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기업의 사회적 책임의 성과

Title
기업의 사회적 책임의 성과
Other Titles
The Performance of Corporate Social Responsibility
Authors
김지혜
Issue Date
2011
Department/Major
사회복지전문대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 사회복지전문대학원
Degree
Doctor
Advisors
한인영
Abstract
기업의 사회적 책임활동(Corporate Social Responsibility, 이하 CSR)은 현대사회에서 경영의 중요한 이슈가 되고 있으며, 최근 전 세계적으로 ‘기업의 사회적 책임’에 대한 논의가 기업 현장에서 뿐만 아니라 학계에서도 활발하게 진행되고 있다. 특히 복지공급주체의 다원화로 인해 정부 뿐만 아니라 기업이 복지서비스의 주요한 자원 제공자가 되고 있으며, 기업은 민간 사회복지조직들에게 주요한 자원이 되고 있기 때문에 CSR은 사회복지 측면에서도 주요하게 다루어질 필요가 있다. 본 연구의 목적은 이해관계자 이론, 기업시민론, 전략적 CSR 개념이 대두되고 있는 최근의 CSR 개념 변화를 반영하여 CSR 추진의도가 종업원 성과, 재무적 성과, 제품성과, 소비자 성과, 지역사회 성과에 미치는 영향을 양적연구와 질적연구를 병행한 혼합방법론을 이용하여 분석함으로써 CSR이 다양한 이해관계자에게 미치는 성과를 밝혀내는 것이다. 양적연구는 사업체 패널 데이터를 이용하여 분석하였으며, 300인 이상 438개 기업이 분석에 사용되었다. 통계적 분석을 위해 PASW 18.0과 Amos 18.0 프로그램이 사용되었으며, 기술분석, 요인분석, 구조방정식 모형 분석, 다중집단 분석을 실시하였다. 질적연구는 기업 CSR 담당자 7명과 복지기관 실무자 7명을 대상으로 심층면접을 하였으며, 주제분석방법(thematic analysis)으로 분석하였다. 양적연구와 질적연구를 혼합한 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 재무적 성과와 관련하여 CSR은 재무적 성과에 직접적 영향을 미치는 것이 아니라 종업원 성과를 통한 간접적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 질적 연구에서도 CSR이 재무적 성과에 미치는 직접효과를 보는 것은 거의 불가능하며, 명확히 증명하기 어려운 것으로 나타났다. 따라서 CSR의 재무적 성과는 장기적 관점에서 측정해야 하며, 재무적 성과에 영향을 미치는 다양한 매개 변수들을 고려해야 한다. 둘째, CSR이 소비자에게 미치는 성과는 본 연구에서 찾기 어려운 것으로 나타났다. 그 이유는 소비자가 좋은 기업이라고 인식하기 위해서는 CSR 뿐만 아니라 기업의 철학과 문화, 상품 등의 다양한 변수가 복합적으로 작용하기 때문이며, 아직까지 우리나라 소비자들이 윤리적 소비에 대한 의식이 부족하기 때문에 사회적 책임을 잘하는 기업의 제품을 구매하려고 하지 않는 것으로 나타났다. 셋째, CSR 추진의도는 종업원 성과에 직접적인 영향을 미쳐 CSR 추진의도가 높을수록 종업원 성과가 높은 것으로 나타났다. 즉, CSR을 잘하는 기업이라고 인지한 종업원들은 기업에 대해 더 긍정적으로 평가하고, 조직 만족도와 자긍심도 향상되는 것으로 나타났다. 넷째, CSR 추진의도는 제품성과에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 더 사회적 책임을 하는 기업이 더 좋은 제품과 서비스를 만들어낸다고 할 수 있다. 그러나 종업원 성과와 제품성과와의 관계는 유의하지 않았다. 다섯째, CSR의 지역사회 성과와 관련하여, CSR은 지역사회 기관의 재무적인 부분과 인력 부분에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 기업 직원들의 교육 부재, 비자발성 등은 성과를 저해하는 요인으로 작용하기도 하며, 기업의 과도한 홍보요청이나 기업욕구 중심의 지원 등도 지역사회와 클라이언트에게 미치는 긍정적인 영향을 저해하는 요소로 작용하는 것으로 나타났다. 위의 결과에 근거하여, 본 연구는 다음과 같은 함의를 가진다. 첫째, CSR관련한 국내의 기존 연구들은 마케팅적 관점에서 CSR의 재무적 성과와 소비자 성과에 초점을 맞추어 진행되었으나 본 연구는 다양한 이해관계자 관점에서 CSR의 다차원적 성과를 분석하였다는 데에 그 의의가 있다. 특히, 혼합방법론을 사용함으로써 보다 폭넓은 관점에서 CSR의 성과를 파악할 수 있었다. 둘째, 본 연구는 CSR의 각 성과들간의 인과관계를 확인하였다는 데에 그 의의가 있다. 기존의 CSR 성과 관련 연구들에서는 CSR의 재무적 성과나 소비자 성과 등 CSR의 직접적 성과만을 측정하였다. 그러나 CSR이 종업원 성과를 매개로 재무적 성과와 제품성과에 미치는 영향을 살펴본 본 연구는 이들 변수간의 인과관계를 고려해야 하며, 보다 장기적이고 심층적으로 CSR의 성과를 파악하여야 함을 제시해 주었다. 셋째, 대부분의 연구에서는 CSR의 긍정적인 성과만을 검증하여 보고하고 있다. 그러나 본 연구는 CSR의 추진방법에 따라 부정적 성과도 가져올 수 있음을 밝혀냄으로써 CSR이 항상 긍정적 성과만을 가져오는 것은 아니라는 새로운 시사점을 던졌다는데에 그 의의가 있다. 즉, 기업내부의 강압적이고 지시적인 의사소통 방식은 오히려 CSR의 종업원 성과를 떨어뜨릴 수 있으며, 기업과 기관간의 관계에서도 기업욕구 중심의 일방적이고 적절하지 못한 지원, 그리고 과도하게 홍보를 요청하는 행동 등은 지역사회에 부정적 성과를 가져올 수도 있다는 것을 발견하였다. 마지막으로, 지금까지 이론과 실천현장에서 모두 주요하게 다루어지지 않았던 CSR의 지역사회 성과를 확인함으로써 CSR을 추진하는 데에 있어서 지역사회의 중요성을 제시하였다는 데에 의의가 있다.;Corporate Social Responsibility(CSR) has become an important issue of today's corporate management both in the business and the academia. Due to the pluralism in social welfare policy and practice, not only the government but also individual companies have become major providers of social welfare. Since corporate support is vital to social welfare organizations, CSR should be studied in depth in terms of social welfare. The purpose of this study is to find the effects of CSR on the performances of various stakeholders. To this aim, this study reflected recent trends of CSR study including stakeholder theory, corporate citizenship theory and strategic CSR concept. By using mixed methodology, it analyzed the various performances of CSR, such as employee, finance, product, consumer