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dc.contributor.advisor.-
dc.contributor.author조윤주-
dc.creator조윤주-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:53Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:53Z-
dc.date.issued2003-
dc.identifier.otherOAK-000000033439-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/209353-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000033439-
dc.description☞ 이 논문은 저자가 원문공개에 동의하지 않은 논문으로, 도서관 내에서만 열람이 가능하며, 인쇄 및 저장은 불가합니다.-
dc.description.abstract최근 국내 기업들의 국제화가 빠른 속도로 진행되고 있다. 기업들이 과거 수출 의존적 단계에서 현지에서 직접 생산, 판매하는 해외 직접 투자 단계로 차츰 발전하면서 적극적인 현지화의 모습을 보이고 있다. 이와 더불어 외국의 다국적 기업들의 국내 진출도 점차 활발해 지고 있다. 국제화·개방화가 더욱 가속화 되어 세계경제의 통합이 가속화 되면서 기업 입장에서 국내경영과 국제 경영의 경계를 구분 짓는 것이 점차 모호해진 상황이다. 국내 유통업계의 경우 현재는 국내 기업들이 시장에서 우위를 차지하고 있지만 최근 몇 년 사이 Carrefour, Wal-Mart, 등의 해외의 유통 업체들이 한국에 진출하면서 국내 기업들과 대형할인점 시장에서 경쟁을 벌이고 있다. 이들 업체들은 각각 프랑스와 미국에 본사를 두고 있는 다국적 기업으로 자신들의 문화적, 지리적 근접성과는 전혀 성격이 다른 아시아 시장에 진출해 있다. 지난 1996년 유통시장이 전면 개방되면서 외국계 할인점이 국내에 진출하면 국내 유통업계의 가격 질서가 파괴되고, 특히 국내 자금이 해외로 유출될 것이라는 우려가 심했다. 특히 외국계 할인점의 국내 진출은 미국산 제품의 무분별한 수입 창구가 될 것이라는 전망도 있었다. 그러나 국내 할인점이 생겨난 지 10년이 지난 지금 국내 할인점 3사가 상위 3위를 차지하고 있으며 "E-Mart(이마트)"의 경우 현재 1위 자리를 고수하고 있다. 또 다른 한편에서는 다국적 유통 업체들의 추적도 만만치 않다는 의견도 있다. 또한 2005년이 되면 유통시장이 포화상태가 될 것이라는 일부 전문가의 지적도 있으며 이럴 경우 앞으로 유통시장은 점차 경쟁이 심화될 것으로 예상된다. 다국적 기업들이 한국에 진출하는 과정에서 겪었던 여러 가지 어려움들과 한국 유통 업체들이 세계 굴지의 유통 업체들과의 경쟁에서 어떻게 우위를 유지하고 있는지 국내 업체를 따라 잡기 위해서 다국적 기업들은 어떤 전략을 사용하고 있는지를 살펴보겠다. ;Nowadays, we can easily see a so-called "Hypermarket" in chains stores such as Wal-Mart, Carrefour, Kimsclub, Costco as well as domestic retailing companies like E Mart, Lotte Mart and Kimsclub. A few years ago, Korean retailing market consisted of supermarkets, department stores and small sized "mom and pop" stores. But now that type of retailer is disappearing while the "Hypermarket" is sweeping over the nation. In particular, international retailing companies have been accelerating their inroads into the South Korean market. Over the past years, international retailing companies like Carrefour, Wal-Mart have competed fiercely with domestic retailing companies like E Mart, Lotte Mart and Kimsclub. In the early phase of opening the domestic retail market, there were a lot of concerns that international retailing companies may overly encroach on the domestic retail market and may lower domestic prices. However, contrary to expectations, the domestic companies maintain their predominant positions over the international companies in the domestic retailing market. This paper consists of four parts: 1) The international marketing strategies of select foreign retailing companies that have entered the Korean market, 2) What kind of barriers international retailing companies face when entering the Korea markets, 3) How the domestic companies like E-Mart can keep up their competitive advantage and why the international retailing companies are having difficulty in gaining market share away from domestic companies and 4) How successfully the international retailing companies can be incorporated into the Korean retail environment. The likely option for the international retailing companies in their effort to enter the Korean market is then discussed and finally, the key success factors in those companies’ growth. In conclusion, the paper offers several recommendations for multinational retailing companies to successfully enter the Korean market.-
dc.description.tableofcontentsTABLE OF CONTENTS = 4 I. Abstract = 7 I. INTRODUCTION = 9 II. MULTINATIONAL CORPORATIONS = 11 A. Definition of Multinational Corporations (MNCs) = 11 B. The motivation for MNCs international expansion = 12 C. Common challenge to entry into new market = 14 1. Market Access = 16 2. Factor Cost and Coalition = 16 3. Country Infrastructure = 17 D. The nature of Global Strategy = 18 III. RETAIL INDUSTRY IN KOREA = 21 A. Current market situation of retail industry = 21 1. Global market = 21 2. Domestic market = 24 B. Five Forces of Industry Competitions = 27 1. Threat of New entrants = 28 2. Threat of substitute product or service = 30 3. Bargaining power of suppliers = 30 4. Bargaining power of buyers = 31 5. Rivarly among Competitors = 32 C. Global Marketing strategy of Multinational Corporations (MNCs) = 32 D. Comparison of Domestic Retailers and Multinational Corporations (MNCs) = 34 1. Domestic Retailer's Marketing Strategy = 34 2. Multinational Corporation's Marketing Strategy = 35 IV. CONCLUSION = 39 REFERENCES = 41 요약 = 39-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent281581 bytes-
dc.languageeng-
dc.publisher이화여자대학교 국제대학원-
dc.titleGlobal marketing strategy of international retailing companies in Korea-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitlefocusing on the hypermarket's marketing strategy-
dc.format.pagev, 39 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major국제대학원 국제학과-
dc.date.awarded2004. 2-
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