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한스 짐머(Hans Zimmer)의 영화음악에 나타나는 음악적 특징 연구

Title
한스 짐머(Hans Zimmer)의 영화음악에 나타나는 음악적 특징 연구
Authors
임수정
Issue Date
2010
Department/Major
공연예술대학원 음악공학전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
최유리
Abstract
Along with the development of visual industry, film scores which have secured territory as an important cultural product leading popular culture are recognized as a prerequisite to effectively deliver what a film tries to say and as a significant and competitive medium. This paper studied musical characteristics of Hans Zimmer who is an active film composer in Hollywood and making contributions to the development of film scores. It also showed Zimmer’s achievements in history of film score looking at his personal life and works. His award-winning scores for ‘The Lion King (1994)’ and ‘Gladiator (2000)’ were put under analysis in the paper. The analysis was done for the scores that Zimmer wrote for ‘The Lion King’ except a song by Elton John. For ‘Gladiator’, the analysis was done following how the story unfolded. I tried to understand what characteristics of music shown in the two movies are capable of maximizing effects and also from a musical perspective what film and animation have in common and how they differ with regard to a genre. The analysis found out musical characteristics of Hans Zimmer’s film scores in two movies above. First, the fact that form and makeup of his scores go along with story development and flow of the movies proved that he took musical tempo and how long music would be played into consideration when he wrote them. Second, the colors of his music complement images in line with specific scenes of the movies. To embody intended images, Zimmer used voices which suit specific scenes, or chose certain instruments such as ethnic or electronic ones and combined the unique colors and distinctive quality of the instruments with orchestra. Third, based on accurate grasp and interpretation of a director’s intention with the films, he created mood that corresponds to scenes and story of the movies via music rather than mimicking. Thus, he described the message of the movies and the journey of the main characters. When it comes to musical techniques of the two films, there were distinct differences in how a motif was composed or what style of music was chosen. The scores for ‘The Lion King’ mainly consist of short theme songs with extensive use of classical and contemporary music techniques, whereas in ‘Gladiator’ small units of passage or figure become a motif. Therefore, in ‘Gladiator’, motifs as an effective element rather than melodies made up themes and also extensive use of ethnic instruments and mode boosted features of temporal and spatial settings of the movie which takes place in ancient Rome. In both films, however, music does not take a dominant position compared to visual image partly because scores express basic sentiment and mood of the movies. Zimmer made his scores for both films breathe together with the narrative, so they could play their roles as an element that the movies needed. I believe that this research would lay theoretical foundations for better film scores to be produced and also expect more studies on Hans Zimmer’s music would lead to great works of film scoring along with more research on film scores of well made movies in the future.;영상 산업의 발전과 더불어 대중문화를 이끌어가는 중요한 문화 상품으로 그 영역을 구축한 영화음악은 영화의 의미를 효과적으로 전달하기 위한 필수적인 조건이자 높은 경쟁력을 지닌 중요한 매체로 인식되고 있다. 본 논문은 할리우드에서 활발하게 활동하며 영화음악의 발전에 기여한 작곡가 한스 짐머의 음악특징을 연구한 것으로, 생애와 작품 활동을 통해 영화음악사적인 업적을 밝혔으며, 영화음악상 수상작인 <라이온 킹(Lion King, 1994)>과 <글래디에이터(Gladiator, 2000)>를 분석의 대상으로 삼았다. <라이온 킹>은 엘튼 존의 노래 곡을 제외하고 한스 짐머가 작곡한 스코어를 중심으로 분석했고, <글래디에이터>는 스토리 전개 순으로 분석하였다. 두 작품을 분석함으로써 음악이 어떠한 특징으로 영화의 효과를 극대화시켰는지 알아보았고, 영화와 애니메이션이라는 장르간의 공통점과 차이점을 음악적 측면에서 살펴보았다. 분석결과 위의 두 작품에서 나타난 한스 짐머의 영화 음악의 특징은 첫째, 음악의 형식과 구성이 영화의 스토리 전개와 흐름을 따르고 있어 음악적 템포와 연주시간을 철저히 고려하여 작곡하였음을 알 수 있다. 둘째, 음악적인 색채를 통해 영화내용에 따른 이미지를 보완한다. 장면에 맞는 육성을 이용하거나 민속 악기, 전자악기 등의 특정 악기를 선정하고 그 악기의 고유한 질감과 색깔을 오케스트라와 배합하여 이미지를 형상화하였다. 셋째, 영화의 연출 의도를 정확히 파악하고 해석하여 직접적 모방보다는 영화 내용과 장면에 부합하는 분위기를 음악으로 표현했고, 이를 통해 영화가 담고 있는 메시지와 주인공의 행로를 묘사하였다. 두 작품의 음악 기법 상 모티브 구성의 방법이나 음악 양식에서는 뚜렷한 차이가 있었다. <라이온 킹>은 고전과 현대음악의 기법이 두루 사용되면서 노래 곡 형식의 짧은 테마가 주를 이루었지만, <글래디에이터>는 작은 단위의 패시지나 음 형이 모티브가 되어 선율보다는 효과적 요소로서의 모티브가 테마를 이루었고, 민속악기와 선법이 전반적으로 사용되면서 고대 로마라는 시대적 특수성을 살렸다. 그러나 두 작품 모두 영화의 기본정서와 분위기를 표현한다는 점에서 음악이 영상보다 지배적인 위치를 차지하지 않았으며, 내러티브와 긴밀한 관계 속에서 호흡을 같이하여 영화가 필요로 하는 요소로서의 기능을 철저하게 수행하였다. 본 연구를 통해 더 나은 영화음악을 위한 이론적 토대가 마련되기를 바라며, 앞으로도 한스 짐머의 음악에 대한 연구가 활발해져 완성도 높은 영화음악에 대한 고찰과 더불어 좋은 영화음악 작품들이 많아지길 기대한다.
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공연예술대학원 > 음악공학전공 > Theses_Master
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