and community performances. Quantitative research was conducted by using data from the Workplace Panel Survey 2007(WPS 2007) and analyzing 438 samples from companies with over 300 employees. The statistics software PASW 18.0 and Amos 18.0 were used for descriptive statistics, factor analysis, structural equation model analysis and multi-group simultaneous analysis. Qualitative research was conducted by using in-depth interviews in order to find various CSR performances. Interviewees included seven employees in charge of CSR in company and seven social workers working with companies in community welfare centers. Thematic analysis was used for analysis. The results of this study are as follow: First, CSR affects the financial performance indirectly via employee performance. According to the qualitative research, it is hard to prove the direct effects of CSR on financial performance. This means that the financial performance of CSR should be measured in long-term perspective considering various variables. Second, the consumer performance of CSR is hard to prove due to following reasons: First, corporate preference of consumers is affected by various factors such as corporate philosophy, culture and goods affect. Second, lack of understanding in ethical consumption does not motivate consumers to purchase goods from companies with high CSR. Third, higher CSR leads to higher performance of employees. According to this study, employees who think highly of their company's CSR show higher job satisfaction and pride as well as better evaluation of their company. Fourth, CSR has positive effects on product performance; companies with higher CSR produced better goods and services. However, the relationship between the employee performance and product performance is not significant. Fifth, CSR has positive effects on financial performance and human resources of the community. However, lack of proper corporate education and spontaneity of employees undermine the performance. Moreover, excessive demands on publicity as well as company-oriented supports have negative effects on the community and clients. Based on the above results, this research has the following implications: First, unlike previous studies on CSR performances that had mainly focused on financial and consumer performances in terms of marketing, this study found multiple CSR performances from the stakeholder perspective. In particular, by using mixed methodology, this study found CSR performances from a broader perspective. Second, this study found causality among various CSR performances, while most of the previous studies had analyzed direct effects of CSR on financial or consumer performances. By analyzing the effects of CSR on finance and products via employee performance, this study suggested that causality among variables should be considered and that CSR performances should be studied in depth from a long-term perspective. Third, contrary to previous studies that had reported positive aspects of CSR only, this study suggested that CSR does not always produce positive results. According to this study, CSR can lead to negative performances depending on the way CSR activities are conducted. For example, oppressive and unilateral communication inside the company can cause decline in employee performance. In addition, corporate-oriented unilateral supports and excessive demands on publicity can have negative effects on the performance of the community. Finally, by analyzing community performance of CSR which has so far been ignored both in theory and practice, this study highlighted the importance of the community in CSR activities.
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