View : 727 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김홍인-
dc.contributor.author이수연-
dc.creator이수연-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:49Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:49Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.otherOAK-000000034493-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/209310-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000034493-
dc.description.abstract제 1,2차 세계대전은 현대음악에 있어서 중요한 전환점이 되었다. 종전 후 작곡가들은 자신의 음악 어법과 새로운 양식을 개발하기 시작하였으며, 음악의 전통으로부터 한 걸음 더 나아감으로써 사회 변화에 민감한 음악적 재료와 상황이 전통적인 의미에서의 음악이라는 개념에 대한 재정립을 요구하였다. 그들은 종래 음악 문화를 지배해 왔던 작곡, 연주, 청취, 나아가서는 장르의 개념까지 뿌리째 흔들리게 한 것이다. 이러한 흐름 속에서 새로운 리듬, 음색에 대한 끊임없는 시도를 하였던 Gyo¨rgy ligeti(1923∼ ) 의 음악은 매우 중용한 의미를 갖는다 본 논문에서는 Ligeti 의 쳄발로곡「Passacaglia ungherese」와 「Hungarian Rock」을 분석함으로써 Ligeti 의 작품에서 나타난 그의 음악적 기법의 일면을 연구하는 것을 목적으로 한다. 본 논문은 분석에 앞서 여러 문헌과 악보를 통하여 Gyo¨rgy Ligeti의 음악에 나타난 리듬기법을 중심으로 살펴보고, 20세기 후반의 현대 음악의 특성이 잘 드러나는 건반 아기작품「Passacaglia ungherese」와「Hungarian Rock」의 형식과 선율 및 화성구조, 주요음 진행 등 악곡의 음악적 측면을 분석한 내용으로 이루어져 있으며, 그 결과 다음과 같은 특징을 갖고 있음을 알수 있었다. Passacaglia ungherese의 형식은 리듬의 발전형태에 따라 3부로 구분되고 4마디로 된 주제와 35개의 변주로 구성되어 있다. 이곡에서는 8개의 음으로 구성된 주제선율이 대선율과 함께 오스티나토로 진행되며, 변주선율이 나오면서 변화를 준다. 주제선율과 대선율은 각각 2, 3성부를 번갈아가면서 모방도의 모두 2분음표의 리듬을 사용하여 느리게 진행된다. 선유진행은 4,3,2도의 하행과 상행진행을 반복하면서 점차 하행하는 구조로 되어있으며, 화성모방, 전위, 역행, 동형진행이 사용되었다. Hungarian Rock의 형식은 하성부의 오스티나토 패턴에 으해서 4마디로 된 주제와 32개의 변주로 나누어진다. 이 곡은 복리듬 기법이 효과적으로 적용된 곡으로 화성적인 하성부 오스티나토와 9/8박자의 2+2+3+2로 분할된 비대칭적 리듬 구조를 사용하였다. 오스티나토 패턴은 ♩♩♪♩♩ 의 비역행리듬을 사용하여 4마디 단위로 반복되며, 장3화음과 7화음 중심으로 이루어져있다. 상성부의 선율은 장 3도, 감4도,감5도 등의 도약진행이 주로 사용되며, 꾸밈음과 트릴이 첨가되어 장식되었다. 이상과 같이 Ligeti는 선율적으로 단순하면서도 짜임새 상으로 복잡한 음악적 가능성을 제시하고 있다. 「Passacaglia ungherese」와「Hungarian Rock」은 비서구음악의 관심이 구체적으로 드러난 곡으로 결국 이러한 음악어법에 관심을 갖고 있었던 그에게'독립적으로 구성되고 움직이는 각 성부들이 동시에 여러 층에서 들려지는 음악'을 서양음악의 일반적인 연주 형태로 실현될 수 있는 구체적인 방법을 제시해주는 역할을 하였다고 할 수 있겠다.;The World War I and II became major turning points for modern music. After the Wars, composers began to develop their own music idioms and styles, and, by taking further steps forward, asked for re-establishment of the concept that musical materials and situations sensitiv to social changes are music in traditional sense. That is, they upturned the existing concepts of composition, recital, listening and even genre which had governed the traditional music culture. In this current, music of Gyo¨rgy Ligeti who always made attempts for new rhythms and tones has significant meanings. This study aims to explore an aspect of Ligeti's musical techniques shown in his works by analyzing his chemballo pieces, Passacaglia ungherese and Hungarian Rock. By examining various literature and sheets, this study addressed rhythm techniques in Ligeti's music and analyzed several aspects of musical pieces such as forms, melody, harmony structures and motion of major tones in the keyboard pieces, Passacaglia ungherese and Hungarian Rock which well show the characteristics of comtemporary music in the late 20th century. The form of Passacaglia ungherese is divided into 3 parts according to the developmental patterns of rhythms, and is composed of themes of 4 tunes and 35 variations. In these pieces, theme melody composed of 8 tones moves and changes with variation melokies in ostinato. Theme melody and counterpoint are imitated, alternation 2 and 3 voices and proceed slowly using half notes. Melody motions have gradually descending structures, alternation 4th, 3rd and 2nd descending motions and ascending motions, and maintains interval relationships of major sizth, minor sizth and major third harmonically. The development of motif adopts imitation, inversion, retrograd and sequence. The form of Hungarian Rock is divided into 4-tone themes and 32 variations by ostinato patterns in low voice. This piece poly-rhythm techniques is effectively applied to uses harmonical low voice ostinato and asymmetrical structures divided into 2+2+3+2 of 9/8 beats. The ostinato pattern is repeated every 4 tones, using non-retrograd rhythms of ♩♩♪♩♩, and is composed of Major Third and the Seventh, Melodies of high voice parts mainly uses disjunct motions of Major Third, Kim.Fourth and Kim. fifth with ornaments and trills added and ornamented. Ligeti's works presents musical possibilities which are simple in melody and complicated in structure. Passacaglia ungherese and Hungarian Rock are the pieces that well show the interest of non-Western music, and they suggested specific methods to realize 'the music in which each different voice which is independently composed and moving is heard simultaneously with multi-layers' to Ligeti who was interested in such music idioms.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. Gyo¨rgy Ligeti 작품에서의 리듬 기법 = 2 1. 비서구적 아프리카 민속음악의 리듬 = 3 2. 전통적인 리듬 = 9 3. C. Nancarrow 의 리듬 = 10 4. 수학 및 과학 이론에 의한 리듬 = 13 Ⅲ. = 16 1. Passacaglia ungherese의 분석 = 16 2. Hungarian Rock(Chaconne)분석 = 39 Ⅳ. 결론 = 59 참고문헌 = 61 ABSTRACT = 63-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2294384 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.titleGyorgy Ligeti의「Passacaglia ungherese」와「Hungarian Rock」의 분석ㆍ연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle리듬기법을 중심으로-
dc.format.pagev, 64 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2004. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE