View : 199 Download: 0

인터랙티브 키네틱 아트의 우연적 표현 연구

Title
인터랙티브 키네틱 아트의 우연적 표현 연구
Authors
김정현
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
장동훈
Abstract
21세기를 맞아 예술은 늘 새로운 변화에 가장 민감하게 적응하여 빠르게 변화하고 있으며 첨단 과학기술이 예술과 결합한 형태의 멀티미디어 예술, 디지털 아트들이 등장하고 있다. 과학기술의 발전과 새로운 미디어의 출현으로 '쌍방향적 소통'이 일반화되고 가상공간(Cyber Space)이 부각되면서, 예술가들 또한 이러한 미디어의 등장에 영향을 받아 새로운 예술적 형태를 만들어내고 있다. 인터랙티브 키네틱스(Interactive Kinetics)는 키네틱 아트(Kinetic Art)에서 가져온 용어라고 할 수 있는데 우리는 '키네틱(Kinetic)'이란 용어가 움직임과 깊은 관계를 가지고 있음을 알고 있다. 키네틱 아트에서 탐구된 움직임의 표현과 공감각적 효과에 대한 연구들, 시지각적 환영(Illusion)에 의한 잔상 효과의 연구, 시간의 간격을 통한 리듬의 표현 등은 오늘날 움직이는 그래픽 표현에서도 근간을 이루고 있다. 또한 키네틱 아트에 있어서의 관람자와의 상호작용성에 의한 움직임의 구현은 현재 인터랙티브 아트(Interactive Art)에 있어서도 가장 큰 이슈가 되고 있다. 인터랙티브 키네틱 아트에서의 움직임은 인터랙션에 의한, 인터랙션의 모습을 시각화한 표현이기에 관객의 참여와 상호작용(interaction)이 다른 어떤 예술작품보다 중요하다. 관객참여는 인터랙티브 키네틱 아트를 소통의 예술로 만드는 미학적 장치이자 키네틱 아트에 부여되는 핵심개념이다. 즉, 인터랙티브 키네틱 아트에서 인터랙션이 있는 상호 소통적 예술을 만들기 위해서는 관객의 참여를 유도하는 것이 중요하다. 이와 같은 "관객참여(audience participation)" 라는 특징은 해프닝(happening)과 일맥상통한다고 할 수 있다. 해프닝 환경 안에서 관객은 해프닝의 한 요소로 상징되어 수동적 관람자에서 능동적 참여자로 전화된다. 그럼으로써 해프닝은 피에르 레스타니 Pierre Restany(1930∼ )가 주장하듯 "소통의 장치" 또는 "집단참여의 기술"이 되는 것이다. 이렇게 실제시간과 공간을 활용하는 해프닝 환경의 비결정적 상황과 미술, 연극, 음악의 복합적 형태를 취하는 해프닝의 형식은 인터랙티브 키네틱 아트에 관객 참여를 통한 우연적 요소를 가중시키는 효과를 만든다. 본 연구에서는 인터랙티브 키네틱 아트에 해프닝의 특성을 적용하여 능동적으로 인간의 참여를 유도하고 이를 통한 우연성의 획득으로 인터랙티브 키네틱 아트의 우연적 표현을 발견하는데 의의를 둔다. 또한 관객과의 영상 인식을 통한 인터랙티브 키네틱 아트의 작품 제작을 통하여 관람자의 행위에 의해 유발되는 우연성에 의한 디지털 오브제들의 움직임을 시각적 조형미로 표현함으로써, 해프닝의 연장에서 예술과 기술의 접목을 통한 인터랙티브 키네틱 아트의 새로운 예술적 가능성을 제시하고자 한다. ;The art has been rapidly changed by being most sensitively adapted to new changes, and multimedia art combined by art and cutting edge scientific technology and digital art appear in 21st century. Development of scientific technology and appearance of new medias cause the 'interactive communication' to be universalized and cyber space to be highlighted, and the artists create new artistic form by being influenced by the appearance of these medias. Interactive kinetics is the word originated from the kinetic art, and we know the word of kinetic is closely related to the motion. Today's expression of moving graphic is based on the expression of motion exploited in the kinetic art, study on the spatial and sensuous effect, study on the persistence of vision by the optical and perceptual illusion and expression of rhythm through the interval of time. Also, realization of motion by the interaction with audience in the kinetic art become the biggest issue in the interactive art. The motion in the interactive kinetic art is the optical expression of interaction, so audience participation and interaction are very important elements. The audience participation is the aesthetic equipment to make the interactive kinetic art as the communicative art and the core concept given to the kinetic art as well. In other words, it is important to induce the audience participation in order to create the interactive and communicative art enabling the interaction in the interactive kinetic art. This characteristic of audience participation corresponds to the happening. The audience is symbolized as an element in the happening environment, so the audience is converted from the passive position to the positive one and then the happening becomes a "Communicative equipment" or "Techn ology of collective participation" as advocated by Pierre Restany(1930∼). Non-deterministic circumstance of happening environment to make use of real time and space and the form of happening taking the compositive form of fine art, play and music create the effect to add the contingent element to the interactive kinetic art through the audience participation. Therefore, we seek new artistic trial through the consolidation of art and technology by considering the interactive kinetic art as a kind of extended happening in this study. We will study the interactive kinetic art using the motion of digital objects through the media of computer, and we are to express the motion of interactive kinetic art using the contingency occurred by inducing the positive participation of audience with the interaction through the imaginal cognition with the audience in the form of optical and formative beauty.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE