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dc.contributor.advisor류철균-
dc.contributor.author정유진-
dc.creator정유진-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:01Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:01Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.otherOAK-000000077037-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/209439-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000077037-
dc.description.abstractTwitter is one of social network service that earned a large number of users, due to the increasing number of users by explosive spread of mobile devices. It communicate with simple message while forming relationships with other users. But until now, the discussion on Twitter has been limited in terms of politics, public relations, and marketing tools. This proves that Twitter is recognized as mediating tool for the reality and it can not exist without the reality. There are unique ways of communicating and forms of expression, such as role-play between users, Twitter bots and parody account, which is not shown from the other existing network services. Since this phenomenon, named as parody accounts, had drawn low attention to reality, it was not recognized as an research objective despite the fact that cultural phenomenon created by Twitter users is quite significant. Purpose of this study is to analyze the unique characteristics of Twitter’s parody account that arouse from the Twitter’s network structure and user identity. If you look at aspects of computer-mediated network services, the value of communication has developed with three steps in accordance with the increasing number of users. Evolving from one-to-many, one-to-one to many-to-many network, the core value of network has moved from the contents, transaction to group forming. Twitter network entails not only many-to-many function, but also one-to-one, one-to-many function depending on the purpose of the user. Therefore, you can guess the identity of the user to meet the purpose of each step. Twitter user identity changes from impersonality to personality depending on the degree of the interaction in network. Recommending of similar users and hash tags helps Twitter to direct users to form a group. By doing so, it implements the potential connectivity to be exist. Thus, Twitter provide an environment where people with the unique identity of the user to express their individuality in a special form. ‘Parody account’ has much in common in terms of processed identity of ‘characteristics’. Characteristics defined as unique view of the world and distinctive tones of speaking. By forming square based on his own worldview, it perform the function as clown of Medieval and Renaissance. Parody account uses the language of the festival and produce sustainable parody. As a result, Twitter network become ‘ambivalence’ communicating space where daily life and festival coexist. Parody account is divided into two types with dual representation of structure; emphasizing author or target. It has two kinds of characteristics, theatrical festival and festival of laughter, with the intention of author’s intention to the target for parody. Creating empathy on parody account’s parody, forming communities of interpretation and spreading the conversation with other Twitter users, boundaries of daily life and festival disappears. Also the potential for parody account