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지역적 맥락에서 본 제주농촌지역의 성매매 지형에 관한 연구

Title
지역적 맥락에서 본 제주농촌지역의 성매매 지형에 관한 연구
Other Titles
Prostitution Terrain at Jeju's Rural Area in the local Context : through the experience of Inhabitants and Female Teahouses Workers of 'Piri'Village in the Course of Community Development
Authors
강경숙
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 여성학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조순경
Abstract
이 연구는 제주지역에서 티켓영업다방 중심의 성산업이 ‘특화 산업화’된 공간인 피리마을에 주목하여 지역적 맥락에서 제주 농촌 지역의 성매매 지형에 대하여 분석하고자 시도되었다. 특히 지역개발을 통한 지역사회의 경제적, 사회문화적 조건의 변화가 마을 공간을 어떻게 성산업 중심으로 구성하는지 지역 주민과 다방종사여성의 경험을 통하여 살펴보았다. 기존의 성매매에 관한 연구들은 티켓영업다방이 성판매여성의 성산업에 유입되는 초기 경로이자 십대여성의 고용 현상에 주목하였지만 피리마을의 다방종사여성들은 대부분 40대에서 60대에 이르는 중장년층 여성이며 성판매여성의 경험이 아닌 지역주민의 이혼, 가출, 자살 등의 가족해체 현상으로 티켓영업다방의 문제가 가시화되었다는 점에서 차이가 있다. 이러한 사실은 지역의 사회적 조건과 지역 구성원의 욕구가 상호작용하면서 성판매여성이 처한 환경과 성매매 지형의 양상이 달라질 수 있으며 성매매의 문제가 성판매여성과 성구매남성 그리고 업주 등 직접적인 이해 당사자와의 관계에서 더 나아가 지역 주민과의 관계로 확장될 수 있음을 의미한다. 그러나 기존의 한국사회의 성매매에 관한 연구들은 성판매여성의 경험을 중심으로 국가, 민족, 성산업의 착취 구조, 성구매 남성과의 관계에서 각각 이루어졌지만 지역 주민의 경험에 주목한 연구는 거의 이루어지지 않았다. 이러한 맥락에서 기존의 논의들이 피리마을의 티켓영업방식과 이와 관련된 문화 현상들을 설명하기에는 한계가 있다고 보고 제주지역의 지역개발과정에서 경제적, 사회문화적 조건의 변화의 맥락에서 지역 주민과 다방종사여성의 관계에 주목하였다. 이를 살펴보기 위한 본 연구의 연구방법으로 지역 주민에 대한 면접과 마을의 현지조사 과정을 통하여 참여관찰을 진행하였으며 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 피리마을의 성산업 지형의 특성을 살펴보았다. 피리마을은 티켓영업을 통한 성산업 중심의 상권과 주민들의 생활공간이 공존하는 공간적 특성이 있으며 성산업으로 인해 농촌 지역에서는 이례적으로 높은 지가(地價)를 형성하고 있다. 피리마을의 다방종사여성의 고용, 영업 방식은 다른 지역과 차이를 보이는 데, 차 배달 없는 노골적인 ‘아가씨 장사’와 다방종사여성의 프리랜서 영업이 눈에 띠며 지역 남성은 다방종사여성을 ‘족은각시(작은부인)’로 호명하며 장기적, 독점적 관계에서 단골장사를 선호한다. 다방종사여성들은 대다수가 중장년층을 형성하고 있으며 피리마을을 삶의 ‘종착지’로 여기는 여성들로, 피리마을의 경제적 조건과 사회적 인식은 다방종사여성들이 피리마을에 정착할 수 있는 여건이 된다. 지역 주민들은 다른 일과 마찬가지로 다방종사여성의 일을 일로써 인식하고 다방종사여성에 대한 비하나 낙인이 거의 없기 때문에 다방종사여성은 지역 주민화되는 경향이 있다. 이러한 피리마을의 티켓영업은 이성애적 연애 관계와 경계가 모호하고 지역 남성의 ‘외도(外道)’와 가족해체의 문제로 연결될 가능성이 있어 지역 주민들에게 티켓영업은 성매매로 이어지거나 가족해체의 원인이 될 경우 문제적인 반면 티켓영업 자체에 대해서는 수용적인 경향이 강하다. 둘째, 제주지역의 1차, 3차 산업 중심의 지역개발 과정에서 성별 경제적 조건의 변화와 제주지역의 성별분리체계의 맥락에서 지역 남성의 티켓구매행위에 대하여 살펴보았다. 피리마을은 지역개발을 통하여 상업적 농업의 전환과 관광단지로 개발되었고 이러한 개발 방향은 지역의 성별 경제적 조건의 변화를 가져왔다. 지역 개발과 함께 남성의 경제력이 향상된 반면 여성 노동력의 가치는 하락하여 여성들은 가족노동에 의존하게 되었다. 이러한 성별 경제적 조건의 변화는 지역의 경제 구조와 맞물려 지역 남성의 소비 구조의 변화를 가져왔다. 피리마을은 축산업과 감귤 등 상업적 농업의 발달로 인해 농산물 출하시기에 고액의 현금이 융통되는 지역의 경제 구조 하에서 지역 남성의 티켓구매를 통한 유흥소비가 가능하였다. 그리고 노동과 시간이 성별에 따라 다르게 구성되어 있는 제주지역의 성별분리체계에 따라 남성들의 여가/놀이문화로써 티켓구매가 가능하였고 지역 남성들은 티켓을 통해 유흥종사여성의 여성성을 구매하고 있는 것이다. 셋째, 관광산업 중심의 지역개발과 성산업의 관계를 살펴보고 이러한 지역개발의 방향이 현실에서 지역 주민의 경험을 어떻게 구성하고 있는지 다방종사여성과의 관계에서 살펴보았다. 80년대 이후 관광산업 중심으로 이루어진 지역개발은 성산업을 육성하였고 이러한 지역 개발의 과정은 지역공동체의 변화를 가져왔다. 제주 지역의 관광개발은 국가와 지방자치단체의 공모에 의해 ‘기생관광’을 시작으로 관광유흥업을 정책적으로 육성하였다. 오늘날 지역 경제가 시장 중심의 경제 체제에 포섭되고 지역 발전 담론 하에서 지방자치단체 간의 경쟁 관계가 형성되면서 각 단위의 지역공동체 차원에서 지역 경제 활성화를 위한 노력이 이루어지고 있으며 피리마을의 경우 티켓영업이 지역 경제의 큰 축으로 작용하는 현실에서 지역 주민들은 지역 경제 활성화를 위해 티켓영업에 대하여 수용적인 인식이 강하다. 지역에서 오랫동안 장사를 한 업주들과 다방종사여성들은 주민화되고 티켓영업은 지역 주민의 생계와 직결된 문제이며 지역 남성들은 자신의 권력 재생산을 위해 티켓을 활용하고 다방종사여성을 조직하고 있다. 