View : 619 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor金淑喜-
dc.contributor.author李賢鈺-
dc.creator李賢鈺-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:00Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:00Z-
dc.date.issued1973-
dc.identifier.otherOAK-000000058067-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/209422-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000058067-
dc.description.abstractThe primary purpose of this research paper is to study the nutrition intake status of high sohool students and their physical growth and development. Further,It made an attempt to find and define nutritional problems and assist in their growth and development through proper nutritional management. One hundred Students in both sexes.first year grade in senior high school were provided with questionnaires. For six days.the respondents filled out the questionnaires. They were asked to keep record of what they ate each meal. Their nutrItional intake were analyzed in accordance wlth what they ate. Findings,. conducted on percentage, CR test, t test, and F test, were as follows : 1. Calory and nutrient elements were found to be below the recommended level, especially in calcium, Vitamins A, B_(2) and C. 2. The total calory intake were composed of 73 % from carbohydrate, 14 % from protein and 13 % from fat in the case of boys. The girls were 65 %, 14 % and 21 % respectively. 3. Both boys and girls in their anImal proteIn intake averaged about 33 % out of total protein intake. 4. Meat consumptian of the majority respondents were proportionated in 10 ~ 20% in their total food consumption. 5. Statistical significant differences in the relation-ship between the calory intake and physical growth index were observed at the level of P<0.05. 6. Statistical significant differences in the relationship between the protein intake and physical growth index were observed at the level of P<0.05 . 7. Statistioal significant differences in the relationship between meal time and physical growth index were observed at the level of O.02<P<O.05 . 8. No statistical significant differences in the relationship among calory, protein intake and school records as well as intelligenoe were found. The experIment indicated that there is a direct relationship between nutrition and the physical growth and development, whereas there seems to be an indirect relationship between nutrition and intelligence.;본 연구는 고등학생의 영양섭취상태 및 성장발육 상태를 조사하고 영양상태와 신체발육과의 관계, 영양상태와 지적 발달과의 관계를 파악함으로써 시정되어야 할 점을 찾아내어 올바른 영양관리로 성장기 학생의 발육을 돕고 체력을 향상시키려는데 목적이 있다. 이러한 목적을 이루기 위해서 남여 공학인 고등학교 1학년생 중 남학생 100명, 여학생 100명 모두 200명에게 질문지를 통하여 일반적인 실태를 조사했으며 영양섭취 실태조사지를 배부하여 6일간 식사내용을 기입하도록 하여 그 결과를 영양소별로 분석했다. 성적은 1학년말 평균으로 하고 신체충실지수로 성장발육의 기준을 삼았다. 결과에 대하여는 백분율에 의한 방법과 CR검증, t검증, F검증방법에 의해서 처리되었다. 이상의 결과를 요약해 보면 다음과 같다. A. 조사 대상자의 일반 환경 실태 1. 형제수는 4~5명이 가장 많다. 2. 유아기에는 70%이상이 모유로 양육되었으며 이유는 대체로 7~12個月에 했다. 3. 식사시간이 규칙적인 학생과 불규칙적인 학생은 거의 50%씩이다. 4. 월 수입은 5만원~20만원인 가정이 대부분이며 그 중에서 20~40%를 식생활비로 쓰고 있다. 5. 男學生의 變聲期나 女學生의 初經時期는 14세가 가장 많다. 6. 음식에 대한 嗜好를 보면 주식으로는 밥을 가장 좋아하며 부식은 쇠고기, 김, 김치를 좋아하고 돼지고기나 나물류를 싫어 한다. 간식의 양은 하루 식사량의 1(/)4정도나 되며 가장 좋아하는 것은 과일, 과즙, 우유, 아이스크림 등이다. B. 영양섭취 실태 1. 열량 및 영양소의 섭취량이 권장량보다 낮으며 칼슘, Vitamin A, Vitamin B_(2), Vitamin C의 섭취량이 더욱 적다. 2. 탄수화물, 단백질, 지방의 섭취비율은 男學生이 73:14:13%이고 女學生은 65:14:21%이다. 3. 총단백질 섭취량 중에서 동물성 단백질의 비율은 남·여가 33% 정도로 비슷하다. 4. 대부분의 학생이 총 섭취량 중에서 동물성 식품을 10~20% 섭취하였다. 5. 식품군별로 보면 곡류의 비율이 가장 커서 남학생은 69%, 여학생은 58%이다. 6. 하루의 섭취량에서 아침, 점심, 저녁, 간식이 각각 차지하는 비율이 남학생은 : 24, 28, 27, 21% 여학생은 : 21, 23, 29, 27%이다. C. 영양섭취실태와 성장발육과 기타요인의 상호관계 1. 열량 섭취량이 많으면 성장발육 상태가 좋다. (P<0.05) 2. 단백질 섭취량이 많으면 성장발육 상태가 좋다. (P<0.05) 3. 식사시간이 규칙적이면 성장발육 상태가 좋다(0.02<P<0.05) 이와같이 영양은 신체발육에는 직접적인 관계가 있으며 知的 발달에는 간접적인 관계가 있다고 결론을 지을 수 있다.-
dc.description.tableofcontents目次 = 0 論文 槪要 = i Ⅰ. 序論 = 1 Ⅱ. 硏究方法 = 4 A. 調査 對象 = 4 B. 調査內容 및 方法 = 4 1. 調査對象者의 一般環境 = 4 2. 營養攝取實態 = 5 3. 成績 = 5 4. 成長發育 = 5 5. 知能 = 5 6. 成熟 = 5 C. 調査資料의 處理 = 6 Ⅲ. 硏究結果 = 7 A. 調査對象者의 一般環境 實態 = 7 B. 嗜好實態 = 13 C. 營養攝取實態 = 16 1. 一人一日 營養攝取量 및 勸奬量과의 比較 = 16 2. 總熱量 攝取量 中 炭水化物, 蛋白質, 脂肪의 攝取 比率 = 32 3. 總蛋白質 攝取量 中 動物性 蛋白質의 比率 = 33 4. 食品 總攝取量 中 動物性 食品의 比率 = 33 5. 食品 總攝取量을 食品群別로 본 比率 = 34 6. 一日 總攝取量 中 食事量 및 間食量의 比率 = 35 Ⅳ. 考察 = 36 A. 營養攝取 實態 = 37 1. 1日 攝取量과 勸?量과의 比較 = 37 2. 攝取熱量의 構成比 = 38 3. 總蛋白質 攝取量中 動物性 蛋白質의 比率 = 39 4. 食品 總 攝取量 中 動物性 食品의 比率 = 39 B. 營養攝取實態, 成長發育, 其他(食事時間, 成績, 知能, 成熟, 嗜好)와의 關係 = 40 1. 營養攝取實態와 成長發育과의 關係 = 40 2. 營養攝取實態와 食事時間과의 關係 = 41 3. 營養攝取實態와 成績과의 關係 = 43 4. 營養攝取實態와 知能과의 關係 = 45 5. 營養攝取實態와 成熟과의 關係 = 46 6. 成長發育과 食事時間과의 關係 = 49 7. 成長發育과 成績과의 關係 = 50 8. 成長發育과 知能과의 關係 = 50 9. 成長發育과 成熟과의 關係 = 51 10. 成長發育과 嗜好와의 關係 = 52 11. 知能과 成熟과의 關係 = 56 Ⅴ. 要約 및 結論 = 58 參考 文獻 = 63 附錄 = 65 ABSTRACT = 71-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2405448 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title高等學生의 營養攝取實態와 成長發育에 關한 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pageiii, 72 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 가정학과-
dc.date.awarded1974. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 소비자학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE