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목회자 자녀의 자아정체성 형성에 관한 연구

Title
목회자 자녀의 자아정체성 형성에 관한 연구
Authors
이윤주
Issue Date
2000
Department/Major
신학대학원 신학과
Publisher
이화여자대학교 신학대학원
Degree
Master
Advisors
이금만
Abstract
본 논문은 청소년기를 중심으로 목회자 자녀들의 자아정체성 형성에 관해 살펴보았다. I장에서는 연구의 목적과 연구방법에 대해서 서술했다. II장에서는 자아정체성의 개념과 청소년기의 기본적 특징, 발달단계에서의 청소년이해를 살펴보았다. III장에서는 목회자 자녀들과 일반청소년의 자아정체감을 비교 분석하였는데 목회자 자녀들이 일반청소년들에 비해 자아정체감이 낮게 측정되었음을 알 수 있었다. IV장에서는 청소년기에 있는 목회자 자녀들이 일반청소년들보다 자아정체성 위기를 겪을 수밖에 없는 요인들을 사례를 중심으로 분석하였다. 요인들을 열거해 보면, 첫째는 커뮤니케이션의 부재이다. 한국교회의 목회자들은 과중한 목회사역과 성도들의 필요에 따른 많은 역할들로 인해서 가정에서 자녀들과의 대화의 시간을 갖는 것에 어려움을 겪고 있다. 둘째는 경계선 침범이다. 목회자 가족의 대부분이 외부의 환경과 사적인 삶 사이의 경계선이 불분명하여 정체성 형성에 어려움을 겪고 있다. 셋째는 고정관념이다. 많은 교인들이 갖고 있는 목회자 자녀들에 대한 기대는 자신의 정체성을 발견할 수 있는 기회를 갖기도 전에 정형화된 틀에 의해서 정체성이 규정되어 버리는 것이다. 넷째는 경제적 어려움이다. 정체성 형성 시기에 겪는 경제적 어려움은 낮은 자존감을 갖게 하며 미래에 대한 불안감을 유발시킨다. 다섯째는 역할혼동의 문제이다. 가장으로서의 아버지와 강단 위의 설교자로서의 아버지의 역할을 구분하지 못하여 정체성 위기를 겪게 된다. 여섯째, 또래집단과 정체성의 문제이다. 목회자 자녀는 정체성 발달 과정에 있어서 또래집단에 비해 나이에 걸맞지 않는 성숙의 문제를 발견하게 된다. 일곱째, 신앙과 정체성의 문제이다. 목회자 자녀는 남들보다 영적인 면에서 뛰어날 것이라는 교인들의 기대를 받게 된다. 이러한 기대는 하나님과의 진정한 과계보다는 교인들을 의식하여 행동하게 되므로 영적 정체성 확립에 저해가 되는 것이다. 여덟째, 직업관과 정체성에 관한 문제이다. 부모와 교인들은 목사님의 뒤를 이어 사역을 할 것이라고 기대한다. 이러한 기대는 소명의식이 배제된 사역을 하게 될 위험성이 있다. 목회자 자녀의 정체성위기를 극복하기 위한 대안을 제시하였는데 첫째, 커뮤니케이션의 회복이 필요하다고 하였다. 목회자 자녀들이 바라는 것은 가족 간의 솔직한 커뮤니케이션이었다. 부모와 자녀간의 솔직한 대화는 자녀들로 하여금 잘못된 생각이나 판단을 교정하기도 하고 옳고 그름을 깨우치고 고민거리의 해결방법을 제시하기도 한다. 특히 자아정체성이 형성되는 시기에 있는 청소년들에게 부모의 수용적인 대화형태는 심각한 정체성 위기를 감소시킬 수 있으며 긍정적이고 바람직한 정체성형성을 돕는 중요한 열쇠가 된다. 둘째, 목회자와 그 주변 사이에 적절한 경계선이 유지되어야 함을 지적하였다. 때때로 목회자들의 의식적인 노력과 교회와 사택간의 일정한 거리를 두는 환경이 필요하다고 하였다. 셋째, 또래집단을 포함한 교인들이 목회자 자녀들에 대해 가지고 있는 고정관념을 뛰어넘어야 함을 지적하였다. 목회자 자녀들에게도 다른 이들과 동등한 기회와 자유가 주어지고 목회자 자녀에게만 적용되는 과중한 기대들을 더 이상 요구하지 않는다면 나이에 걸맞지 않는 성숙의 문제도 해결될 것이며 목회자 자녀이기 때문에 얻게되는 장점은 더 많아질 것이다. 넷째, 목회자 자녀가 목회의 길을 걷게 되는 이유가 당연히 목회자가 될 것이라는 기대 때문이 아니라 직업에 대한 확실한 소명의식이 있을 때 목회자가 되어야 함을 지적하였다. 목회자 자녀의 긍정적인 정체성 형성을 위한 목회자 자녀들의 제언으로는 부모와의 깊이있는 대화가 필수적이며 교인들은 목회자 가정에 대한 지나친 간섭과 기대보다는 평범한 한 인격체로서 인정하고 이해하는 것이 필요하다고 하였다. 또한 목회자 자녀는 목회자 자녀이기 이전에 하나님의 자녀라는 사실을 인식하고 하나님과의 관계를 바르게 정립해야 한다고 하였다. 마지막으로 자존감을 회복해야 하며 목회자가정에 태어난 것이 축복이라는 긍정적 사고를 가져야 한다고 하였다. V장에서는 본 논문의 요약과 목회자 자녀들을 위해 지속적인 연구와 관심을 가져줄 것을 제안함으로 마무리하였다. ;This study compares PK(pastor's kids) with general youth group in their self-identity in order to figure out the level of self-identity of PK. The case study reveals that PK re more susceptible to identity-crisis for various reasons. The study ultimately tries to provide lesson for PK to establish a positive self-identity by analyzing those problems. The study approached 500 from PK and 1000 from general youth group through e-mail address obtained from Christian website (www.hosanna.net) and other various websites by asking them to answer questionnaire. The study received answer from 131 PK and 106 general youth group. As for the method of identifying self-identity, the study used Suh Bong-Yon's 64 questionnaire based on Dignan's self-identity Scale, which was modified to fit for middle school youth. For the analysis of data collected, the study used SPSS Program Package for statistical analysis of average, the standard deviation, and t-verification. For the case study of PK, the study used 18 e-mail letters and opinion from the chat-room in the internet. Summary of the Study 1. The study showed PK tend to have low self-identity compared to general youth group. 2. The reasons for PK of pastor tend to go through identity-crisis more easily than general youth group are as followings. First, intrusion of boundary. Most of pastor's family suffer unclear division between their private life and outside environment, which leads to difficult self-identification. Second factor is stereotypes. Most members of the church expect PK behavior in certain way, which forced them to live in typical way even before they identify their own self-identity. Third factor is financial difficulty. Financial difficulty during the period of establishment of self-identity often causes PK a low self-pride and anxiety on their future. Fourth, confusion on their father's role between the preacher of the church and the head of the family could bring identity-crisis. Fifth, the issue of peer group and identity problem. PK tend to go through problem of premature development in their identity development compared to their peer group. Sixth, the problem in religion and identity. PK get a high expectation from church members in their religion. Those high expectations force PK to act superficially in their religious life without helping them to develop a truly meaningful relationship with God. This hinders PK from establishing a religious self identity. Seventh, problem of perspective on their future career. Many pastor and church members tend to expect children of pastor to follow their father's path becoming a pastor later. Those expectation can lead the children to become a pastor without true sense of mission in performing their job. 3. The possible solutions for PK to overcome the identity crisis are suggested as follows. First, the study looked into the bible to see what God wants us to teach within family. According to the bible, God wants pastor thinks God first in teaching their children, rather than paying attention to how other church members expect them to teach. Furthermore, when their children did a wrong, the pastor should make them sure of their misconduct and give them an appropriate punishment rather than taking an evasive attitude. Meanwhile, many pastors tend to pay less attention to their own family while they work for other members of church. For example, lack of conversation between father and their children could bring misbehavior and crime from their children. Pastors need to pay enough attention to their own family with more effort of having their time with their family as well as with their church members. After all good work for church starts from their own family. Second, it is necessary to recover a good communication among family members. The PK need a frank conversation with their parents. A frank conversation with parents can correct their doubt or wrong decision, and often provide solutions for their problems. In particular, an acceptive attitude by identity crisis and develop a positive self-identity. Third, it is necessary to keep an appropriate distance between public and private life of pastor. Sometimes pastor need to make an conscious effort to keep a distance between the church and their home. This can provide PK with more privacy without a pressure of living in the watchful eyes of public. Fourth, it is important to overcome the fixed concept of other members of church on PK. Once the children were given the same opportunity and were relieved from unnecessary high expectation they would not suffer the problem of premature development. Furthermore, the children could benefit advantage being a son and daughter of pastor. Fifth, PK should not choose to follow their father's path simply because of other people's expectation. They will only to do so when they have a clear vision and a mission with their job. Finally there were several suggestions from PK themselves to develop a positive self-identity. They suggested that PK should understand and help their parent by recovering their divine nature. Members of church should try to recognize and understand the PK as a human being excluding any undue expectation or intervention in their life. PK should establish a right relationship with God by recognizing that they are children of God first of all as well as they are PK. For the development of a positive self-identity, frank conversation with their parents is very important. They also suggested the need for recovering self-pride, and sixth, they need to have a positive approach on being PK as a blessing from God.
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