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금융 공기업의 비주얼 아이덴티티 및 이미지 통합 전략 연구

Title
금융 공기업의 비주얼 아이덴티티 및 이미지 통합 전략 연구
Other Titles
A study on visual identity and corporate image identity program of public financial company : Focusing on cases of corporate image identity program including Korea Finance Corporation, KoFC CI
Authors
김수현
Issue Date
2013
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김인성
Abstract
수십 년 동안 금융 및 그 외 공기업은 글로벌 국가기업으로 도약하는 취지와 보수적인 과거 관급 기업이미지를 벗고자 기업 이미지 통합 전략을 시행해 왔다. 그러나 금융 및 그 외 공기업 대부분은 각 기관의 기능을 알 수 있는 심벌(Symbol)이나 사명을 사용하기보다 인지되기 어려운 영문 약자명과 CI(Corporate Identity)를 사용하고 있다. 이러한 애매한 CI는 사회, 국민과 기관 내부적으로 정체성 혼란을 준다. 앞으로 금융 공기업은 비전과 기능, 주요업무를 명확하게 알릴 수 있는 심볼을 사용하여 내부적으로 정체성을 확립하고 외부에 알려서 효과적인 공익창출에 기여해야한다. 그리고 기업과 국민이 쉽게 인지할 수 있는 CI를 통해 실질적인 지원을 유도하고 기업, 국민과 소통하고 항상 함께한다는 긍정적인 금융 공기업의 이미지를 구축해야 한다. 이러한 이미지 구축을 위한 CI 리뉴얼을 시행하는데 있어서 문제점이 지적되고 있는데, 그것은 무분별하고 효율적이지 않은 CI 디자인 및 리뉴얼 시행 때문이다. 이러한 시행으로 인한 예산낭비는 국민의 비판을 살 수 있다. 최근까지 한국도로공사, 한국철도공사를 비롯하여 여러 공기업의 CI 리뉴얼이 이어져 왔는데, 2007년에 한국도로공사는 기존 고속도로를 건설하고 관리하는 이미지에서 탈피하고자 CI를 ‘이엑스(EX)’로 리뉴얼하였고, 한국철도공사는 ‘코레일(KORAIL)’로, 수자원공사는 ‘케이-워터(K-Water)’, 기업은행은 'IBK', 서울시 산하 도시개발공사는 ‘SH공사’, 서울지하철공사는 ‘서울메트로’로, 농수산물유통공사는 ‘에이티(aT)’로 CI를 리뉴얼한 사례가 있다. 하지만 이러한 공기업의 CI 리뉴얼은 기업과 국민들이 심볼이나 영문명을 정확히 이해하지 못한다는 문제점이 있다. 위와 같은 영문 약자형인 레터마크는 국민이 그 의미를 명확하게 인식하지 못하고 있는 점이 지속적으로 문제가 되고 있으며, 그 의미를 자세히 이해하는 사람은 소수에 불과하다. 앞으로 인지하기 어려운 영문 약자의 레터마크로 인해 기업이나 국민에게 혼동주지 않아야 할 것이다. 금융 외 모든 분야의 공기업이 이미지 쇄신을 목적으로 시행하는 CI 디자인에 있어 계획적인 기업 이미지 통합 전략 수립으로 불필요한 예산을 낭비하는 일은 없도록 해야 한다. 위와 같이 여러 분야의 공기업이 CI 리뉴얼을 시행하며 국민에게 다가가기 위해 노력하고 있지만 금융 공기업의 CI 리뉴얼 사례는 많지 않은 편이다. 금융 공기업 중에서 2009년 산업은행 민영화 방침을 통해 국가의 금융정책 업무를 분리시키면서 출범한지 4년째가 된 한국정책금융공사(KoFC)는 빠른 시간에 기업과 국민에게 공사의 역할과 주요업무를 알리고 진취적이며 따뜻한 이미지를 구축하기 위해 노력하고 있다. 하지만 기업의 얼굴이라고 할 수 있는 한국정책금융공사 CI는 신뢰감, 전문성과 같은 여러 특성 그리고 주요업무, 비전 등이 인지되지 않고 있는 문제점을 가지고 있다. 신뢰감이 느껴져야 하는 한국정책금융공사에서 업무와 연관성 없는 심볼과 이해하기 어려운 영문 약자형 레터마크를 사용한다면 기업과 국민들에게 심각한 이미지 반감 및 신뢰도 하락을 조장할 것이다. 추후 한국정책금융공사의 체계적이고 실용적인 CI 리뉴얼이 필요하다고 본다. 국민과 기업에 신뢰를 주는 것과 동시에 따뜻한 이미지가 중요한 현 공사가 인지하기 어려운 CI로 인하여 생소함을 가중시키고 있는 것은 반드시 개선되어야할 점이다. 계획적이지 않은 어설픈 CI 리뉴얼 시행은 추후 국민의 공익기여와 서비스 향상의 저하를 야기시킬 것이다. 이와 같은 문제점이 발생하지 않도록 금융 공기업 CI 사례조사와 한국정책금융공사의 CI를 면밀히 조사하여 현재 한국정책금융공사 CI의 문제점과 개선방향을 알아보고 새로운 CI 디자인을 제시하고자 한다.;Most of public financial and other companies are using a CI(Corporate Identity) or an unclear English name rather than the existing name which is easily identifiable. Therefore, the public financial companies are seeking for new CI, symbol mark, and letter mark to improve their active and progressive image with establishing clear identity in globalizing century. However, people are against this phenomenon because the companies are wasting budget on refurbishing the image of public company with using difficult and imprecise letter marks which people can not easily recognize. And also, promotion of CI renewal and positive effects are hardly achieved compared to their efforts. Abstract word mark and CI of public financial company using unreadable abbreviation cause image loss and credibility fall of public financial company to people. For several decades, public financial and other companies have been promoting corporate image identity program to eliminate the image of old conservative company by implementing CI(Corporate Identity) renewal under the goal of becoming global company. In 2007, the Korea Highway Corporation did away with its old image of constructing and managing established expressway through 'EX' which is its CI, and became the company which creates sociocultural values. However, in fact, the current logo is also having a problem that people do not exactly know the English name or word mark about 'EX'. And also, Korean Railroad Corporation renewed its name to 'KORAIL', Korea Water Resource Corporation became 'K-Water', Industrial Bank of Korea is changed to 'IBK', Seoul Metropolitan Development Corporation became 'SH Corporation', Seoul Metropolitan Subway Corporation renewed its name to 'Seoul Metro', and Korea Agro-Fisheries Trade Corporation shortened its name to 'aT' on October, 2005. These are the renewal cases. Every English letter and work marks of public companies are not clearly recognized by people. Only a few people know it as a problem. Level of CI awareness is low, and the CI renewal cases are rare. The problem is that public financial companies intensify strangeness with giving a sense of distance for people and entrepreneurs even if the public financial companies should provide financial services with inculcating confidence and intimate image at the same time. The partial implementation of public company's CI renewal will degrade contribution of public interests and improvement of social services with raising the cost of public services. To prevent such problems, an effective and clear visual identity of public company and corporate image identity program are required. Image of public financial company is continuously changing, and needs for financial support will increase more in this economic recession. The existing stiff image of public financial company should be eliminated to be more friendly with our lives through implementing various innovation strategies. The public financial companies have failed to give a reliable image of a public company which contributes to nationals and entrepreneurs due to their defensive measure and passive action on corporate image. This is why we have to establish the visual identity and corporate image identity program of public financial company for the goal of becoming a company with reliability and positive image.
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