간의 주요 특성을 반영하여 공유적 기능이 확대된 복합공간으로서의 금융기업 객장 디자인을 제시 하였다. CSR 구현을 위해 전략적으로 계획되어진 금융기업의 객장디자인은 기업의 CSR활동에 대한 긍정적 이미지를 경험하고 체험함으로서 소비자들에게 CSR활동에 대한 긍정적인 이미지를 기억, 연상되도록 하는데 목적을 가진다. 이를 통해 기업은 이미지 제고 등의 긍정적 효과를 갖게 된다. 슬로건이나 영상 등의 일방적인 방법으로 국한되어졌던 CSR 커뮤니케이션 수단을 공간개념으로 통합하여 구현함으로써 기업은 좀 더 효과적이고 정확하게 공익적 메시지를 소비자에게 전달 할 수 있다. 결론적으로 본 연구는 현대기업의 경영전략으로서 CSR이 매우 중요하다는 것을 이해하고 기업의 CSR 활동을 디자인 전략을 통해 공간에 구체화 할 수 있는 방안을 모색했다는데 의의를 가진다. 공간개념으로 구체화된 메시지는 이전의 방법보다 좀 더 효과적이고 정확하게 소비자에게 전달할 수 있게 될 것이다.;Recent the company's marketing strategy has changed the social responsibility. Consumers suffered from the social problems such as environmental pollution, human rights issues, the financial crisis became aware of the importance about the social role of the companies and focused on the social value and meaning to be gained through the purchasing. Corporate society responsibility has emerged as a major strategy against a background of expanding of the corporate activities area, the spread of the environmental issues and concept of substantiality, diversification of the social values, eco-friendly consumption of consumers and the expansion of the socially responsible investment. The enterprise can be obtained the practical benefits through proactive CSR activities such as increased sales and market share through improved corporate image. Design is the tool of visualizing the company's philosophy and marketing strategy. Many leading companies are already gaining performances of the integration of organization and change and the improvement of the corporate image through the design. Recently the importance of corporate social responsibility activities of the financial industry is highlighted and has increased the interest and investment to CSR. However most of companies are just staying on a simple level such as donations or charitable activities and do not work effectively. Unlike manufacturers, CSR activities of the bank is more important because a bank selling the intangible service has meaning to be recognized as trust and transparency. The Bank's office to sell financial products in direct contact with customers has a very significant contribution to customers as a space demonstrating the company's philosophy and social contribution activities as well as sales space or work space. This study attempts to define as a CSR marketing to inform consumers what enterprises carry out social contribution activities as a solver of the transparent management and social problem and to enhance the corporate image and exploring the development of a sustainable corporate. And this study has approached the effective space design strategy as a means of improving the performance of CSR marketing and find the effective implementation and the direction of future development of CSR. We have confirmed that CSR is meaningful and valuable to the contemporary enterprise and the space design as a strategy for CSR is a very efficient means based on previous studies. Through the case study, this study will be examined the spaces of the leading companies to communicate effectively in their company's values and the practice for social contribute to customers through the design, and to take enhancing practical performance like the corporate image and market share. The main characteristics of the space of the corporate to pursue the implementation of CSR is appearance of the concept of the shared space, non hierarchical layout, participation through experiences, supporting of the communication , connectivity of the company's core competencies, diversity, transparency, and eco-friendly. Especially, in the space of the modern financial enterprise to pursue CSR, the communication, the flow of information and the transparency are most important expressional characteristics. Thus financial firms was designed to a complex space reflected main characteristics of the space previously mentioned and expended the sharing capabilities. The design of the financial firms strategically planed for the implementation of CSR have a positive effect to enhancing the corporate image from the good experiences of the company's CSR activities. In conclusion, this study has significance to understand CSR as a management strategy of modern enterprise and to find ways of materializing the space through the design strategy. The message embodied in the concept of space is more effective and accurate than previous methods and be able to deliver to the consumer.
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