View : 811 Download: 0

젠더(Gender)의 관점에서 본 '金甁梅'

Title
젠더(Gender)의 관점에서 본 '金甁梅'
Authors
심정수
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 중어중문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
.
Abstract
본 논문은 明代四大奇書 중의 하나인 《金甁梅》를 젠더적 관점으로 분석하여 음서로 알려진 《金甁梅》의 가부장적 여성 인식을 고찰해 보는 것을 목적으로 한다. 《金甁梅》가 씌어진 明代 嘉靖ㆍ萬曆 연간은 여성의 정절 숭배와 성적 쾌락 추구라는 모순된 현상이 공존하던 시대였다. 明代 과거 시험의 과열 현상은 중국 각 지역에 紳士 계층을 양산하고, 이들은 향촌에서 여성의 수절과 자살 현상을 유교 이데올로기의 일부로 인식하고 지방지를 편찬하여 烈女로서 찬양하였다. 반대로 당대의 남성들은 여성 매매를 통해 손쉽게 축첩 행위를 할 수 있었고, 기녀 제도를 통해 자유롭게 자신의 성적 욕망을 발산하였다. 이렇게 모순된 남성들의 시각으로 인해 여성은 육체적, 정신적으로 이중의 억압을 받았다. 《金甁梅》 역시 남성의 개방적 성행위를 다루면서도 여전히 여성들에게는 봉건 예교의 도덕적 윤리를 교육하고자 하는 자세를 취하고 있다. 본고에서는 明代 사회의 정치적, 경제적, 사회 문화적 배경을 통해, 明代 여성의 현실을 살피고 《金甁梅》속에서 남성 인물과 여성 인물의 여성 인식을 각각 분석하였다. 남성의 경우 여성을 가부장적 美의 기준으로 평가하며 性的으로 억압하는 행위가 당대의 일반적 성윤리였음을 확인하였고, 여성 인물들의 경우 여성 집단 내에서 가부장적 위계질서를 이루며 남성들의 미의 기준에 근거하여 대립ㆍ갈등하는 양상을 살펴보았다. 한편 《金甁梅》의 여성 인물들이 음란한 여인으로서의 면모뿐만 아니라 賢母良妻라는 가부장적 이데올로기를 내면화하고 이를 표방하고 있음을 확인하였다. 또한 아래와 같은 작품 속 사실을 통해 작가의 창작 의도를 알 수 있다. 첫째, 여성 인물이 가부장적 사회에서 남성 없이 살아 갈 수 없는 현실 -> 남성의 중요성을 드러낸다. 둘째, 여성이 남성 중심적 가부장적 이데올로기에 순응 -> 긍정적 인물로 평가한다. 셋째, 남녀 인물의 음란한 성행위 -> 대를 잇는다는 유교적 성취가 달성되지 못한다. 이러한 사실들은 모두 《金甁梅》의 여성에 대한 억압적 현실과 性에 대한 작가의 부정적 인식을 드러내고 있다. 따라서 《金甁梅》의 여성 인물 吳月娘, 孟玉樓, 宋惠蓮, 韓愛姐은 潘金蓮, 李甁兒, 春梅라는 세 명의 음란한 여성 주인공들과 비교해 볼 때, 큰 차이를 보이지만 결국 작가는 이들에 대해 여성의 성욕에 대한 금기라는 동일한 시각 아래서 쓰고 있음을 알 수 있다.;The purpose of this paper is to investigate 《Jin Ping Mei》, one of the four master works of Ming(明) dynasty, as a view of Gender and reveal the patriarchal recognition of woman. When 《Jin Ping Mei》 was written in the Jia-jing(嘉靖)ㆍWan-li(萬曆) period, it was the time of co-existence with the chastity worship of woman and the pursue of sexual pleasure. the overheated phenomenon of men's national exam made many men stay as a scholar (紳士), who has confucianism knowledge and faith, in chinese province. they thought the mantle and suicide of women as the part of confucianism ideology realization. Meanwhile, they are accustomed to buy and sell women so they easily take the pleasure of sexual desire through the patriarchal system of wife-concubine and prostitute. Due to the contradictory thinking of men, women had to take the dual pressure physically and mentally. 《Jin Ping Mei》also take this attitude which treats the freedom of men's sexual act but still want to educate women the feudalistic ideology. In this paper, through the check of ground of Ming dynasty with political, economical and social-cultural side, watched for the situation of women. Especially from the analysis of recognition of women by men and women characters, we can see the men's acting to judge women in terms of patriarchal beauty. In the case of women characters, we can see they make a patriarchal order and conflict in it from the basis of patriarchal beauty. Still we can also see that the lewd women character has the traditional confucian ideology in their mind and want to stand it in herself. We can guess the intention of writer through the facts as follows : first, the realization of the fact that women characters cannot live without men in a patriarchal society -> it reveals men's importance. second, the fact that if women characters follow the patriarchal rules -> she has the happy ending in contrast of the other women who don't follow. third, the fact that the lustful sexual relation between man and woman, makes no achievement of son to continue the generation. These facts all reveal the pressure of woman and the negative recognition of sex of writer. Therefore, between the group of Wu yue-niang(吳月娘), Meng yu-lou(孟玉樓), Song hui-lian(宋惠蓮) and Han ai-jie(韓愛姐) and the group of Pan jin-lian(潘金蓮), Li ping-er(李甁兒) and Chun-mei(春梅), they have big difference however we can see the writer had the same intention-the ban of woman desire-in this novel.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 중어중문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE