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학습 자료로서의 역사지도의 효율성에 관하여

Title
학습 자료로서의 역사지도의 효율성에 관하여
Authors
조현미
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최완기
Abstract
역사지도는 역사인식의 한 가지 수단이 되는 주요한 자료로서, 한 장의 지도를 통해 역사를 직관적으로 인식하고 지도에 담긴 정보의 의미를 사고하게 하는데 유용한 자료이다. 또한 교과서 내용을 공간적으로 그리고 역동적으로 구성하는 것이기 때문에 그 중요성에 주목할 필요가 있다. 본 연구는 역사지도의 학습 자료로서의 중요성을 강조하고 역사지도에 담긴 내용이 역사지도의 교육적 기능을 반영하여 구성되면 학습 자료로서 보다 효과적일 것이라는 전제하에 현행 『국사』교과서의 역사지도를 중심으로, 제 7차 교육과정이 지향하는 '자료 형태의 교과서' 체제로 전환하는데 역사지도가 중요한 역할을 담당하게끔 선정되고 수록되어 있는지를 살펴 역사지도의 내용과 구성에 대한 타당성과 적합성, 그리고 정확성을 검증하고 다른 한편으로는 개선 및 보완점은 없는지를 살펴보고자 하였다. 이를 위해 역사지도에 관한 기존의 선행 연구를 검토하여 역사지도에 관한 연구에서 간과되었던 부분에 대한 시사점을 얻었고 구체적 연구에서는 먼저 외형적 측면에서 단원별·영역별·주제별·세계사와의 연관성을 살펴보았다. 또한외형 분석과 아울러 내용 분석이 행해져야 역사지도의 교육적 의미를 밝힐 수 있으므로 내용 분석에서는 역사지도의 기능에 따라 '공간성의 파악', '계통성의 이해', '사실의 해석'으로 분류하여 분석하여 마지막으로 그 연구 결과를 토대로 실제 교수-학습 현장에서 활용할 수 있는 방안까지 제안해 보고자 하였다. 이런 의도에서 이루어진 본 연구의 『국사』교과서의 역사지도 분석의 결과는 다음과 같다. 우선 제 7차『국사』교과서는 '자료형태의 교과서'를 지향하는 측면에서 제 6차 교육과정에 비하여 역사지도의 수록이 증가하였다. 역사지도는 기타 다른 학습 자료-사진, 연표, 도표-와 마찬가지로 시각적인 면에서는 천연의 칼라와 재질의 향상으로 학습자의 주의를 끈다고 긍정적으로 평가된다. 둘째, 역사 지도는 단원별·영역별로 특정 단원이나 영역에 편중되어 있다. 이러한 역사 지도의 편중은 역사지도가 갖는 학습 자료로서의 기능이나 '자료형태의 교과서'를 지향하는 관점과도 부합되지 않으며, 또한 제도사 보다는 생활사 중심의 총체적인 민족사를 지향하는 역사교육의 자료로서도 아직 미흡한 실정임을 반영하고 있는 것이라 하겠다. 따라서 다양한 주제의 지도를 고안해 내는 것은 영역별 비중에 있어서도 정치영역에로의 편중을 지양하고 경제·사회·문화영역의 지도를 보완해 줄 수 있을 것이다. 둘째, 세계사와의 연관지도의 비중도는 28.26%로, 이들 지도는 세계사적 시야에서 객관적인 한국사의 인식을 가능하게 해주는 좋은 자료가 된다. 특히 Ⅲ단원의 도입부분의 교과서 내용이 단순하게 동·서양의 상황을 나라별로 나열한데 불과하여 국사를 이해하는데 어떤 도움이 될지 의문이라고는 지적이 제기되기도 하였는데 이러한 한계를 지도와 함께 설명하면 내용의 의미를 더 정확히 전달할 수 있으리라 본다. 셋째, 내용분석으로 기능별 비중도를 살펴보면, 역사적 사고력의 육성은 역사 교육에서 가장 강조해야 하는 교육적 기능이므로 역사지도 수록에도 이 기능의 역사지도에 중점을 두어야 한다. 그러나 역사적 능력을 키우기 위한 '계통성의 이해'와 '사실의 해석'을 위한 지도의 비중이 극히 빈약함을 보이고 있다. 이는 역사적 사고력의 육성이란 측면에서 고등학생의 역사의식 단계를 바탕으로 볼 때도 보다 사고력을 요하는 단계, 즉 '계통성의 이해'나 '사실의 해석'의 비중이 더 많아져야 하리라고 본다. 이상에서 살펴 본 결과 역사지도라 하여 단순히 공간적 파악만을 위한 것이 아니라 내용을 담은 지도의 제작이 가능하게끔 관점의 변화가 요구된다. 이를 통해 내용분석에서 나타났던 공간성의 파악의 기능부분의 편중이 시정될 수 있을 뿐만 아니라 학습자료 자체의 기능에도 효과적일 것이다. 본 연구의 결과를 토대로 앞으로 교육 현장에서 역사지도를 활용한 많은 실험 연구가 전개되고, 이를 바탕으로 실제 현장교사들에 의해 교수되면서 학생들의 역사의식 함양과 함께 역사 교육의 교수-학습 방법의 발전에 기여할 수 있을 것이라 생각한다. ;One of purposes of history education is to understand what the education shows essentially through proper materials and ways for learning and to develop thinking power in doing so. So, we need teach students with many materials for learning. But, the limitof school hours and other realistic restrictions make it impossible to use many materials in class. To solve this problem, it is a good way to include many materials in history textbooks which students can learn with. Especially, a history map is a useful material. The map is important to help students to understand history because it encourages studentsto recognize history and think information in it. In addition, with containing history maps, the textbook can be visual and well-organized. So, this research emphasized a history map's importance as a material for learning considering its functions compared with others and found meanings as a material focusing on a history textbook now in use on the assumption that if contents of a history textbook are made considering a map's functions, the textbook can be