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아동기 신앙발달을 위한 기독교교육

Title
아동기 신앙발달을 위한 기독교교육
Authors
최현정
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 기독교학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
백은미
Abstract
아동은 신체적 성장과 함께 인지적, 사회 심리적, 도덕적 발달을 한다. 이러한 발달은 각기 독립되어 진행되는 것이 아니라 상호관계 속에서 진행된다. 발달은 아동이 태어나면서부터 시작되는데, 아동은 발달에 대해 분명하게 의식하지는 못하지만, 아동을 돌보는 사람들은 아동의 행동으로 인해 그가 성장하고 있다는 것을 알 수 있다. 아동의 발달이 상호관계 속에서 이루어진다고 했을 때, 신앙발달 역시 이러한 발달들과 상호관련 속에서 함께 성장한다. 아동의 신앙발달도 태어나면서부터 시작된다. 갓 태어난 아동은 자신과 다른 사람이나 물건의 분리가 완전히 되지 않은 미분화된 신앙상태로 있지만, 아동이 말을 하고 사고할 수 있는 단계가 되면 자신과 타인의 분리가 확실히 이루어진다. 아동은 신앙을 자신의 관심과 자신의 이미지, 자신의 이해 속에서 이해하기 시작하며, 문자적으로 해석하는 신앙의 모습을 보인다. 아동의 신앙성장을 위한 다양한 교육활동과 방법들이 시도되고 있는데, 특히 놀이와 상상력은 다양한 교육방법에서 두드러지게 사용되고 있다. 전뇌의 기능을 활용한 연구 또한 최근 들어 시도되고 있는데, 이것은 최근에 감성을 중시하고 아동의 전인성을 강조하는 교육이 대두되기 때문이다. 아동의 활동 중에 기본이 되는 것은 놀이이다. 아동은 놀이를 통해 학습하고 다른 사람과의 관계를 쌓아간다. 놀이는 아동의 지적인 부분뿐만 아니라 신체적인 부분의 성장도 시킨다. 태어나서 아동은 그들의 신체인 손과 발을 가지고 놀이를 한다. 아동은 조금 더 성장을 하면 여러 가지 놀이감을 가지고 놀이를 하고 또래 친구들을 만나면서부터는 그들과 관계를 쌓아가는 방법으로 놀이를 한다. 놀이는 아동이 자발적으로 활동을 할 수 있게 하며, 놀이를 함으로써 자신이 놀이결과에 대한 다양한 결과를 만들 수 있다. 또한 놀이는 상상의 세계를 제공하는데 놀이를 통해 아동은 자유롭게 상상을 하며 사고를 한다. 상상력을 이용한 방법은 아동교육에 있어서 중요한 부분을 차지하고 있다. 아동이 말하고 표현하는 것이 그들의 상상력으로부터 비롯되고 아동이 활동을 할 때 상상력을 동원하여 내적인 상태, 감정을 표현한다. 아동은 상상력으로 어떤 대상을 연상하고 결합하고 체계적으로 정리할 수 있다. 상상력은 아동의 언어의 획득에도 밀접하게 관련되어 있어서 상상으로 인해 언어표현이 발달한다. 아동의 폭 넓은 상상은 그들의 경험에서부터 나오기 때문에 아동의 풍부한 상상력을 위해서는 많은 경험이 아동에게 필요하다. 다양한 경험은 아동이 그들의 사고에 새로운 요소를 추가시킬 수 있어서 상상력을 풍부하게 하고 창의적인 사고를 할 수 있게 한다. EQ와 같은 아동의 감성적인 부분을 자극하는 교육방법이 시도되고 있는 가운데, 아동기에 뇌의 기능을 활용한 교육을 하는 것은 아동의 이성적인 부분과 감성적인 부분을 함께 발달시키는 것이다. 기존의 교육은 이성적인 부분인 좌뇌를 중심으로 교육되어져서 감성적인 부분인 우뇌의 활동은 미흡했다. 우뇌의 교육방법은 좌뇌의 교육방법보다는 열세하다고 여겨졌기 때문이다. 아동에게 있어서 논리적이고 분석적인 교육이 필요하지만, 은유적으로 표현하고 이미지를 가지고 사고하는 것 또한 중요하다. 그리고 통합적이고 예술적인 기능을 하는 우뇌를 사용하므로 아동의 전인성과 창의성이 길러진다는 것을 간과해서는 안 될 것이다. 본 연구는 아동의 신앙발달을 위한 기독교교육방법을 여러 가지로 모색하였다. 놀이를 통한 방법으로는 자유놀이와 그룹놀이를 중심으로 살펴보았고, 상상력을 활용한 방법으로는 시와 그림 표현의 상상력과 감각을 활용한 상상력을 중심으로 한 교육방법을, 그리고 전뇌를 활용한 교육은 브레인스토밍(Brainstorming)과 활동 만들기를 중심으로 아동의 좌뇌와 우뇌를 통합한 교육방법을 연구하였다. 본 논문에서는 놀이와 상상력, 전뇌의 기능을 활용한 교육방법을 독립적으로 연구하였다. 하지만 결론적으로 볼 때, 놀이, 상상력, 전뇌를 활용한 교육방법은 모두가 상호연관이 있다. 놀이방법은 상상력과 전뇌를 활용한 것이고, 상상력의 방법 또한 놀이와 전뇌를 활용을 통해서 진행되는 것이다. 그리고 전뇌를 활용한 교육방법 역시 놀이의 방법이고 상상력으로 하는 방법이다. 이 모든 것이 통합되어서 전인적인 교육을 하는 것이 중요하다. 그리고 이것을 위해서 아동에게 다양한 경험이 세계를 주는 교육방법적인 연구가 필요하다. ;A child goes through cognitive, socio-psychological, and moral development along with physical growth. This types of development are not independent but interact with each other. Development begins at birth; a child fails to be certainly aware of it, but a caregiver realizes that the child is growing to see his or her behaviors. Just as the types of children's development interact with each other, so development of faith grows in interrelation with these types of development. Children's development of faith also begins at birth. A newborn has undifferentiated faith in which its own self isn't completely separated from other persons or things; however, the separation is completed when the child can speak and think. A child begins to understand faith in its concerns, image, and understanding, and shows literally interpretative faith. There are various attempts to implement educational activities and methods for children's development of faith; particularly, play and