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여성 금융 브랜드 아이덴티티(Brand Identity) 개발 연구

Title
여성 금융 브랜드 아이덴티티(Brand Identity) 개발 연구
Other Titles
Women Finance Brand Identity Development Research : Centered on Shinhan Bank Mint Lady Club
Authors
유은경
Issue Date
2013
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김인성
Abstract
오늘날 여성들의 사회경제적 지위가 상승되어 라이프스타일이 다양해지고 소비패러다임이 변함에 따라 여성은 새로운 소비의 주체로서 급부상 하고 있다. 가정 내 금융부문 의사결정시 여성의 역할이 커지고 있는 등 금융업에서도 여성 고객이 중요하다는 것을 인식하여 국·내외 금융 기업들은 서로 앞 다투어 여성 전용 상품, 서비스 또는 브랜드를 출시하고 있다. 여성이 세상을 바꾸는 주역으로 부상함으로서 여성이 기업의 제품과 서비스에 기대하는 핵심 가치에 지각변동을 불러일으키고 있다. 이런 시점에서 각 기업들은 이들에게 어떤 가치를 어떻게 제공해야 하는지 고민할 필요가 있다. 브랜드 아이덴티티 BI(Brand Identity)란 고객들이 브랜드에 대한 전반적인 지각을 형성하는데 영향을 주는 브랜드명, 이미지, 연상 등이 결합된 것으로 기업이 목표 고객의 마음속에 심어주기를 원하는 바람직한 연상을 말한다. 즉, 브랜드 아이덴티티는 고객에게 제시되어야 할 브랜드의 모습이자 비전, 목표인 것이다. 따라서 브랜드 아이덴티티의 수립은 브랜드 비전과 목표의 정립으로부터 시작한다. 브랜드 아이덴티티의 요소 중 로고와 심벌은 브랜드를 시각적으로 보여주는 중요한 수단이 되며 브랜드에 많은 의미를 부여하고 브랜드 파워 구축에 중요한 역할을 수행한다. 이 때문에 강력한 브랜드 인지와 연상을 창출할 수 있는 핵심 요소가 된다. 그에 비해 신한은행의 여성 금융 브랜드인 Mint 레이디클럽은 브랜드 아이덴티티에 의한 확고한 브랜드 인지와 연상의 부재로 인해 시각적인 측면에서 매우 낙후된 현상을 보이고 있다. 신한은행은 현재 여성 고객의 니즈를 충족시키는 방안으로 Mint 레이디클럽의 마케팅 다각화를 통하여 해당 브랜드를 활성화시키는데 노력을 기울이고 있다. 그러나 이러한 마케팅 전략이 성공하기 위해서는 마케팅 전략 이전에 브랜드 아이덴티티와 브랜드 이미지, 브랜드 콘셉트, 브랜드 포지션, 브랜드 개성 등이 확고하게 형성 되어야 한다. 이렇게 함으로써 여성 고객에게 Mint 레이디클럽 브랜드 인지도가 상승이 되어 나아가 브랜드 충성도로까지 이어질 수 있게 된다. 브랜드 아이덴티티는 기업이 지켜야 할 고객과의 약속이며 기업의 얼굴이다. 또한 고객과 기업의 중요한 의미를 갖는다. 신한은행 Mint 레이디클럽을 중심으로 한 여성 금융 브랜드 아이덴티티의 개발 연구는 여성들을 위한 금융 브랜드의 신뢰성을 높이고 다른 타깃의 금융 브랜드에게도 브랜드 아이덴티티의 중요성을 인식할 수 있는 계기가 될 수 있을 것이라 기대한다. 본 논문은, 신한은행의 여성 금융 브랜드인 Mint 레이디클럽의 브랜드 아이덴티티BI(Brand Identity) 개발 연구를 통하여 여성들에게 보다 효과적인 금융 브랜드를 제공하는데 의미가 있으며, 향후 국내 금융 기업에서 여성들이 금융 활동에 영향을 미치는 여성 금융 브랜드 아이덴티티 개발과정에서 여성의 이미지를 제고할 수 있는 효과적인 이미지를 구축하는데 실질적인 도움이 되었으면 한다. ;Today, women are quickly rising as the new main agents of consumption due to the rise in women s socio-economic status ’ leading to diversified lifestyles and a change in consumption paradigm. As women’s role in finance-related decision making within the family is getting bigger, many domestic and foreign financial corporations are recognizing what women customers figure are important in finance and are scrambling with one another to introduce women exclusive products, services or brands. As women are rising as the driving force that changes the world, they are causing an upheaval in the core value of products and services anticipated from the corporation. At this time, there is a necessity for each corporation to explore what values should be provided to women and through what channels they should be delivered. BI(Brand Identity) refers to a combination of brand name, image, and association that influences the overall perception formation of the customers about the brand, and pertains to a desirable association that the corporation wants to embed in the hearts of the customers. In other words, Brand Identity is the brand s image, vision and objective ’ that must be proposed to the customers. Therefore, establishing Brand Identity begins with finding the brand’s vision and objective. Logos and symbols, elements of Brand Identity, become important means of visually showing the brand and accords great meaning to the brand as well as playing a crucial role in power building of the brand. As a result, they become core elements that can create a strong association and perception of the brand. By comparison, Shinhan Bank’s women finance brand, Mint Lady Club, is showing a greatly falling behind state in the visual aspect due to the absence of a firm association and perception about Brand Identity. Shinhan Bank, as a plan of satisfying the needs of women customers, is presently leaning its efforts into vitalizing relevant brand through marketing diversification of Mink Lady Club. However, for such marketing strategy to be successful, a brand identity, brand image, brand concept, brand position, and brand individuality must be firmly established first. If these are achieved, Mint Lady Club brand awareness to women customers will rise and even lead to brand loyalty. Brand Identity is the face of the corporation as well as a promise to the customers that must be kept. It also holds important meaning between the customer and the corporation. Development research on Women Finance Brand Identity, centered on Shinhan Bank Mint Lady Club, is expected to be an opportunity to increase reliability of finance brand for women and perceive the importance of Brand Identity to other finance brand targets. This thesis has its meaning in providing more effective finance brand to women through BI(Brand Identity) of Shinhan Bank women finance brand, Mint Lady Club, and hopes to be of practical help to domestic finance corporations in the future to construct an effective image that can enhance women’s image in women finance brand identity development process that is influenced by women’s financial activities.
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