지역 여성들은 결혼을 통하여 다방종사여성과 자신을 구별짓는 방식을 활용함으로써 지역에서 다방종사여성과 공존이 가능해진다. 특히, 지연공동체를 바탕으로 한 지역공동체의 특성 상 지역 주민 간의 상부상조의 정신으로 소비가 미덕으로 작용하고 있으며 지역공동체는 이익을 도모하는 관계와 소비를 통한 경제공동체로 변화하면서 성인 남성을 위한 유흥 공간으로 구조화되고 있다. 본 연구는 도시 지역과 성판매여성 경험을 중심으로 이루어진 기존의 성매매 관련 연구들의 연구 경향에서 벗어나 농어촌 지역과 지역 주민의 경험으로 연구 대상을 확장함으로써 성매매 연구와 지역 연구의 접목을 시도하였다는 점에서 방법론적인 의의가 있다. 앞으로도 여러 분야에서 성매매에 대한 다양한 연구들이 시도되길 기대하며 본 연구에서는 총체적인 접근 방법으로 세밀한 분석이 이루어지지 못하였지만 이를 바탕으로 하여 후속 연구에서는 제주지역의 성매매 지형과 각 사회적 조건 간의 다양한 분석이 이루어져야 할 것이다.;The present study selects Piri Village where sexual industry is 'special- industrialized' with ticket-selling teahouses, and intends to analyze the prostitution terrain at Jeju's rural area in the local context. Particularly, this study examines how economic and sociocultural conditions of the community, influenced by the community development, would construct a sexual industry-orientated village by investigating the experience of inhabitants and the Female Teahouses Workers. Previous research has focused on prostitutes' experience, more specifically, in terms of their country and ethnicity, the exploitative structure of sexual industry, and the relation with male clients. There have been few studies on the experience of inhabitants, local residents. Thus, previous findings are insufficient to explain the ticket sales method in Piri Village and relevant cultural phenomena. This study accordingly examines the relation between local residents and the female prostitutes of ticket-selling teahouses in the context of economic and sociocultural changes for the period of community development. The research method employed is the survey to inhabitants and the participant observation during the field work. Research findings are as follow. First, the feature of sexual industry geomorphology in Piri Village is inspected. This village is characterized, first, by the coexistence of residents' general living space and the commercial central area of sexual industry, focusing on ticket sales, and, second, by the exceptionally high land prices. ticket-selling teahouses in this village take a different employment and business method from other regions, which is explicit sexual business without coffee delivery service, freelance female teahouses workers, and the long-term exclusive relation between female teahouses workers and clients (male residents call the female teahouses workers a 'secondary wife'). The female teahouses workers's properties are also different; most female teahouses workers are above the middle age and consider Piri Village as a terminus. Because community inhabitants regard the female teahouses workers as a fair work, and do hardly depreciate or stigmatize, female teahouses workers have a tendency to become local residents. Ticket sales are not so different from the heterosexual dating relationship and is likely to be linked to males' 'cheating' or the family dissolution. If it happens, ticket sales can be problematic for inhabitants but, in other cases, the ticket-selling behavior itself tends to be accepted by the village. Second, the current study investigates, first, the sexualized change of economic conditions in the course of developing the first- and the third-industry oriented community, and, second, the ticket purchasing behavior of male residents in the context of a sexually separated system in Jeju. Piri Village was transformed to a complex for commercial agriculture and tourism. Due to that, males' economic power has been improved, on the other hand, the value of female labor has decreased, letting females depend on domestic work. Because this village commercially specializes in livestock and agricultural industry such as citrus fruits, the period to ship products is the time for enormous amount of cash flows in the community. Thus, at that time, inhabitants are capable of buying tickets for entertainment. Along with the economic condition like this, the system, sexually discriminating the labor type and time, has been established in Jeju, which allows local male residents to purchase the ticket and to enjoy the feminity of female teahouses workers. Third, the tourism-oriented community development since 1980's has fostered sexual industry in Jeju, which has led to the change of local communities. By the collusion between the central and the local government, prostitution and relevant entertainment business have been promoted as a part of the Jeju tourism policy. Recently, as local economy is subsumed within the market-oriented economic system and as competitive relations are built among local governments, each community is making efforts to activate local economy. In the case of Piri Village, ticket sales function as the core of the community economy and, thus, inhabitants have a receptive attitude to ticket sale. Since pimps and female teahouses workers are now natives and residents, ticket sales are directly relevant to inhabitants' living as well. Local male residents organize female teahouses workers and utilize ticket sales to reproduce their power, local female residents use the marriage as a method to differentiate them with female teahouses workers and, ironically, to coexist. Especially, the local community, as a small territorial society, promotes consumption, enforces it each other, is transferred to an economic community with common financial interests, and, finally, becomes structured entertainment space for adult males only. The present study has methodological contribution because it extends a research boundary. Previous studies mainly dealt with prostitutes' experience or urban areas of previous studies, whereas this study focuses on the suburban residents and rural areas, which is the mixture of prostitution research and local research. The limitation of this study is that there is no detailed analysis due to the macro perspective applied. Thus, following research should contain more various analyses on the prostitution terrain and each social condition. Hopefully, future research on the prostitution will be activated in more various fields.
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