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의화단운동에 관한 일고찰

Title
의화단운동에 관한 일고찰
Authors
유화실
Issue Date
1973
Department/Major
대학원 사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
咸洪根
Abstract
이 論文의 目的은 中國近代化의 한 段階로서 1895, 6年에 발생하고 1900年에 一段 終息된 義和團運動의 意義를 評價하고 그 運動이 中國의 近代化에서 차지하는 位置를 밝히고자하는 것이다. 中國의 近代化는 바로 傳統的으로 쌓여온 內部的 矛盾을 克服하는 동시에 帝國主義列强의 侵略에 抵抗하던 反封建, 反帝國主義運動의 過程이라고 할 수 있다. 從來 義和團運動이 封建末期에 흔히 일어나는 단순한 農民暴動이라거나, 攘夷的 守舊派宮僚에 利用된 暴徒들의 盲目的 攘夷運動이라고 規定되고, 그 意識의 「落後性」 이나 行動의 「野蠻性」을 强調하여 義和團運動을 그릇되게 評價하였던 경향이 있었던 것은 바로 中國近代化를 半封建, 反帝國運動의 過程으로서 把握하지 않았기 때문은 아닐까 19世紀 末期는 帝國主義列强이 侵略의 方向을 中國으로 集中하던 時期이다. 그리하여 淸日戰爭 終了後 全中國에 걸쳐 外國企業의 設立, 借款의 導入, 鐵道敷設領土의 割讓등 本格的인 帝國主義侵略活動이 强行된다. 이에 의하여 國內의 農民層은 분해되고 小規模 手工業者는 변락하며, 民族資本은 外國資本에 從屬되는 社會經濟的 □잔가 나타난다. 이러한 □잔에 對應하여 이를 克服하려는 여러가지 努力이 나타난다. 西歐式 技術과 棧器의 導入으로 改良主義的 近代化를 試圖하는 洋務派, 立憲君主體制로 改草하려는 改草派, 그리고 무조건 外國을 排□하고 淸朝支配體制를 유지하려는 守舊派의 努力등이 나타난다. 그러나 어느것도 半封建, 反帝運動으로서 歷史的 役割을 다하지 못한다. 그리하여 中國이 지니는 歷史的課業은 그 當時 □北地方의 抵抗의 傳統 가운데서 광범위하게 組織되었던 秘密結社, 그 中의 「義和奉」을 中心으로 推進된 義和團運動이 단당하게 되는 것이다. 義和團民衆은 아직 帝國主義의 本質에 對한 總體的인 認識을 하지 못하고 있었고 대부분 農民層에 의하여 主導되었기 때문에 宗敎的인 外□에 쌓여 있었다. 그러나 그렇다고 하여 義和團運動을 野蠻的인 비외적 暴動이라고만 規定할 수는 없다. 오히려 그들의 生存權을 威脅하는 勢力에 對한 철저한 배격과 反對運動을 展開하고 이러한 運動을 통하여 民族的 覺醒을 일으키므로서 그 후의 革命의 基礎를 마련하였던 것이다. 義和團運動은 仇敎運動으로서 出發하였다. 그것은 宣敎師의 活動이 中國의 傳統的 觀念, 慣習에 위배되었을 뿐만 아니라 宗敎的活動의 範圍를 넘어서 自國의 植民政策을 補完하는 役割을 담당하였고 自國의 강한 國家權力의 保護下에 中國民衆을 壓迫하였기 때문이다. 이 仇敎運動은 그후 「질청멸양」의 스로간 하에 農民沒落한 手工業層 以外에 鄕紳, 宮吏까지도 포함시키면서 그 勢力을 擴大해 나갔다. 따라서 신신의 村落에 存在하는 敎會에 對한 敵對와 反對運動이 보다 擴大하고 發展되어서 直接的으로 反帝國主義運動으로 深化되는 것은 必然的이었다. 그리하여 運動의 전개에 따라 仇敎運動은 帝國主義侵略의 直接的 表現인 外國鐵道에 대한 破壞로 運動方向이 轉換되고 또 帝國主義侵入을 表現하는 잔관 및 洋行 이에 從事하는 買辨層에 대한 攻擊으로 發展한다. 이러한 運動은 더욱 深化되어서 帝國主義에 의한 租界設定, 領土侵略, 租借地設定, 不平等條約締結의 不當性에 注目하는데까지 발전하고, 이어 帝國主義에 대한 全面的 反對인 宣戰布告에 까지 이르게 된다. 義和團運動은 그후 武力鎭壓下에 一段 終息되었으나 中國民衆이 運動過程中 自覺한 認識과 그에 基礎한 힘은 다음 段階 즉 革命派가 主導하는 共和革命의 地盤이 되어 中國의 半封建, 反帝運動 즉 近代化運動의 歷史的 脈絡을 잇게 되는 것이다. 이 点에서 義和團運動이 갖는 歷史的 意義를 發見할 수 있다.;The purpose of this thesis is to examine the significanco of the ""Boxer Movement"" as a step toward the modernization of China and to find its correct place in the modern Chinese history The modem Chinese history can be understood as a procoss of overcoming her anomalies and frequent crises in the face of imperialist encroachment. Within this background of Chinese history the ""Boxer Movement"" should be examined. There are many historians, however, who interpreted the ""Boxer Movement"" as a simple agrarian riot at the end of the nineteenth century or blind chauvinistic movement exploited by the conservative bureaucrats. In short, traditionally, the historians made emphasis on the fact that the ""Boxer Movement"" was backward in its thought and the savage in its action. In the end of the nineteenth century, the western powers were competing each other in carving out China as they did in the African continent. After the Sino-Japanese War in 1894. the economic and political encroachment of the west into China became formidable phenomena. Capital export, establishment of foreign business and railroad, cession of territories became so frequent that China looked like a tottering sick man of Asia. This invasion of foreign power made the Chinese farmors leave their land and caused the destruction of small industries. Thus the economic and social crisis of China became more acute than ever before. In order to overcome this crisis China made various efforts and many kinds of movements came into being. Movement to import western skill and technology while maintaining and strengthening China's existing system, reform movement to establish constitutional monarchy by intelligentsia in the upper class, and chauvinistic reacti on to expel western powers by conservative Manchu-origin bureaucrats were the examples. None of these movements, however, could assume the historical role in modernization of China in its true sense. Thus such a role was taken by the Boxer Movement which organized the power of farmers and workers around the nucleus of the ""Boxer Group"". At the end of the nineteenth century, the people in general, including the boxers, in China, had no realistic View on the nature of imperialism. The ""Boxer Movement"", therefore, is interpreted as a savage chauvinistic riot to drive out the imperialistic forces. The significance of the Boxer Movement, lies in the following points. In the first place, the Boxer Movement was the only social force rising up to meet the western forces with full force. In the second place, the Movement accelorated the national awakening and thus paved the way to the revolution in 1911. The ""Boxer Movement"" started as an anti-Christian movement. Christianity was not compatible with the Chinese traditional concept of life. The activity of Christian missionaries was not purely religious and could not distinguishable from imperialistic forces of the west. The churches acquired a huge property and interfered with the administration of justice, prejudicial to the Chinese Christian. With the appearance of the Boxer Group, this anti-Christian movement was spread to the farmers and workers and even to gentry class under the slogan, ""Support the Ching, Destroy the Foreigners."" It is inevitable that the anti-Christian movement developed into the anti-imperialist movement at the end of the nineteenth century under the banner of ""Boxer Group"" In the first phase of this movement, the Boxers destroyed the railroads, the symbol of imperialism, and also attacked the establishments originated by the imperialistic force. The Chinese employed by these foreign institutions and business concerns were also victimized in the process. Finally, the Boxers declared that a series of chinese concessions and inequal treaties with the western powers null and void. This meant the declaration of war. The Boxer Movement was suppressed by united expeditionary armies of eight imperial powers, including Japan. It was, however, a temporary suppressment. The Chinese learned a valuable lesson from the movement. The national awakening based on the farmers and workers paved a way to greater revolutionary accomplishment in 1911. Thus the Boxer movement made a great contribution to the birth of modern China. Here lies the significance of the "Boxer Movement
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