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관악영산회상 해금과 피리 선율 비교

Title
관악영산회상 해금과 피리 선율 비교
Authors
황세림
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조운조
Abstract
본 논문은 관악영산회상 중 삼현도드리와 염불도드리의 해금과 피리 선율을 비교·분석함으로 동일한 경우와 유사한 경우, 다른 경우 등으로 분류하여 빈도를 산출하고, 이 결과를 토대로 두 악기의 선율에 어더한 연관성이 있는지를 알아보기 위함이다. 해금과 피리 선율의 동일, 유사, 다른 가락을 비교·분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 삼현도드리 초장부터 4장까지 총 210박 중 피리가 쉬는 박은 20박으로 전체의 9.5%, 해금과 피리가 연주되는 부분은 190박으로 전체에서 90.5% 나타나고 그 중 동일선율은 81박으로 약 38.6%, 유사선율은 47박으로 약 22.4%, 다른선율은 62박 약 29.5%이다. 둘째, 다른선율 가운데 서로 다른 음을 연주하다가 동일한 음으로 만나는 헤테로포니적인 특징을 보이는 유형과 해금과 피리가 서로 다른 음을 연주하다가 피리가 쉬는 유형으로 크게 나눌 수 있다. 셋째, 염불도드리 초장부터 4박까지 전체 306박 가운데 피리가 쉬는 박은 25박으로 전체 8.2%, 해금과 피리가 함께 연주되는 부분은 281박으로 전체 약 92%를 차지한다. 그 중에서 동일선율이 147박으로 48.0%를 차지하고, 다음으로 다른선율이 77박으로 25.24%, 유사선율은 57박으로 18.6%이다. 넷째, 해금은 삼현도드리의 3, 4장의 선율이 염불도드리의 3, 4장에서 동일하게 반복하여 나타난다. 그러나 피리의 경우는 염불도드리의 3,4장에서 동일하게 반복하여 나타난다. 그러나 피리의 경우는 염불도드리 2장 후반의 점점 빠르게부터 고음이 저음으로, 장식음이 단순해지는 현상을 가끔 보이는데 그 이유는 염불도드리 2장 이후 빨라지기 때문으로 추측한다. 다섯째, 삼현도드리의 4장은 9장단이고, 염불도드리의 4장은 7장단으로 삼현도드리의 마지막 2장단이 빠진 것이 염불도드리의 4장임을 알 수 있다. ;The purpose of this study is to find out and understand the relationship between Two Classical, Musical Instruments, Piri and Haegum, based on comparison between the melody of Piri and that of haegum in the fifth music of Kwanakyoungsanhoisang, Samhyn-dodeury and the sixth one Yeomblu-dodeury. Through understanding the relations of melody lines between Piri and Heagum calculating the percentage of their occurrence in those two pieces of music, what forms of melody process those two musical instruments show and what distinctive features regarding those two musical instruments exist in those two pieces of music were closely looked into and observed. First, from the beginning of samhyn-dodeury to fourth chapter, there are total of 210 beats and in those 210 beats, Piri rests 20 beats which take 9.5% of the whole music. 190beats which come out to be 90.5% of th total one played by the Haegum and Piri. Among those same melody line has 81 beats that come out to be approximately 38.6% and similar melody line counts to 47 beats that takes about 22.4% the different melody line has 29.5% which counts 62 beats. Secondly, among the different melody line, it can be divided to heterophony style the plays the different melody then becomes same melody and the style that Haegum and Piri pay the different tone but piri rests later. Thirdly, in Yeombul-dodeury 92% of the whole music is played by both Heagum and Piri for 281 beats and from the beginning to fourth chapter Piri rests 25 beats that is 8.2% of the total 306 beats. Fourth, Heagum's melody in samhyn-dodeury's chapter 3 and 4 appears also in Yeombul-dodeury's chapter 3and 4. But for Piri in the end of chapter 2 in Yeombul-dodeury, the melody gets faster and moves from high to low notes. also, grace note tends to simple and the reason being that is assumed that the music becomes faster after chapter two of Yeombul-dodeury. Lastly, fourth chapter of samhyn-dodeury follows rhythm pattern of 9. Yeombul-dodeury's fourth chapter has rhythm pattern of 7 and Samhyn-dodeury's last 2 beats are missing therefore, Yeombul-dodeury has 4 chapters.
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