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PVA도포 종이를 응용한 미술의상 연구

Title
PVA도포 종이를 응용한 미술의상 연구
Authors
이경진
Issue Date
2003
Department/Major
디자인대학원 디자인학과의상디자인전공
Publisher
이화여자대학교디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김정희
Abstract
Human usually thinks of objective and then makes a strong effort to accomplish that desiring to create something. Due to human's instinctual will, he will be able to create and devise something new in his periods. What is the will? That requires both "Use" combining the practicality and "Beauty" completing the ornamentation. Hence, it is not possible to be satisfied only with "Use" but it will be perfect to be satisfied with "Beauty" through sight. For example, ornamentation and popularity can add high values to clothes and give satisfaction to customers, although clothes' objective was originated from "Guardness Thus, the costume design and its ornaments will be perfected with the combination of "Use" and "Beauty". Recently, new costume design, as a creative formative arts focusing on various materials, formativeness and aesthetical functions, is being spot lighting through the process of making an addition to this kind of design with various expression method. The interest of new materials and the methods of creative expression in modern costume design was one of themes that have been studied. In the modern ages, new appearance various media was weakening the influence of paper-based media. However, the strength of paper-feeling in the field of formative arts was newly understood and then is becoming the instrument of expression method for formative art areas. This study is focusing on the unique silhouette and formation through strengthening the practicality and aesthetical functions of paper with a paper-formation method, and then is applying these to costume design so that it is possible to create more than high value-added costume design-formation showing something unique. This study already considered history of paper-formation art with documents and reviewed the skill, technique and materials in modern paper-formation art. Furthermore, the evolution of paper-clothes, modern clothes using paper-materials in documents and photo-information and related reference-works made this study more flourish. I also analyzed the samples and information showing paper-formation methods Based on the previous studies, I had devised 8 pieces of dresses. During my work, I tried to express unique feeling of paper-formation with 3 methods such as folding, papier-marches and cutting. Partially, I also pursuit ultimate sight-effect design through the application of embroidery, beading, tissue-paper and thick oiled paper were utilized as a row materials and quilted cotton was also helped for the formation-effect and simple & clearer impression. To summarize my study as followings : First, the paper-formation method has a potential of allowing diversity due to unshaped format Second, due to original property of paper, the bonding can enhance the coupling property between papers in order to double the practicality, possibility of wearing and duration. Third, the various paper-formation method can express from 2D to 3D freely thank to its new and unique silhouette related with human structure. It can be applied to dress design and realize the creative formation and material feeling. Lastly, the effort of application to clothes with the property of paper will look out the possibility of new valuable material for the costume design. In conclusion, I hope that the pursuit of unique formation of costume design through paper-formation method will be a key role enlarging its scale or area toward new valuable area of formation arts. Furthermore, more than uniqueness and practicality will be expanded by the additional and complex study combining various paper-formation methods with new materials. That is my earnest desire. ;인간은 어떤 것을 창조할 경우, 우선 목적을 생각하게 되고, 목적을 달성하려고 하는 의지가 작용한다. 그 의지란 기능성을 겸비한 『用』과 장식성을 갖춘 『美』에 두 가지 면을 요구하는 의지이다. 즉, 기능성만을 존중해서는 결코 만족할 수 없으며, 시각에 의한 아름다움이 함께 함으로써 만족감을 얻게 된다. 한 예로 의복은 인간을 보호하는 것에서 출발하였지만, 어떤 형태의 장식과 유행이 부가됨으로써 의복 그 자체의 가치가 고양되고, 착용자에게 만족감을 주게 되는 것이다. 따라서 의상디자인은 『用+美』의 두 가지 면을 겸비함으로써 성립하는 것이다. 이와 같이 의상디자인에 다양한 표현양식을 도입함으로써, 심미적 기능과 더불어 조형적 측면과 다양한 재질 표현을 강조하는 창조적인 조형예술로서의 새로운 의상디자인의 가능성을 재조명하고 있다. 현대 의상에 있어 새로운 소재에 대한 관심과 창의적인 표현방법은 오랜 시간 연구되어진 중요한 과제 중의 하나이다. 현대에는 다양한 미디어들이 등장하여 종이 자체가 인쇄매체의 총아로서 지녔던 예전의 위력은 상당히 약화되었다. 하지만 공예를 비롯한 조형예술 분야에서는 종이가 지닌 재질감을 비롯한 여러 장점을 새롭게 재인식하여 조형적 표현 수단으로서 활발하게 도입하는 시점에 있다. 이에 본 연구는 종이조형 기법을 이용하여 의상 소재로서의 종이의 기능성과 심미성을 강화하여 독특한 실루엣과 형태를 강조하고, 이를 의상에 응용하여 독창적인 디자인을 표현하여 예술 공연이나 퍼포먼스, 또는 공간의 일부를 장식하고, 감상하거나 의상이미지를 형상화 한 디스플레이용으로 이용 가능한 미술의상을 창조하고자 하는데 목적을 둔다. 연구방법으로는 종이조형의 역사를 문헌을 통해 고찰하고, 종이조형의 특성과 기법을 알아보았으며, 현대미술에 있어서의 종이조형 작품의 특성을 기법, 재료, 형태에 따라 종합 검토하였다. 더불어 종이의상의 발전과정과 종이를 소재로 한 현대의상을 문헌과 사진자료를 통해 살펴보았고, 이와 관련된 참고 작품을 표집 하였다. 또, 종이조형을 디자인 모티브로 응용한 현대의상디자인의 사례를 문헌과 사진자료, 인터넷을 통해 표집·분석하였다. 선행된 이론적인 연구를 토대로 하여 총 8벌의 작품을 제작하였으며, 종이조형기법중 보마키염(Bomaki Shibori)을 이용한 종이주름접기와 PVA도포를 이용한 파피에 마쉐(Papier mache)의 두 가지 기법을 중심으로 하여 종이조형의 독특한 질감을 의상에 표현하고자 하였다. 소재로는 유산지와 트레팔지를 사용하여 조형적 형태미를 구현하고자 하였다. 본 연구의 결과를 종합하면 다음과 같다. 첫째, 종이조형 기법은 변화무쌍한 조형성으로 인해 미술의상에 다양한 형태를 부여할 수 있는 잠재력을 갖고 있음을 확인할 수 있었다. 둘째, 종이의 빳빳한 성질을 주름과 컷팅기법의 사용을 통해 입체적 조형미를 부여할 수 있으며, 중첩의 묘미를 살린 독특한 재질감의 표현이 가능하다. 셋째, 종이의 부족한 내구성을 보완하기 위해 PVA접착제를 사용하여 종이간의 결합을 증대시키고, 더불어 조형소재로서의 견고성과 착용가능성을 증가시켰다. 넷째, 종이조형기법의 다양한 형태는 인체와 연관하여 새롭고 독특한 실루엣을 형성하므로 인해, 평면에서부터 입체조형에 이르기까지 다양한 표현이 가능하며, 이를 미술의상에 응용함으로써 창조적인 조형감과 재질감을 구현할 수 있다. 다섯째, 종이의상은 섬유소재의 옷에 비하여 잘 찢어지고 물에 약한 단점이 있으나 일회성의 퍼포먼스나 공연의상으로는 사용 가능하며, 빛을 투과하는 종이의 특성을 고려할 때 상업공간의 장식이나 디스플레이용으로 활용될 수 있을 것이다. 본 연구를 통해 종이의 가장 큰 단점인 내구성 부족의 한계를 PVA도포를 이용하여 극복하고, 종이조형기법에 의한 미술의상의 독특한 조형미를 추구하고자 하였다. 이를 통하여 미술의상을 조형예술의 한 영역으로 확대시키는 역할을 할 수 있기를 바란다. 그리고 더욱 더 다양한 종이소재와 종이조형기법을 접목시킨 복합적인 표현기법의 연구와 실험이 계속 되고, 이를 통하여 미술의상에 있어서 예술성이 증대되기를 바란다.
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