View : 27 Download: 0

듣기 전략 훈련이 듣기 능력 및 듣기 전략에 대한 인지도와 사용 및 태도에 미치는 영향

Title
듣기 전략 훈련이 듣기 능력 및 듣기 전략에 대한 인지도와 사용 및 태도에 미치는 영향
Authors
최성희
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김현옥
Abstract
영어 교육의 목표인 원활한 의사 소통 능력의 신장을 위해 구두 언어를 이해하는데 있어서 듣기 능력은 기본이 되는 기능이다. 또한 영어 교육의 궁극적인 목적은 학교에서의 영어 교육을 통하여 학습자로 하여금 학습 현장에서 뿐만 아니라 실생활에서도 영어를 독립적으로 사용하고 더 나아가 자기 주도적인 영어 학습을 할 수 있도록 도와주는데 있다. 이를 위하여 영어 듣기 학습에서는 체계적인 듣기 전략 훈련을 통한 자율적인 영어 듣기 학습을 하도록 도와줄 필요가 있다. 따라서 학습자가 듣기 입력 정보를 어떻게 처리하는가의 방법에 해당하는 듣기 전략을 교수함으로써 듣기 학습의 방향을 제시하고 나아가 듣기 능력이 향상되도록 해야 할 것이다. 본 연구에서는 대학생 학습자들이 많은 관심을 보이고 있는 TOEIC을 중심으로 듣기 전략을 개발하고 이를 학습 현장에 적용하여, 듣기 전략 학습이 학습자의 영어 듣기 능력과 듣기 전략에 대한 인지도와 활용도 및 태도에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고, 듣기 전략을 활용한 영어 듣기 수업의 현장 적용 방안을 살펴보고자 한다. 이에 대학생 학습자 95명을 대상으로 듣기 전략 훈련을 실시하였는데, 통제 집단 48명에게는 듣기 전략에 대한 유용성만을 제시하였고, 실험 집단 47명에게는 듣기 전략의 유용성에 대한 제시와 함께 듣기 전략 훈련을 8주간 실시하였다. 실험 연구 자료는 복합적인 기법을 활용하여, 집단간 듣기 능력 차이를 비교하기 위한 사전·사후 검사, 듣기 전략에 대한 인지도와 활용도 및 태도의 변화를 알아보기 위해 설문과 면담을 실시하였고 집단 토론을 통해 문제 유형별 학습자가 선호하는 전략을 알아보았다. 본 실험 연구를 통해 얻어진 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험 집단의 듣기 점수가 통제 집단보다 유의미하게 향상되어, 듣기 전략 훈련이 학습자들의 듣기 능력 향상에 효과적이었음을 알 수 있었다. 또한 실험 집단의 상·하위 수준 학습자 모두 통제 집단의 상·하위 학습들보다 점수가 크게 향상되어 상·하위 수준 학습자 모두에게 긍정적인 효과가 있다고 할 수 있다. 둘째, 듣기 전략 훈련이 듣기 전략에 관한 인지도와 활용도에 미치는 영향을 설문 조사로 연구한 결과, 듣기 전략에 대한 인지도와 활용도를 향상시켜주는 긍정적인 효과가 나타났다. 그리고 실험·통제 집단간 상·하위 수준별 인지도와 활용도 조사 분석 결과, 두 집단 모두 상·하위 수준과 관계없이 듣기 전략에 대한 긍정적인 인지도와 활용도 변화를 보여주었다. 셋째, 실험 집단을 대상으로 이루어진 설문 조사와 면담 결과 학습자들은 듣기 전략이 듣기 학습에 유익하며 듣기에 대한 부담감을 줄여주고 자신감을 높여주며 앞으로도 듣기 전략 훈련을 지속적으로 하기를 원하는 등 듣기 전략 훈련에 대한 높은 선호도를 보였다. 특히 듣기 전략이 듣기 이해가 부족한 부분을 채울 수 있다는 점에서 긍정적이라고 하였다. 넷째, 실험 집단에서 이루어진 집단 토론 분석 결과, 학습자들이 문제 유형별로 다른 듣기 전략을 사용하는 것을 알 수 있었다. 일반적인 전략에서는 자신의 이해 정도를 점검하는 상위 인지 전략이 가장 많이 사용되었고 그림에서는 그림 보고 예상하기, 질의-응답에서는 문제 유형이 Yes/No로 답할 수 없는 의문사가 없는 경우 의문사 파악하기, 그리고 대화문과 설명문에서는 문제 먼저 읽고 예상하여 필요한 정보만 선택적으로 듣기와 같은 전략이 가장 많이 사용되는 전략임을 확인할 수 있었다. 즉, 학습자들은 하향식 전략을 상향식 전략보다 많이 사용하였지만 이 두 가지 전략을 상호보완적으로 사용하며 때로는 보상적 전략을 사용하여 이해가 부족한 부분을 보충하는 것을 알 수 있었다. 이와같이 듣기 전략 훈련이 대학생 학습자들을 대상으로 이루어졌을 때 듣기 능력, 듣기 전략에 대한 인지도와 활용도, 그리고 듣기 전략에 대한 태도에 긍정적인 효과가 나타난 것은 영어 교육 현장에서 듣기 전략을 훈련할 필요성이 있음을 시사한다. 그러나 듣기 전략 훈련을 보다 효율적으로 활용하기 위해서는 듣기 학습자의 언어 능력을 고려하고 학습자 필요를 고려하여 학습자 자신에게 가장 적합한 듣기 전략을 찾아낼 수 있도록 지도하여야 할 것이다. 그리고 듣기 전략을 통해 학습자의 듣기 자가 학습에도 적극적이고 능동적으로 활용될 수 있도록 듣기 전략을 영어 학습과 통합하여 지도하는 것이 무엇보다도 중요하다고 할 것이다. ;Improving communicative competence has been the goal of foreign language learning. In order to develop the learners' communicative competence, listening comprehension has been identified the first and utmost language skill, because listening is the only language skill over which an individual cannot control the rate or speed of input. Due to these facts, listening has not been easy for foreign language learners. Listening strategies may serve as the guidelines for foreign language learners, because they present how to listen and manage the information from listening. They also show what to focus on the listening material or how to fill the gap when comprehension breakdown happens. It is necessary to present the learners with the usefulness of listening strategies and encourage learners to use them in appropriate ways. This study investigates the effect of listening strategy training on the listening skills, perception and use of listening strategies, and attitude toward listening strategies for university students, using TOEIC. Also, the effective methods of listening strategy training will be sought. For this study, the experiment was conducted for eight weeks with 95 university students who were divided into two groups: experimental group and controlled group. All the students were asked to participate in this research. However, the experimental group were provided with listening strategy training and the control group were given only the presentation of introduction and usefulness of listening strategies. The main results obtained from this study are as follows. First, there was a significant difference in assessment scores between the experimental and control group; the listening strategy training was found to be effective in listening skills. And learners' scores of both upper and lower levels in experimental group showed a marked improvement on two parts of TOEIC such as questions-responses and short conversations as compared to those in the control group. Second, listening strategy training improved the learners' perception and use of listening strategies. And in the analysis of the upper and lower level learners in each group, both levels of learners in experimental group showed more positive changes than those in control group. Third, a survey and interviews conducted with the experimental group, revealed that learners gained self confidence on listening through listening strategy training. In paritcular, learners indicated that listening strategies are helpful for listening and lessen anxiety. They also thought that listening strategies could compensate for listening comprehension. Fourth, through the small group discussion of the experimental group and analysis of their interviews, it was found that learners used different kind of listening strategies according to the types of listening questions. Among the general strategies, the most frequent use of listening strategy is metacognitive strategy, which is for checking how much the learners understand the listening material. In picture description, prediction before listenig, focusing on quesion words in questions and responses are the most frequently used strategies by learners. In short conversations and short talks, learners use the strategies such as reading the questions and choices, predicting and selective listening are the most. In other words, learners used top-down strategies more than bottom-up ones, but they facilitated both strategies reciprocally. Sometimes compensation strategies are used to fill the gap in case of listening comprehension breakdown. As the findings suggest, listening strategy training for university students is effective and productive in promoting listening skills, perception and use of listening strategies, and attitude toward listening strategies. However, for more effective utilization of listening strategy training, listening strategies have to be tailored to be the linguistic ability and intellectual level of the learners and learners are induced to find their own optimal listening strategies through listening strategy training. The most important thing is that learners may use listening strategies autonomously
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE