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캘리그라피를 이용한 호텔 감성아이덴티티 브랜딩 전략 연구

Title
캘리그라피를 이용한 호텔 감성아이덴티티 브랜딩 전략 연구
Other Titles
A Study on the Branding of Hotel Sensibility Identity by Calligraphy : Centering on Koreana Hotel
Authors
박소은
Issue Date
2013
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김인성
Abstract
현대 사회의 특징 중 하나는 서비스 분야가 우리 생활에 없어서는 안 될 중요한 부분을 차지하고 있으며 갈수록 다양화 되고 있다는 점이다. 호텔은 단순히 숙박과 음식을 제공하는 공간에서 여가, 공간, 휴식, 문화에 이르기 까지 현대에서는 그 개념이 확대 되었고 산업의 발전과 경제성장으로 새로운 시설을 통해 복합적인 문화 공간이 되었다. 최근 호텔산업은 무한경쟁시대에 돌입하여 냉혹한 적자생존의 법칙이 적용되는 단계에 이르렀다. 그렇다면 이렇게 치열한 경쟁 환경 속에서 살아남는 방법은 무엇일까? 오늘날 호텔은 과거의 호텔이 아니라 그 나라, 그 사회가 가진 역사와 문화, 그리고 그 역사와 문화를 만들어온 사람들의 인간 가치를 서비스해주는 산업으로 변모되었다. 그러므로 호텔은 편리하고 안락한 거처를 제공해 주는 질적 수준에 만족하지 않고 새로운 문화를 경험하는 문화 서비스의 장소로 발전 되어야 하는 것이다. 이제 호텔은 세계 각국의 관광객이 모이는 곳으로 소비자(고객)의 문화적 특성에 대한 이해가 중요하게 되었으며 문화적 차이를 파악하기 가장 용이한 장소가 되었다. 숙박만을 하기 위한 장소가 아니라 그 나라, 그 도시만의 새로운 만족을 해야 경쟁력이 생기기 때문이다. 이에 호텔 고유의 커뮤니케이션(Communication)역할과 아이덴티티(Identity)확립이 필요하다. 소비자(고객)는 각 호텔의 아이덴티티(Hotel Identity)를 경험함으로써 각 호텔에 관한 특별한 이미지가 생성된다. 호텔 아이덴티티(Hotel Identity)를 잘 정립하기 위해서는 타 업체와 구별될 수 있는 전략을 수립하는 것부터 시작하여 호텔이 추구하는 이미지를 소비자(고객)에게 쉽게 전달하는 역할로 확장되어야 한다. 아이덴티티(Identity)는 기업의 경영이념 및 철학, 비전, 경영원칙을 유형의 브랜드와 무형의 브랜드로 일관성 있게 전달시킬 때 시장에서 효과를 발휘할 수 있다.;Thus, hotel's own communication role and identity establishment is needed. Customers get to experience each hotel identity and create a special image of each hotel. In order to establish a good hotel identity, from starting as building a strategy to differentiate with other business it needs to expand to a role of easily delivering the hotel's pursuit image to the customer. The identity can have effect in the market when delivered in accordance with the company's business theory, philosophy, vision and management principles. In the sensibility consuming era of 21 century, approaching to consumer's emotion and establishing a intimate relationship and remaining it is the most important factor in marketing. Consumers(client) say they feel familiarity with the oriental humane, emotional and natural design rather than the standardized and geometrical patterns of the western. With this in regard, caligraphy which resolves the tension that artificial expression emits is being rising as the topic. Also when using caligraphy it effects heavily in remembering the image of the product and enable a creative expression that differentiates with other product. In this study, we are trying to establish hotel identity using caligraphy in 2 level Koreana hotel located in Gwanghwamun, Jung-gu, Seoul. Many foreigners visit Korean hotel for business as it is a tourist hotel holding more than 30 years of tradition. On the other hand, the sign system in formal image of gothic type currently being in use lacks carrying out 'comfortable' image that Koreana hotel persue and has difficulty in delivering Korean tradition image to the tourists. Thus, with approaching emotionally by using caligraphy and visually realize the modernized korean image that Koreana hotel persue. The establishment and practice of identity through hotel's unique customer service and organized and systematical analysis will provide satisfaction to the customer and further is a essential factor in maintaining the positive relationship in a long term.;21세기 감성 소비의 시대에는 소비자(고객)의 감성에 접하여 친밀한 관계를 형성 시키고 유지하는 것이 마케팅의 가장 중요한 요소이다. 소비자(고객)들은 서구의 획일적이고 기하학적인 디자인으로부터 벗어나 동양의 인간적이고, 감성적이고, 자연적인 디자인에 친숙함을 느낀다고 한다. 이에 인위적인 표현이 주는 긴장감을 해소 시켜주는 캘리그라피(Calligraphy)가 화두로 떠오르고 있다. 또한, 캘리그라피(Calligraphy)를 사용하면 제품에 대한 이미지를 기억하게 만드는데 큰 영향을 미치며 다른 제품과 차별을 둔 독창적인 표현을 할 수 있다. 본 논문에서는 서울 중구 광화문에 위치한 특 2급 코리아나 호텔을 선정하여 캘리그라피(Calligraphy)를 이용하여 호텔 아이덴티티(Hotel Identity)를 구축하고자 한다. 코리아나 호텔은 30년 이상 전통을 지닌 특급 관광호텔로서 많은 외국 관광객이 비즈니스 목적으로 방문하고 있다. 이에 반해, 현재 사용 중인 코리아나 호텔의 사인 시스템(Sign system)은 딱딱한 느낌의 고딕체로 코리아나 호텔이 추구하는 ‘편안함’을 표현하기에는 부족하고 외국인 관광객에게 한국전통의 느낌을 받게 하기에도 어려움이 있다. 이에 캘리그라피(Calligraphy)를 이용하여 감성적으로 접근함으로써 코리아나 호텔이 추구하는 현대적이고 한국적인 이미지를 시각적으로 구현하고자 한다. 그 호텔만의 특별한 고객 서비스와 조직적이고 체계적인 분석을 통한 아이텐티티(Identity)의 확립과 실천이 소비자(고객)에게 만족을 주고, 더 나아가 긍정적인 관계를 장기적으로 유지시키는데 필수적인 요소이기 때문이다.;One of the characteristics of the modern society is service area is taking a crucial part in our life and that it is being diversified as time goes. The concept of hotel being just a place serving accommodation and food has been expanded to a concept of leisure, space, rest and culture and with the new equipments due to industrial development and economy growth it has turned into a complex cultural place. Recently, the hotel industry has entered into the age of limitless competition and reached at the level where the harsh law of survival of the fittest is applied. If so, what would be a way to survive in this fierce competition? Today hotels are not the ones in the past but is changing to a industry of providing service the human value of humans who created the history and culture, the history and culture within the society and the nation. Thus, hotel does not satisfy as providing comfortable and relaxing accommodation quality wise but needs to be developed into a place of cultural service to experience new culture. Nowadays hotel is a place where tourist from all over the world gathers and as of that understanding of client's cultural traits has become crucial and a place to grasp the cultural difference most easily. It holds competitiveness when offering satisfaction of the city and the nation itself and not just a place of accommodation.
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디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
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