more effective. It also verified validity, adequacy and accuracy and found some points which need improvement. Last, it suggests some ways used in classes. These are results of analyzing the history book now in use. First, the 7th history textbook which aims to be 'a textbook as materials' have more materials than the 6th textbook. The history maps in the textbook can be effective with clear colors and good quality like other materials-photographs, graphs and chronological tables in a visual term. Second, history maps are found in only some categories and some chapters. That is negative in the target of 'a textbook as materials' as well as in their functions as a material for learning. It also shows that the history textbook contains less information about living than system in history not to be a historic material including extensive information. History maps with various types like maps of traffic and communications and maps of building position can be used more effectively. Designing various types of maps can also increase maps in economic, social and cultural terms which has relatively less history maps than in the political term. Third, 28.6% of maps in the textbook are related to the world history. The maps are functioned as a good material to recognize the Korean history objectively compared with the world history. For example, some question whether the contents in 'chapter 3. Governing system and politics' simply showing situations in the East and the West are helpful for students to understand history. In this case, explaining with maps can be better to deliver information effectively. Forth, take the rates of functions of history maps. As to improve historic thinking power is a main purpose of history education, it should be considered in history maps. It is true that some history maps represent simple historic facts and some need thinking power to understand them. However, although well-organized maps which need thinking power to understand them are more effective than simple maps, the rate of well-organized maps is too small while the rate of simple maps is high. Considering the main purpose of history education and high school students' thinking power, the rates of maps to understand system in history and to analyze facts should increase from 13.04% and 19.56% respectively. Last, this research suggested guideline used in classes based on the results of it. Teachers recognized the importance of history education but they do not teach it fully in classes. That is partly because of lack of researches of analyzing history maps and suggesting guides for using them. So, we sought ways to use them more effectively in classes. The guideline was made in the chapter about culture in the late Chosun dynastyto correct the lack of history maps in social and cultural terms. We tried to suggest new teaching ways to analyze historical facts rather simply to know them using history maps in the cultural area. If many researches related to history maps are conducted and many teaching methods using history maps are suggested and verified, they can be helpful for students to have the historical mind and for teachers to develop teaching ways in classes.
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