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dc.contributor.advisor김원택-
dc.contributor.author양은주-
dc.creator양은주-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:55Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:55Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.otherOAK-000000034292-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/209370-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000034292-
dc.description.abstractFor the emerging of knowledge-based society, the power and influence of digital technology is highly productive and innovative. The digital technology affecting daily life, enterprise management and school education requires of us to think traditional principle of education in different point of view. Especially in the field of education, ubiquitous educational system as digital education for the future society provides of us with a significant amount of meaning closely related to educational system of information processing based on physical computer space. The purpose of this paper is finding the direction of new educational system in mentoring and providing quality mentoring system in our present educational environments in the understanding of ubiquitous educational system. Mentoring system is able to achieve human potential using one's relationship. Based on ubiquitous educational system which provides users to find out the additional information in anytime, anywhere, the future educational development can be achieved by applying human centered educational paradigm in the age of ubiquitous. However, e-Mentoring system which is the teen-agers' mentoring system of offline part and online part has the limit to support human's relationship and activate social life. This paper find out the factors limited in mentoring system and suggest the improvements needed in a ubiquitous system. This paper suggests technology and concepts which are needed in ubiquitous educational environments with the analysis results of mentoring system, and finds out quality mentoring educational system at alternatives with interviewing mentoring program users, mentoring system operators and researchers of ubiquitous system. In this survey, the necessary of ubiquitous educational system in mentoring service was considered. The important part of this study is to define mentoring and ubiquitous educational systems since it is not yet introduced. Ubiquitous system put the emphasis on counseling the problems resulted from physical, spiritual, emotional and social un-adoption and designing community architectures to discuss specialized subject with other people who have different cultural backgrounds. This suggests input devices and service for ubiquitous mentoring system to support human's relationship and social life. Also, the concept scenario was focused on teen-agers in order to understand changes of the educational environments in the age of ubiquitous computing. Ubiquitous mentoring system is for knowledge share and interaction communication that can be used in various fields of education, medical care and construction. Furthermore it is considered to be importantin the realization of infant education to life long education. This ubiquitous educational system is in the beginning stage having limited process of related technology and references; however it provides ubiquitous educational system which is suitable for our present environments based on specific and detailed database. Therefore, this study is meaningful to build services, devices and concept scenario with using interviewsand surveys of users who are able to use ubiquitous mentoring system and know the necessary requirements systematically. Following this study, it is expected to discuss directions and improvements of ubiquitous educational system for the development and management. ;정보화 사회가 지식기반사회로 전환되는 과정에서 디지털의 힘이 행사하는 영향력과 위력은 상상하기 어려울 정도로 혁명적이다. 일상생활은 물론 기업경영과 학교교육에도 디지털이 미치는 파급효과는 이전의 교육을 근본적으로 다르게 생각하도록 요구하고 있다. 특히 교육 분야에서 미래사회에 대한 디지털 교육, 즉 물리공간에 토대를 둔 컴퓨터기반의 정보처리 교육시스템과 연계성을 가지고 있는 유비쿼터스 교육시스템은 훨씬 큰 의미를 갖는다. 본 논문에서는 유비쿼터스 교육시스템에 대한 이해를 바탕으로 새로운 교육시스템을 제안하는 방향성을 멘토링 시스템에서 찾아 유비쿼터스 시대에 바람직한 유비쿼터스 멘토링 교육시스템을 국내 교육상황에 맞게 제안하는데 목적을 둔다. 멘토링 시스템은 인간관계를 바탕으로 자신의 잠재력을 개발할 수 있는 시스템으로 사용자가 원하는 정보를 어디에서든지 쉽게 찾을 수 있는 유비쿼터스 교육시스템을 기반으로 한다면 유비쿼터스시대의 인간중심적으로 변해가는 교육패러다임에 맞춰 갈 수 있는 미래형 교육시스템으로 발전할 수 있다. 그러나 10대 사용자 위주의 오프라인 멘토링 시스템과 온라인 멘토링 시스템인 e-Mentoring시스템이 인간적 유대관계와 공동체 생활을 지원하기에 부족한 부분이 있기에 부족한 요소를 찾아 유비쿼터스 멘토링 교육시스템에서 개선점을 제안하였다. 멘토링 시스템의 분석결과를 바탕으로 유비쿼터스 교육환경에 필요한 기술과 개념을 제시하고 멘토링 시스템의 운영자와 유비쿼터스 시스템 분야의 연구원, 멘토링 시스템의 사용자들을 중심으로 인터뷰를 하여 유비쿼터스 멘토링 교육시스템의 적절성을 판단할 수 있는 대안을 찾아보았다. 또한 설문조사를 실시하여 유비쿼터스 멘토링 교육시스템의 필요성을 분석하였다. 연구에서 가장 핵심적인 부분은 제안되지 않은 유비쿼터스 멘토링 교육시스템을 정의하는 것이었다. 유비쿼터스 멘토링 교육시스템은 신체적, 정신적, 정서적, 사회적 부적응으로 인한 문제점들에 대한 상담을 할 수 있고 배경, 문화적으로 다른 사람들과 연결하여 전문 지식을 논할 수 있는 커뮤니티 형태로 설계되는 것이 중요하다. 유비쿼터스 멘토링 교육시스템이 인간적인 유대관계와 공동체 생활을 지원할 수 있도록 서비스와 사용할 수 있는 디바이스를 제시하고 유비쿼터스 멘토링 교육시스템의 구체적인 교육환경의 변화를 알기 위해 유비쿼터스 시대의 멘토링 교육시스템이 적용되는 구체적인 시나리오를 10대 사용자 중심으로 작성하였다. 유비쿼터스 멘토링 교육시스템은 지식공유, 상호커뮤니케이션이 활발하게 이루어 질수 있는 시스템으로 교육 분야 뿐 아니라 의료, 건축등 여러 분야에서 활용될 수 있으며 유아교육에서 평생교육까지 실현할 수 있다는 점에 그 중요성이 더 커질 것이다. 본 논문은 유비쿼터스 교육시스템의 도입초기 단계로 아직까지 관련기술이나 문헌이 부족한 편이나 구체적이고 세부적인 자료를 바탕으로 국내 시스템에 맞는 유비쿼터스 교육시스템을 제공하였다. 즉, 멘토링 시스템에서 필요한 요구사항과 유비쿼터스 멘토링 교육시스템을 사용할 수 있는 사용자들의 인터뷰와 설문자료를 바탕으로 체계적이고 심도깊게 분석하여 서비스와 디바이스, 시나리오를 작성하였다는 점에 가치가 있다. 이에 실증적인 연구결과를 토대로 하여 후속연구로 유비쿼터스 교육시스템의 개발과 운영에 있어 개선된 방향을 제시한 연구가 계속 이어져야 할 것이다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅷ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구 배경 및 목적 = 1 B. 연구 내용 및 방법 = 2 Ⅱ. 교육시스템 = 4 A. 교육시스템의 개념과 특성 = 4 B. 교육시스템의 발달 과정 = 8 C. 교육시스템의 잠재력 = 10 Ⅲ. 멘토링 시스템 = 11 A. 멘토링 시스템의 개념 = 11 B. 10대 사용자 중심의 멘토링 시스템의 활용 및 효과 = 15 C. 10대 사용자 중심의 멘토링 시스템의 현황 및 사례 = 17 1. 국내사례 = 17 2. 국외사례 = 22 D. 10대 사용자 중심의 국내 멘토링 시스템이 인간관계 형성과 공동체 생활을 지원하기에 부족한 요소의 분석 = 24 Ⅳ. 유비쿼터스 교육시스템 = 33 A. 유비쿼터스 환경 = 33 B. 유비쿼터스 교육시스템의 정의와 구성의 변화 = 40 Ⅴ. 유비쿼터스 멘토링 교육시스템 = 46 A. 유비쿼터스 멘토링 교육시스템의 제안을 위한 요구사항 분석 = 46 1. 유비쿼터스 멘토링 교육시스템의 적절성 판단을 위한 인터뷰 = 46 2. 유비쿼터스 멘토링 교육시스템의 필요성 판단을 위한 설문 = 50 B. 유비쿼터스 멘토링 교육시스템의 환경 = 52 1. 유비쿼터스 멘토링 교육시스템의 정의 = 52 2. 유비쿼터스 멘토링 교육시스템의 기반기술 = 54 3. 유비쿼터스 멘토링 교육시스템에 필요한 U-디바이스 = 60 4. 유비쿼터스 멘토링 교육시스템의 효과 = 61 C. 10대 사용자 중심의 유비쿼터스 멘토링 교육시스템의 시나리오 = 63 1. 1년 후의 시나리오 = 64 2. 3년 후의 시나리오 = 67 3. 5년 후의 시나리오 = 72 Ⅵ. 결론 = 75 참고문헌 = 77 Abstract = 82 부록 = 84-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1465386 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 정보과학대학원-
dc.title유비쿼터스 멘토링 교육시스템의 설계에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle10대 사용자에 대한 시나리오를 중심으로-
dc.format.page87 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major정보과학대학원 멀티미디어학전공-
dc.date.awarded2004. 8-
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정보과학대학원 > 멀티미디어학전공 > Theses_Master
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