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한국 문인화에 있어서 연꽃의 조형성을 응용한 현대의상디자인 연구

Title
한국 문인화에 있어서 연꽃의 조형성을 응용한 현대의상디자인 연구
Authors
노현경
Issue Date
2004
Department/Major
디자인대학원 디자인학과의상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
배천범
Abstract
한 나라가 가지고 있는 고유한 문화적 특수성은 다원화된 세계 시장 안에 경쟁력 있는 상품으로 제시될 수 있다. 우리 문화양식은 그 탁월한 우수성에도 불구하고 시대적 보편성 획득이라는 어려운 문제를 안고 있으며, 이는 결국 자국문화에 대한 올바른 인식 안에서 찾아야한다. 선진사회로의 근간을 이루는 전통양식의 풍부한 배경은 한 사회를 구성하는 중요한 일상적 모티브로써의 문화적 정체성을 구성한다. 현대적 동일성을 갖춘 전통문화 전반의 정신적 의미와 내용을 수용한 문화적 형식으로써의 우리 패션 산업은 문화적 고부가가치를 획득할 수 있는 산업이며, 자국의 고유한 패션문화가 선진문화사회를 구성하는 생활의 요소로서 인식되지 않는 한, 21세기 고유문화는 새로운 형태의 재화로 창출 될 수 없다. 이런 관점에서 본 연구는 현재에까지 이어져 오면서 우리 사회에 풍부한 문화적 양식으로 존재하고 있는 한국정통 회화인 문인화를 고찰하고 문인화의 발전과정을 통해 우리 민족의 주체적 미의식의 정립과정을 살펴보았다. 동서양의 인류문명발전에 상징적인 모티브로 공유되는 연꽃의 일반적 특징과 새로운 형상성으로 표현되고 있는 현대 문인화가들의 연꽃작품을 통해 한국 전통회화양식에 내재된 한국인의 정서와 감정을 표현한 멋스러움과 현대적 동질성을 지닌 현대 의상디자인을 제작하여 한국적 전통문화와 가치관이 세계 속의 보편성으로의 접근을 시도하는 것에 그 목적을 두었다. 연구의 내용과 방법으로는 문인화의 도입과 발전과정에 있어 대표적인 작품을 위주로 분석 연구함으로써 문인화의 조형적 특성을 파악하고, 우리의 가치관과 전통문화가 가지는 우리민족 고유의 문인화 정신이 한국인의 정서와 감정에 내재한 멋스러움을 함축한다는 것을 살펴보았다. 문인화 양식을 통해 은유적으로 표현되고 있는 자연에 대한 경외감의 대표적 대상으로서의 연꽃은 동서양을 막론하고 인류문화양식 창조에 빠지지 않는 인류문명 염원의 공통된 상징성을 갖는데 그 일반적 특징이 있다. 우리 선조들에게 군자의 미덕으로서 인간사의 이상적 존재로 비유된 연꽃의 조형성을 분석하기 위해 문인화의 기운생동을 근간으로 한 현대 문인화가들의 연꽃작품을 채택하였다. 연꽃은 새로운 형상성으로 표현하는데 있어 용이한 모티브로서 현대의상에 접목시켜 현대적 동일성을 수용한다. 97년과 2002년 사이에 열린 미술협회 주최의 문인화 대전과 문인화가들의 정기적인 문인화전을 통해 출품된 연꽃그림 총 100여점 중에 작품 16점을 예술의 조형적 원리에 입각하여 분류하였으며, 이중 8점을 채택하여 작품의 모티브로 활용하였다. 총 8벌의 작품제작을 위하여 채택한 전사염은 인쇄기술과 날염기술을 복합시킨 분산염료의 열 승화방식인 열 작용에 의해 염색되는 것으로 열 프레스기를 사용하여 염색하는 동시에 작품의 구김과 주름의 입체적인 면을 극대화 할 수 있는 점에서 작품제작에 매우 탁월한 염색법이다. 고열에 강한 폴리에스테르계열의 소재는 강한 열 내구성 뿐만 아니라 주름의 탄성을 유지하기 위해서도 적합하였다. 본 연구에서 작품제작을 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 문화의 전형적 양상으로써 회화의 발달 여부를 통한 고찰은 한 국가나 민족의 창의력과 문화역량을 가늠하게 하여 그 특성을 파악 할 수 있는 좋은 지표가 될 수 있기에 한국 문인화를 통해 한국인의 생활사 전반에 걸쳐 나타나는 우리민족 특유의 생활철학으로서의 풍류사상이 우리 선조들의 일상사의 멋스러움으로 발전 될 수 있으며, 정통 회화양식으로의 문인화는 단지 과거로부터의 유산이 아니라, 현대적 수용이 가능한 우리 문화고유성을 극대화 시키는 문화적 장치로서 평가되어야 함을 알 수 있었다. 둘째, 동서양 인류문명의 역사와 함께 등장하여 나타난 다양한 연꽃의 표현양식은 한국 현대작가들에 의해 현대의상에 적용될 수 있는 현대적 수용이 용이한 중요한 모티브로서 한국 전통문인화의 지고한 정신세계와 철학을 새로운 형상성으로 표출되며, 이를 토대로 한 작품 제작은 우리 고유문화양식이 현대 의상디자인을 통해 시대적 보편성을 갖출 수 있다는 가능성을 제시할 수 있었다. 셋째, 전통문화 양식의 현대적 동일성을 표현하기 위한 디자인 측면에 있어, 절제된 형태의 단순함에 비하여 입체적인 모티브를 부각하여 현대작가의 작품 속에 보여 지는 회화양식의 조형성을 극대화 할 수 있는 전사기법을 활용하였다. 전사염은 인쇄기법을 활용한 친환경주의에 부응하는 염색법으로서, 기존의 평면적 프린트개념과는 달리 입체적인 표현을 부각시켜 다양한 형태적 표현을 모색 할 수 있었다. 넷째, 폴리에스테르계열의 강한 열 내구성은 본 연구의 작품제작에 탁월한 효과를 줄 수 있었으며, 특히, 탄성이 강하여 입체적인 선을 효과적으로 표현 할 수 있음을 증명 할 수 있었다. 이상과 같이 본 연구는 전통문화전반의 구조적 원리를 이루고 있는 정신적 의미와 내용에 바탕을 둔 독창적인 디자인이 국가 경쟁력으로 획득 될 수 있는, 우리나라의 우수한 문화가 패션양식을 통하여 시대성을 지닌 보편적 아름다움으로 전개될 수 있는 가능성을 보여주고자 하였다. ;Competitive products in the plural world market could present the cultural particularity of its own nation. Our culture style has difficult problems, which get worldwide universality in spite of its superiority. To be presented by alternative plan of this problems try to find correct recognition about culture of it own country. Abundant background of traditional pattern basis on advance society consist of cultural identity as important daily motive. Our fashion industry could make cultural high value as cultural forms to accept spiritual meaning and contents and to have modern identity. However it could not make wealth of new form in the 21th century, if peculiar fashion culture of its own country is recognized in the society as one of culture form, From this point of view, this study research MuInHwa, a painting in the literary artist's style, which is one of the styles of korean traditional painting with being continued by abundant culture style in the our society. I also study subjective beauty of