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e-learning 사이트의 학습효과 증진을 위한 interface 사용성 연구

Title
e-learning 사이트의 학습효과 증진을 위한 interface 사용성 연구
Authors
이지영
Issue Date
2003
Department/Major
정보과학대학원 멀티미디어학전공
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Advisors
신형순
Abstract
The increasing information by geometric progression, the rapidly changing society and new technology development is changing our daily life in the 21st century. Moreover in Korea, the Internet has prevailed and the newest development has brought innovation through cutting edge information technology in its education target, place, time, and method. Especially, technology development based on networks can make learners choose their own study time and place, which can make open educational environment and lifetime education possible. The number of modern people who study on the web is increasing rapidly. There has been increase of websites related to school subjects and also adult education. But it's true that many learners feel uncomfortable about e-learning because they're not familiar with it and there are also inconvenient interfaces. Information architecture and interface for users can be a major factor to increase the effectiveness in education and they can also be important factors to make profits. There is keen competition in the e-learning industry by explosion of websites and for users and not only educational contents but also design studies for convenient interfaces are recognized as an important element. Furthermore there are attempts to offer wide and various contents. Pay(charge) service is one of the most difficult obstacles to succeed in business, which is being fixed gradually. That is why it is time to examine interfaces for user satisfaction. Especially, re-education and lifetime educations have been gradually generalized and user interface has been recognized as an important subject, however many e-learning websites still struggle with the problems they have with it. The subject of this study is to examine problems on online educational websites and find out how to resolve them for searching effective interface design. And the aim of this study is to also improve interface usability with evaluation data on Korean e-learning websites. I hope the proposal of this study will not only be checklists for e-learning website developers and managers but also be a guideline on interface design for e-learning websites that try to offer effective usability through interface usability researches. ;21세기는 기하급수적으로 늘어나고 있는 정보의 양과 급변하는 사회, 새로운 기술의 발전으로 하루가 다르게 변화하고 있다. 게다가 우리나라는 인터넷 1등 국가로 검증될 만큼 인터넷이 일반화되어 있고, 첨단 정보통신 공학의 발달은 교육대상, 시간, 장소, 교육 방법 면에서 일대 혁신을 가져오고 있다. 특히 네트웍을 기반으로 하는 테크놀로지의 발달은 학습자들로 하여금 자신이 원하는 시간과 장소에서 인터넷을 통하여 필요한 지식과 기술을 각자의 능력과 특성에 맞게 학습할 수 있는 융통성 있는 교육환경을 가능하게 해 줌으로써 열린 교육 환경, 평생학습 사회의 실현을 앞당겨 주고 있다. 이에 따라 초,중,고교생을 위주로 한 학교 수업과 연관된 웹사이트는 물론 성인의 재교육을 위한 웹사이트가 다양하게 생겨나고 있지만 많은 학습자들은 아직까지 집합교육보다 e-learning을 통한 학습에 대한 불편함과 거부감을 느끼고 있다. 이는 e-learning 의 학습이 집합 교육에 비해 아직 익숙하지않기 때문이기도 하지만 학습내용이 학습자에게 전달되는 과정의 인터페이스의 불편함도 있기 때문이다. 집합교육에서의 대면학습만큼, 웹사이트상의 정보설계와 사용자중심 인터페이스의 구현은 학습자에게 학습의 효과를 올리는 주요 변수가 될 수 있을 것이고, 학습효과를 높이고 해당 웹사이트의 수익을 올릴 수 있는 비중 있는 요소가 될 것이다. 웹사이트 및 인터넷 사용자의 폭발적 증가와 함께 인터넷을 통한 교육이 급격히 증가하면서 e-learning 사이트간의 경쟁은 더욱 치열해지고 있고, e-learning 사이트에 학습자를 끌어들이기 위한 경쟁이 치열해지면서 온라인 교육 사이트를 웹사이트의 교육 컨텐츠 뿐만 아니라 사용 편의성을 높여줄 수 있는 e-learning 사이트 디자인에 대한 연구가 중요하게 인식되고 있다. 또한 빠르게 성장하고 있는 기존의 일반 사이트에서 벗어나 폭 넓고 다양한 컨텐츠를 제공하는 방향으로 확대되어가고 있다. 비즈니스 측면에서도 무료서비스로서의 인식이 자리잡은 현재의 위치에서 가장 앞서 유료화라는 큰 걸림돌을 넘어서고 있기에 사용자 만족차원에서의 사이트 사용성 점검이 대두되는 시기라고 할 수 있다. 특히 재교육과 평생교육이 점차 일반화로 인식되어가면서 e-learning 사이트를 통한 학습은 점점 일반화되어 가고있기에 사용성 활성화는 중요한 문제로 인식되고 있으나 아직까지 국내 e-learning 사이트의 학습창들은 많은 문제점을 보여주고 있다. 이에 본 연구에서는 학습효과 증대를 위한 온라인 교육 웹사이트 학습 창 디자인을 모색하기 위하여 사용자 조사를 통해 문제점 및 개선안을 도출하고, 평가를 통해 그 결과를 바탕으로 국내 e-learning 사이트 인터페이스의 사용성 개선 방안을 제시하고자 한다. 연구의 결과로 얻어지는 개선 방안은 앞으로 e-learning 사이트를 구축, 운영하려는 개발자에게 일종의 체크리스트의 역할과, e-learning사이트의 학습 효과 증진을 위한 학습창 인터페이스 사용성 연구를 통해 학습자의 이용 편의성을 증대하고자 하는 e-learning 사이트의 인터페이스 디자인의 지침이 될 수 있을 것으로 기대한다.
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정보과학대학원 > 멀티미디어학전공 > Theses_Master
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