View : 32 Download: 0

존 윌리엄스(John Williams)의 테마음악 분석과 그 음악적 특징연구

Title
존 윌리엄스(John Williams)의 테마음악 분석과 그 음악적 특징연구
Other Titles
A Theme music analysis and research of distinct character of John Williams Jaws Star Wars E.T. Schindler's List
Authors
윤수현
Issue Date
2010
Department/Major
공연예술대학원 음악공학전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
최유리
Abstract
21세기의 영화음악은 영화가 예술의 한 장르로 중요하게 인식되면서 영화음악은 영화제작에 있어 영화의 줄거리를 전달하거나 시간적, 공간적 배경을 설명해 주거나, 스토리를 미리 암시해주는 등 단순히 영상을 보조하는 수단을 넘어 영화의 파급효과에도 중요한 요인이 된다. 영화음악이 영상과 개별적으로 분리되어 문화 사업으로의 가치를 갖게 되면서 영화음악의 역할과 그 의미의 중요성에 대한 인식이 날로 더해가고 있다. 따라서 완성도 높은 영화음악이 제작되기 위해서는 영상과작곡자의 작품의도가 담긴 테마음악의 상관관계를 분석하는 연구가 필요하다고 보았다. 본 연구는 영화음악가 존 윌리엄스(John Williams, 1932~)의 <죠스(Jaws,1975)>, <스타워즈(Star Wars,1977)>, , <쉰들러 리스트(Schindler's List,1993)>의 테마음악을 분석함에 있어 그의 음악적 스타일을 연구하고 테마음악이 영화에 어떠한 기능과 역할을 하는지 알아보고자 하였다. <죠스>, <스타워즈>, , <쉰들러 리스트>는 모두 아카데미상을 수상한 작품으로 그만의 음악적 특징을 살펴 볼 수 있다는 점에 분석의 의미를 두었다. 연구방법으로는 우선 시대적 흐름에 따른 영화음악사에 대해 알아보고 그 안에서 존 윌리엄스의 위치와 생애, 작품세계를 살펴봄으로써 그의 음악적 배경과 스타일을 살펴보고자 하였다. 또한 스토리 전개에 따라 인물 또는 영화의 분위기를 중심으로 음악의 구성과 형식, 테마음악이 나오는 장면과 그에 따른 음악적 특징을 분석하였다. <죠스>, <스타워즈>, , <쉰들러 리스트>는 모두 영화의 흐름에 있어 중요한 장면일 때 테마음악이 사용되었고 그 속에서 영화의 분위기에 맞는 구성요소들이 사실적으로 연주되고 있다. 본 연구를 통해서 존 윌리엄스의 테마음악은 단순히 배경음악에 그치는 것이 아니라 전체적인 영화의 내용을 축약하여 나타내며 영화의 분위기를 연출하였다. 네 작품 모두 영화의 전체적인 흐름에 있어 중요한 사건이나 장면에서 테마음악이 연주되며 영화의 연출의도가 테마음악에 잘 나타나 있다는 것을 알 수 있었다. 영화의 장르나 분위기에 알맞은 악기의 선택과 음악적 기법, 음색의 연출로 적합한 분위기를 나타내며 그만의 스타일로 부각시켰다. 이러한 변화를 통해 연관성을 부여함으로써 주제를 효과적으로 부각시킨다는 것을 알 수 있었고 이야기의 구조를 따라가며 특징적인 선율을 상황에 맞게 적절히 전개한다는 결론에 도달할 수 있었다. 앞으로 이러한 영화음악의 효과적인 제작과 발전을 위해서 더욱 지속적이고 심층적인 연구가 이루어져야 할 것이다.;As films have been recognized as one of major genres of arts, film scores are not just a means to prop up visual images of a movie any more in the 21st century. They are a significant part in creating ripple effects by conveying the movie's plot, explaining temporal and spatial settings or alluding to the audience how the movie would unfold. Separated from visual images, film scores came to have value as a cultural business, so the awareness of the importance of roles and significance of them has been raised day by day. Thus, I thought a correlation between visual images and theme music which contains the intention of a composer needed to be studied to produce well-made film scores down the road. This research intended to study musical style of John Williams(1932~ ) and the roles theme music plays in film, analyzing theme music of his major works 'Jaws(1975)', 'Star Wars(1977)', 'E.T.(1982)' and 'Schindler's List(1993)'. All of these works received Academy Awards, so I thought the analysis of them would allow me to understand his own characteristics in film composition. When it comes to methodology, first I looked at history of film score and where Williams gets positioned and also his personal life and compositional works, thus, his musical backgrounds and style. Also, I analyzed the makeup and form of his film scoring, the scenes where theme music gets played and their musical traits, focusing on characters or mood of the movies, according to how the story unfolds. Theme music gets used for scenes which are important to the story development in 'Jaws(1975)', 'Star Wars(1977)', 'E.T.(1982)' and 'Schindler's List(1993)' and the musical components that suit mood of the movies are performed realistically. This study found out that John Williams' theme music is not just background music, but it condenses the story of a movie and sets mood. In his four works above, theme music gets played for scenes or moments important to the overall flow of the movies and it is easy to see that director's intention with the movie is well represented in theme music. Williams chooses the right instruments, musical techniques and tones to suit the genre or mood of a movie, creating his own unique style. I was able to understand that he gives continuity to his works through these changes to effectively make a movie's theme stand out and came to the conclusion that he develops certain melodies corresponding to the situation, following a structure of story. I believe more in-depth studies should be continued for film scores to be produced and developed further in the future.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
공연예술대학원 > 음악공학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE