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서울시 공항버스 외관디자인 연구

Title
서울시 공항버스 외관디자인 연구
Other Titles
A Study on the Exterior Design of Seoul Airport Bus : In Focus of Seoul City Brand
Authors
우진화
Issue Date
2013
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김인성
Abstract
In 21st century, the advent of the area of nation competition represented era of city competition since a concept of globalization has been set. As a matter of fact, we can easily find in foreign newspaper using ‘Seoul’ instead of mentioning ‘South Korea’. In other words, ‘localization’ is in the midst of ‘globalization’ and it represents the importance of ‘glocalization’. Since the local autonomy system of the Republic of Korea was introduced in 1995, local autonomous entity focuses on ‘glocalization’ and each local government was attempting to enhance their competitiveness as well as establishing identity. Public transportation is one of the symbolic elements, which creates a city environment and have a great effect on city identity. Among the huge quantity of public transportation, airport buses has a special purpose compare to other public buses. Passengers might be visitors, travelers or citizens, hence airport bus will effect on first impression of Seoul. Accordingly, airport bus can greatly contribute to create the city image, which represents the city of Seoul. Consequently, airport bus must harmonize with the urban landscape with strong city identity. As Seoul airport buses are operated by 5 different transportation companies hence the current exterior design of airport bus has lost of consistency and lack of identity. Moreover, it has a problem of visibility and legibility because of the advertisements and strong color scheme. Not much difference compares to normal buses. Therefore new exterior design is a necessity to enhance identity of airport bus. ‘Design Seoul’, which is an organization in charge of implementation and management of Seoul’s design policy has been established ‘Seoul Design Guideline’. It will contribute to strengthen the urban image of Seoul and competitiveness. ‘Seoul Design Guideline’ introduced various design elements such as Seoul Color, Seoul Font and graphic sources that represent a landmark of Seoul. This study focuses on redesign the exterior design of Seoul airport bus to enhance city identity and urban image. In this study, has tried to develop an exterior design adhere to Seoul Design Guideline as a design reference in order to give a good harmony with the urban landscape. Additionally, a graphic image of the airplane and pictogram has been applied to create an identity of airport bus. This study suggested the direction of exterior design of Seoul airport bus and accordingly contributes to the city brand by providing ground for further research. In the future, expect continuous concern about Seoul city brand identity from government and citizens to enhance city competitiveness.;21세기는 세계화라는 개념이 자리 잡음으로써 국가경쟁시대가 아닌 도시경쟁시대가 도래하였다고 할 수 있다. 이것은 즉 도시국가 형태로 경쟁하는 것을 의미한다. 실제 외신에서도 South Korea를 Seoul로 많이 표현하는 것을 볼 수 있듯이 국가의 의미보다 도시의 의미가 배가되고 있으며, 즉 세계화의 중심에 지방화가 있음을 알 수 있는 것이다. 이는 ‘세계적으로 생각하고 지역적으로 행동하자‘라는 의미의 세방화(世方化, glocalization) 라는 개념의 중요성을 말해주고 있다. 대한민국도 지방자치제도가 본격적으로 도입되었던 1995년부터 지방자치단체들의 세방화에 대한 대응이 활발하게 이루어지고 있으며 또한 각 지역도시브랜드의 정체성 확립과 경쟁력 강화를 위한 적극적인 참여를 필요로 하고 있다. 도시를 이루고 있는 수많은 구성 요소들 중에 대중교통매체는 도시환경을 이루어주며 도시경관과 도시만의 정체성에 큰 영향을 주고 있다. 서울시 도심에서는 하루에도 엄청난 양의 대중교통매체가 도로 위를 가득 채우고 있다. 그 수많은 종류의 버스들 중에서 공항버스는 공항과 도심 지역만을 오가는 특수한 목적이 있는 버스이다. 특히 2001년 개항한 동북아시아의 허브라 불리는 인천국제공항과 국내 최초의 공항인 김포국제공항에는 하루에도 수많은 거주민들을 비롯하여 관광객과 방문객이 이용을 하고 있다. 공항버스는 대중교통 수단의 하나로써 서울시 전역에 운행되고 있고 많은 내외국인이 사용하고 있는 만큼 시각적 파급효과가 크다고 할 수 있다. 그러므로 서울시 공항버스는 서울 도시지역의 정체성을 지녀야 하며 도시경관과도 조화를 이루는 것이 곧 도시브랜드 차원에서 긍정적인 효과를 줄 것이다. 하지만 현재 운행되고 있는 공항버스는 5개의 다른 운수회사를 통해 운행되고 있기 때문에 일관성 결여와 정체성의 확립이 미비하며 일반 버스와 큰 차이 없이 특징 없는 모습으로 운행 되고 있다. 그러므로 공항버스만의 정체성과 상징성을 표현하는 외관디자인의 개선이 요구되고 있는 것이다. 더욱이 서울시에서는 2010년 9월 문화국과 디자인서울총괄본부가 통합된 문화관광디자인본부가 신설되어 문화정책과, 문화예술과, 문화산업과, 디자인정책과, 도시디자인과, 문화재과, 관광과, 체육진흥과 등으로 행정력을 강화하고 있으며 ‘2010년 세계 디자인수도 서울’에 선정되면서 서울시만의 정체성 확립에 더욱 노력하고 있는 만큼 공항버스 외관디자인 개선을 통해 서울시 도시경관과 조화가 이루어 질 수 있어야 한다. 이는 나아가 서울시 도시브랜드 정체성 확립에 기여를 할 것이며 궁극적으로 국가브랜드 이미지 제고를 향해 한 단계 성장할 수 있는 계기가 될 것이다. 따라서 본 연구에서는 서울시 도시브랜드를 중심으로 현재 서울시 공항버스의 현황과 문제점을 파악한 후 서울시 공항버스 외관디자인 개발 연구를 하였다. 본 연구의 범위는 서울시 공항버스를 중심으로 외관디자인 개발을 진행하였다. 지역별로 공항버스 종류가 나눠져 있으며, 도시브랜드 초점에 맞춘 연구이기 때문에 서울시로 도시의 범위를 한정 짓게 된 것이다. 서울시를 시각적으로 표현할 수 있는 그래픽 요소와 서울시 ‘디자인가이드라인’에 있는 ‘서울색‘ 및 ’서울서체‘ 활용과 상징성 강화를 위한 ‘픽토그램’을 디자인에 적용하여 최종 외관디자인을 선정하였다. 앞으로 서울시 도시브랜드에 대한 시민들의 더 많은 관심과 정부의 꾸준한 정책 수립과 노력이 필요 할 것이며 나아가 서울시의 도시경쟁력 강화로 이어지기를 기대해본다.
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