shapes subscriber to not only mere consumer of contents as reader but also co-creator by participating in recreation. Parody account is the principal product of the process, which is created by people who want to form a network of accredited violation to enjoy the festival, and overthrow the power of separating authors and reader. This study proves that Twitter network evolves to carnivalized social network.; 트위터(Twitter)는 간단한 메시지로 소통하면서 다른 사용자들과의 관계를 형성하는 것이 쉽고, 모바일 디바이스의 확산에 의한 폭발적인 사용자 증가로 많은 사용자를 확보한 소셜 네트워크 서비스 중 하나이다. 그러나 지금까지 트위터에 대한 논의는 정치, 홍보, 마케팅 등 도구의 관점으로 한정되어왔다. 이는 트위터가 현실에 종속되어 현실 없이 존재할 수 없는, 현실 매개를 위한 도구로 인식되어왔음을 증명한다. 하지만 트위터에는 사용자들 간 역할놀이, 트위터 봇, 캐릭터 패러디 계정 등 기존 네트워크 서비스에서 나타나지 않던 사용자들 간의 독특한 커뮤니케이션 방식과 표현 양식이 나타나고 있다. 패러디 계정(parody accounts)으로 불리는 현상은 트위터 사용자들에 의해 생성된 문화 현상이라는 사실에도 불구하고 현실에 미치는 영향력이 낮다는 이유로 연구 대상으로 인식되어 오지 못했다. 이에 본 연구에서는 트위터의 패러디 계정을 중심으로 트위터의 네트워크 구조에 기인하는 사용자 정체성과 패러디적 특성을 분석하는 것을 목적으로 한다. 컴퓨터 매개 네트워크 서비스의 발전 양상을 살펴보면, 사용자 수의 증가에 따라 커뮤니케이션의 가치가 3단계로 나뉘어 왔음을 알 수 있다. 일대다, 일대일, 다대다 네트워크로 발전하면서 네트워크의 가치는 콘텐츠, 교환되는 내용, 그룹 소속감으로 이동하게 된다. 트위터는 사용자의 목적에 따라 다대다 네트워크인 동시에 일대일, 일대다 네트워크의 기능을 수반한다. 따라서 각 단계별 목적에 부합하는 사용자 정체성의 단계를 추측할 수 있다. 트위터 사용자 정체성은 상호 네트워크 형성 정도에 따라 무성의 존재에서 상식적인 존재, 그리고 개성의 존재로 변화하는 것이다. 트위터는 언제든지 그룹을 형성하거나 그룹에 포함될 수 있는 공간이라는 점에서, 그룹을 대상으로 자신의 개성을 표현할 수 있는 특수한 형태의 정체성을 가진 사용자들이 발생하는 환경을 제공한다. 여기에서 발생하는 ‘패러디 계정’은 가공된 정체성에 의한 ‘캐릭터성’이라는 공통점을 가진다. 캐릭터성은 고유의 세계관과 캐릭터 특유의 말투로 구성되며, 자신의 세계관을 기반으로 한 광장을 형성함으로써 중세 및 르네상스 시대의 어릿광대와도 같은 기능을 수행한다. 한편 패러디는 고유의 양가적 커뮤니케이션 구조로 인해 패러디 대상, 패러디 작가, 패러디 독자를 서로 연결하는 이중적 소통 구조를 가진다. 실제 트위터에 존재하는 패러디 계정은 캐릭터성을 기반으로 패러디 작가와 대상을 각각 강조하는 두 가지 유형으로 구분되며, 이것은 패러디 대상에 대한 패러디 작가의 의도에 따라 연극적 축제와 웃음의 축제라는 두 가지 표현의 특성을 가진다. 기존의 패러디가 패러디를 완성시키는 대상으로 독자의 역할을 한정했다면 트위터 네트워크의 패러디 계정은 네트워크를 형성하는 독자와 함께 패러디 계정과 소통하는 구조를 형성함으로써 패러디를 완성시키지 않고 계속 생산, 확장하는 특징을 갖는다. 또한 패러디 계정이 진화하면서 아이디와 패스워드를 공유하는 패러디 공동체, 잠재적 패러디 계정에게 대화적 맥락을 통해 캐릭터성을 부여하는 민중이 형성되는데, 이들은 콘텐츠 소비자로서의 독자를 넘어서 상호 저자-상호 독자라는 카니발화된 네트워크의 새로운 사용자 계층의 등장을 의미한다. 따라서 트위터는 소셜 네트워크의 민중들이 자유롭게 축제를 즐기기 위해 공인된 위반의 네트워크를 형성하고, 일상-일탈, 저자-독자로 구분되는 권력을 전복시킴으로써 새로운 민중과 전복된 권력관계를 형성하는 카니발화된 소셜 네트워크로 재편됨을 알 수 있다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 ... 1 A. 연구의 배경 및 목적 ... 1 B. 연구의 대상 및 방법 ... 5 Ⅱ. 패러디의 원심력 형성 네트워크 ... 7 A. 소셜 네트워크의 형성 ... 7 1. 소셜 네트워크의 성장 법칙 ... 9 2. 네트워크 성장에 따른 사용자 정체성 ... 12 3. 광장 형성 네트워크 ... 19 B. 패러디의 양가적 커뮤니케이션 ... 23 1. 패러디의 이중 표현 구조 ... 26 2. 패러디 작가의 광장 원심력 ... 29 3. 패러디를 생성하는 독자 ... 31 Ⅲ. 패러디 계정의 정체성과 커뮤니케이션 ... 36 A. 패러디 계정의 정체성: 캐릭터성 ... 36 B. 패러디 계정의 이중 표현 유형 ... 39 1. 패러디 대상을 강조하는 패러디 작가 ... 39 2. 패러디 작가를 강조하는 패러디 대상 ... 43 C. 패러디를 확장하는 독자 ... 46 Ⅳ. 카니발화된 소셜 네트워크 ... 49 A. 공인된 위반의 네트워크 ... 49 B. 전복된 권력의 네트워크 ... 54 Ⅴ. 결론 ... 60 참고 문헌 ... 63 부록-1 트위터 운영방침 중 패러디, 코멘터리, 팬 계정에 대한 정책 ... 70 부록-2 패러디 대상을 강조하는 패러디 계정 예시 ... 71 부록-3 패러디 작가를 강조하는 패러디 계정 예시 ... 73 Abstract ... 76-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2520738 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title트위터의 패러디 특성 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA study on parodic aspect of Twitter-
dc.creator.othernameJeong, Youjeen-
dc.format.pagevii, 78 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 디지털미디어학부-
dc.date.awarded2013. 2-
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일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Master
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