our nation through development of the literary artist's style There are purpose to try to approach our identity and korean traditional culture in the world universality with modern fashion clothes which express korean emotion, beauty, and modern nature through the general characteristics of lotus flower, with symbolic motive to develop human being culture of the orient and western and the lotus flower works of modern painting in the literary artist's style with new shape, By contents and method of study is grasped the molding characteristics of painting in the literary artist's style. They are representative works of processing introduction and development with giving the first consideration. I also study immanent beauty in Korean emotion which is our nation peculiarity spiritual of painting in the literary artist's style having our values and traditional culture study. Lotus flower, as a representative thing about dread of nature to be expressing through painting in the literary artist's style metaphorically, has general characteristic having common symbol which is desire of human beings, the creation of human being cultural style not to speak of the orient and western. I choose lotus flower works of painting in the modern literary artist's style for analysis molding of lotus to be liken ideal being of human as the beauty of wise man to our ancestor. A lotus flower accept modern identity in modern fashion to express new shape as facility motive. Therefore, I classify 16 pieces lotus flowers of 100 pieces lotus flowers into theory of art through the contest of painting in the literary artist's style, sponsored by Fine Art Association, is held from 1997 to 2002 and regular exhibition of painting in the literary artist's style By techniques for eight works, transfer-dying, one of the print techniques: compound both presswork and print method, use heat sublimation method. Specially this technique has merits to express artist's concept well, which combine thinking system and modern The results through works are as follows First, Korean painting in the literary artist's style have molding system of general culture pattern of our ancestors, and painting in the literary artist's style is recognized not only an inheritance but also culture means, which can be possible to be modern receptiveness and our culture originality. Second, express style of various lotus flowers is a important motive to be applied to modern accept easily according to korean modern painters , appearance together with history of the orient and western human being. It also suggest to spiritual and philosophy of the korean traditional literary artist's style to new form and shape. Based on this, one work suggest to possible having the times universality through modern fashion clothes of our traditional cultural style. Third, I used transfer-dyeing to express shape well of art style to show in the modern artists: It express well cubic motive instead of simplify of temperate forms to express modern identity of traditional culture style Transfer-dyeing come up to green environmental by the issue of in the world. I choose the print of three dimensions instead of plane print concept and suggest application of various transfer-dyeing Fourth, strong heat endurance of polyester give excellent effect to make to researcher'seight works. Specially, polyester can be used to express effective line with three dimensions because of its very strong tension In conclusion, I suggests that peculiar design basis on interpretation of own culture could be obtain national competition, also recognize possible to express general beautiful with world class in the our superior culture through fashion style.
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