View : 1309 Download: 0

온라인 부가정보 서비스 전략에 관한 사례연구

Title
온라인 부가정보 서비스 전략에 관한 사례연구
Authors
윤미숙
Issue Date
2003
Department/Major
정보과학대학원 멀티미디어학전공
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Advisors
.
Abstract
Current broadcasting environments changes are so rapid that various kinds of channels and broadcasting systems are building the new paradigm of multimedia broadcasting. Combining broadcasting with computer on-line system, on-line broadcasting concept is apparently popular idea, therefore, the need of knowledge about on-line broadcasting will be increase. People do not want to be passive customers of broadcasting. They want to be active participates of broadcasting through their powers things like channel selection. According to this trend, broadcasting service organization challenged the new broadcasting service through on-line contents based on the broadcasting program contents. Not just satisfying the needs of customers, but searching the profit model of on-line broadcasting business. Now, on-line broadcasting is not just partial function of broadcasting, but is important information provider and profit model. Customer's concept about on-line broadcasting is changed to this movement. The users of on-line broadcasting can save important information through on-line broadcasting contents. They can also rewind information just like video system through VOD service. VOD service means that video on demand. The user of on-line broadcasting can download program contents anytime. This function is popular for customers since it provides easy information saving function. Broadcasting service organization also this VOD function make package for selling to customers. However, all these efforts to provide service are finally selection of strategic media. One television program producer can select additional on-line service like VOD, also select another media like radio service. This decision is connected with commercial purpose of broadcasting organization. Therefore, the users of on-line broadcasting meet commercial on-line program contents without their choice. This trend could be conflict with users and providers. The users of on-line broadcasting who want to information have to buy needless commercial contents. To solve this problem, each on-line broadcasting organization change and improve VOD service function. The merit of advanced VOD is that the user can download and enjoy contents simultaneously. Another merit is the unlimited time and place for enjoying the program service. Additionally, the user of VOD can use program contests service like video program, so the function of saving information is improved. The broadcasting service organization is trying to improve VOD service for contents quality and customers. Categorizing the program contents and digitalization of broadcasting service environment are the efforts of broadcasting service organization. However, considering the rapid change information technology and customer's needs and trends, the more systematic efforts are needed. Current VOD service only provides rewind function. It is not different from video machine. On-line broadcasting system can provide various digital contents through advanced information technology. Not just rewinding television program contents, but catching the digital information about concept and information based on program contents is the real needs of users. This research described the concept of on-line broadcasting service and case study. In addition, the analyzing the problem of on-line broadcasting and the solution for VOD through proto type also described. In conclusion, competitive solution for advanced VOD service model will be provided. ;최근의 방송 환경은 급격한 변화를 겪고 있는 가운데 다양한 채널과 방송방식의 등장으로 다매체·다정보 시대라는 새로운 패러 다임을 구축해 가고 있다. 컴퓨터와 매체의 결합으로 인한 매체간의 융합 또한 활발해지는 있으며, 이러한 하드웨어를 구성하는 소프트웨어 개념의 프로그램의 정보에 대한 일반인들의 이해와 요구는 점점 더 다양해지고 있다 .방송 채널에서 일방적으로 보내는 정보를 수동적으로 받아들이는 것이 아니라 선택적으로 수용하는 적극적인 자세로 변화해 가고 있는 것이다. 사용자들의 변화에 대하여 국내의 공중파 방송사들은 일찍부터 온라인으로 진출하게 되었다. 온라인에서는 오프라인 TV매체의 한계점으로 제공하지 못했던 다양한 정보를 쉽게 제공할 수 있었다. 초기의 국내 방송사의 온라인은 방송제작이라는 개념에서 출발하여, 방송제작자의 제작의도와 작가의 집필의도의 정보만을 제공하였다. 압축영상 기술을 바탕으로 하는 VOD(Video on Demand)영상은 오프라인의 방송 영상물들을 그대로 가공하여 횟수차별로 제공하는 온라인 재방송에 불과함에도 불구하고 초보적인 프로그램의 정보제공을 바탕으로 많은 수익모델을 이끌어 내기도 하였다. 하지만 이러한 온라인의 방송정보서비스는 오래가지 못했다. 전문적이고 정보제공의 성격이 강한 방송프로그램은 끊임없이 제작되었고, 점점 발달하고 있는 라이프스타일에서 정보화는 현대를 살아가는 가장 중요한 이슈가 되었기 때문이다. 디지털기술의 발달과 매체와 통신의 융합이라는 시대적인 변화를 바탕으로 사용자들은 온라인의 VOD에서 보다 특화된 정보를 찾기 시작했다. TV매체에서 경험하지 못한 다양한 정보들을 고속네트워크를 통하여 쉽게 검색하게 되었고 간단한 정보에 대한 요구를 방송 프로그램의 홈페이지에서 찾았다. 사용자들의 정보에 대한 요구는 즉각적으로 각 프로그램의 홈페이지에 게시판의 글들로 반영 되었다. 각 공중파 방송의 온라인 서비스는 이러한 사용자의 요구에 부응하지 않으면 안되었다. 따라서 온라인에서의 정보를 좀 더 전문적이고 체계적으로 만들고, 오프라인의 방송영상물의 강점을 가지고 있으면서 정보를 전달할 수 있는 새로운 방향의 VOD 서비스를 제공하기에 이르렀다. 이러한 온라인 방송부가정보의 VOD 서비스를 제공하면서 각 사별로 차별화 된 부가정보를 제공할 수 있었다. 한 예로 국내의 한 공중파 방송사에서는 VOD 서비스에 다운로드의 기능을 삽입하여 사용자가 영상파일을 개인의 pc에 저장을 하여 보관하게 하였다. 이것은 사용자들에게 정보보존이라는 개념으로서 많은 호응을 얻고 있다. 이를 또한 패키지화 하여 판매를 함으로 미디어 판매에서의 마케팅 문제점을 해결하기도 하였다. 하지만, 이러한 모든 방송 프로그램 정보 제공 서비스의 노력은 미디어 판매에 대한 전략적인 선택일 뿐이다. 결국 하나의 프로그램에서 제공되는 부가적인 정보제공이 아니라 제작자의 프로그램 판매를 하기 위한 전략적인 선택이고, 사용자는 전문화 된 정보를 이용하기 위해서는 온라인 서비스가 아닌 오프라인의 미디어 판매에 의존해야만 한다. 앞으로의 각 공중파 방송사의 디지털 온라인 환경이 현재 개발 중에 있는 방송 아카이브와 같은 대용량으로 데이터화 하면 많은 방송부가정보를 얻고자 하는 사용자들은 더더욱 증가할 것이다. 이를 충족하기에는 보다 많은, 그리고 다양한 종류의 방송부가정보를 온라인의 VOD에서 제공할 수 있는 방법적인 연구와 다각적인 노력이 필요하다. 본 연구에서는 방송부가정보와 VOD에 대한 개념을 정리하고, 국내 공중파 방송사들이 온라인상에서 부가정보를 VOD를 통하여 제공되는 사례를 바탕으로 문제점을 분석하고, 이를 바탕으로 온라인에서의 방송부가정보 서비스의 대안을 제시하고자 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
정보과학대학원 > 멀티미디어학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE