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빛의 현상을 통한 에너지와 공간의 표현 연구

Title
빛의 현상을 통한 에너지와 공간의 표현 연구
Authors
변현진
Issue Date
2004
Department/Major
디자인대학원 사진전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
전흥수
Abstract
빛의 에너지, 빛이 응집된 공간, 빛과 사물의 만남, 그리고 빛과 우리의 삶이 본인이 작품을 통하여 표현하고 싶은 내용이다. 빛이 없이는 어떤 사물도 가려낼 수 없다. 또한 빛이 없이는 어느 것도 삶의 에너지를 얻을 수 없다. 예를 들어, 화단에 빛이 안 들면 모든 식물은 시들어버린다. 사람도 창이 없는 방에서 오랜 생활을 하면 건강이 쇠약해지고 우울증에 쉽게 걸린다. 어둠 속에서는 어떤 아름다운 것이 눈 앞에 있어도 알 수가 없다. 본인의 작업에서는 빛이 물리적인 입자와 파동이기도 하거니와 시각인식의 가장 기본 요소이며, 에너지의 근원이다. 나아가 빛은 본인의 깨달음의 원천이기도 하다. 빛과 더불어 본인의 작품 공간에 자리 잡은 중요 구성요소는 씨앗이다. 씨앗은 하나의 점으로서 조형요소의 기본 단위이다. 또한 씨앗은 빛의 에너지를 품고 있는 에너지의 응집체 이며, 다른 생명체에게 에너지를 전달해 주는 전달체의 의미를 지니고 있다. 이 씨앗은 본인이 표현하고자 하는 공간에서 응집과 확산의 이미지를 표현하는데 주된 역할을 한다. 본인은 에너지와 공간 이미지를 표현하기 위해 다양한 예술 매체 중 사진 매체를 선택하였고, 그 중 포토그램 이미지를 주로 활용하였다. 사진 매체의 특성 중 인화지가 빛에 민감하게 반응하는 성질을 본인이 공간 속에 실재하는 빛을 수용하는 도구 해석하여 사용한 것이다. 칼라 네가티브 인화지를 이용한 포토그램 작업을 진행하면서 보색 반응에 대한 색상 대비와 물체의 채도와 투명도에 대한 색상 반응 실험이 자연스럽게 병행하여 진행되었다. 빛과 에너지를 표현함에 있어 대학원 재학 기간동안 포토그램 기법 표현의 연장선 상에서 여러 시도를 해 보았다. 실재 빛을 동원해 포토그램과 램프를 함께 공간에 설치를 해보기도 하고, 액자의 틀을 넘어 확산 되는 이미지를 벽면위에 연속적으로 반복해 채워 보기도 하였다. 기존의 작품들을 지속적으로 분석함으로서 앞으로 빛과 에너지와 인식의 공간을 표현하는데 발전적인 방향을 모색해 가고자 한다. ;What I want to express through my work are the energy of light, space with cohering light, light encountering things, and light and our lives. Nothing can be picked out without light. Also, nothing can get the energy of life without light. For example, all plants fade unless a flower garden admits light. Man is apt to injure his health and be seized with melancholia if he lives for a long time in a room without any windows. In darkness, something beautiful cannot be identified even at close hand. In my working, light undulates physical particles, but it is the most fundamental element in visual recognition, and the source of energy. Furthermore, it is also the source of my perception. The important component establishing itself in the space of my work with light is a seed. As one dot, it is the basic unit of a plastic element. Also, it collects the energy of light and conveys the energy to other vital things. It plays the main role in expressing the images of cohesion and spread in the space for my expression. I selected a photographic technique among various media of art in order to express energy and spatial images. I used printing paper responding sensitively to light among the characteristics of photography media by interpreting it as an instrument of accepting the light in space. As I kept working at photograms by using color negative printing paper, I naturally paralleled the contrast of color tone for complementary color response and the color tone response experiment for the chroma and transparency of an object. In expressing light and energy, I made various attempts in line with the expression in the technique of photograms while I studied in my graduate school. I have installed photograms and lamps together in space by mobilizing real light and filled the face of a wall by repeating on it the images spread beyond the boundary of a frame. I want to explore how light and energy and the space of recognition will be expressed in a developmental way in the future by continuing to analyze existing works.
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디자인대학원 > 사진과편집전공 > Theses_Master
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