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새로운 회화의 전개와 정립에 대한 연구

Title
새로운 회화의 전개와 정립에 대한 연구
Authors
정인수
Issue Date
1973
Department/Major
대학원 순수미술과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
金潤洙
Abstract
This thesis purposes to suggest the possibility of the establishment of ""non-figuratif"" style in contemporary Korean painting. Especially it bases on the research of the motif and issues found since 1960's. Above all, I tried to show the mode of existence of non-figuratif in the historical demension. Here I came to study it divided in three parts: non-figuratif in the previous age, non-figuratif in the following age, and non-figuratif in the coming age. I found the group of painters belonged to one age showed different aspects in their spiritual attitudes toward their works, from that found in the painters belonged to another age. The previous age which was cultivated on the old traditional painting, after its gradual development through some changes, came across modern arts in Europe. However, the following age, from its first beginning, had to face against ""the western"" in the middle of the historical present of ""modernization"" or ""westernization"". Here, in the situation, they had to suffer a certain conflict. In the following age, the spiritual basis on which the painters were compelled to work may be summed up as ""conflict"". We can conclude that the best way to solve the ""conflict"" is to establish the new aesthetic value. At the same time, we can say the new image of creative Korean painting is possible only with new aesthetic value. And I want to view it as the very spiritual basis of the third coming age. In third coming age ought to start on the very inquiry for ""self-establishment"" of an artist. Natural is the fact that new aesthetic value can be done only upon the ""self-establishment"" of an artist. What the aesthetic value of the third coming age will be like is the assignment dued to the coming age.;이 논문은 1960년을 전후하여 대두된 한국 현대 동양화에 있어서 「비구상」 회화의 근본 동기와 문제점을 찾아봄으로써, 그 정립의 가능성을 제시하려고 했다. 먼저 새로운 회화의 전개에 대한 사적인 고찰을 통해 그 상황과 필연성을 밝혔다. 거기에는 시대적인 배경에 따라 제 1세대와 제 2세대의 정신적 기조가 다르게 나타나고 있었다. 전통적인 동양화의 세계에서 길러진 제 1세대는 고유한 동양화의 세계에서 발전적으로 변모해 나가는 가운데 서구의 현대미술과 만나게 되었다. 반면에 「근대화」,「서구화」라는 시대적 상황 속에서 전통적인 동양화를 시작하여 바로 그 「서구」에 맞서야 했던 제 2세대는 처음부터 「갈등」을 내포하게 되었다. 결국 제 2세대의 정신적 기조는 갈등이었다. 「갈등」을 극복하는 길은 근본적으로 새로운 가치관을 설정해야 하는 것이다. 새로운 가치관 위에서만이 새로운 창조적인 동양화가 가능하다고 보며 이를 제 3세대의 정신적 기조로 삼았다. 새로운 가치관은 자아의 확립에서 이루어지는 것이므로, 제 3세대는 자아확립을 위한 탐구에서부터 출발해야 한다. 물론 제 3세대의 새로운 가치관이 어떻게 설정될 것인가는 이 논문이 제기하는 미지수의 과제이다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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