imagination are remarkably used in many educational methods. One of recent attempts is a research using the function of the whole brain, because of arising education which emphasizes children's emotion and holistic nature. It is play that is fundamental to children's activities. Through play, children make learning and form relations with others. Play develops children's physical part as well as intellectual one. At birth, children play with their parts of body: hands and feet. As they grow, they play with many toys, and play by forming a relation with peers. Play allows children to work voluntarily, thereby producing various outcomes. And play offers an imaginative world where children can freely imagine and think. The method of using imagination forms an important part of children's education. Children's speaking and expression can originate from their imagination by which they express their internal state and emotion in working. Children can be reminded of, associate, and systematize certain things through imagination. Imagination is closely related to children's acquisition of language; therefore, imagination serves to develop language expression. Since children's extensive imagination originates from their experiences, many experiences are necessary for children to have a vigorous imagination. Many experiences enable children to add a new element to their thought, making them imaginative and have creative thought. While there is an attempt to implement an educational method of stimulating children's emotional part, such as EQ, education using the function of the brain during childhood serves to develop both their rational and emotional parts. The existing education put focus on the left brain, thereby stimulating little activity of the right brain. That is because it was considered that the educational method for the right brain was poorer than that for the left brain. While children need logical and analytic education, it is also important for them to make metaphorical expression and think with an image. And it cannot be overlooked that children's holistic nature and creativity can develop by using the right brain with integrated and artistic functions. This study examined several educational methods for Christianity to develop children's faith. The play-using method was focused on free play and group play; the imagination-using method put emphasis on imagination for poems and expressions through drawing and sense-using imagination; and the education using the whole brain was focused on brainstorming and manufacturing to integrate the right and left brains. This study did independent research in an educational method using play, imagination, and functions of the whole brain. In conclusion, however, there is interrelationship between educational methods using play, imagination, and functions of the whole brain. The play-based method uses imagination and the whole brain; the imagination-based method uses play and the whole brain. And the educational method using the whole brain is also the play-using method and the imagination-based method at once. It is important to offer all-round education by integrating all the methods. For this purpose, a research in the educational method is necessary to provide children with various experiences.
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