View : 1003 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor조택-
dc.contributor.author유선목-
dc.creator유선목-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:44Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:44Z-
dc.date.issued2003-
dc.identifier.otherOAK-000000034053-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/209260-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000034053-
dc.description.abstract본 논문은 지방정부의 예산결정을 함에 있어, 지방의회는 예산배분의 효율성을 높이고, 심도 있는 예산심의를 위하여 어떠한 심의전략을 선택하며, 어떠한 장애요소들이 있는지를 의원들의 예산심의 활동의 실증적 분석을 통해 살펴 보고자 한다. 이러한 분석을 위하여 서울시 25개 자치구중 재정규모나 재정자립도가 평균치 수준인 양천구를 분석단위로 하였으며, 지방의회 의원들을 대상으로 한 설문 조사를 통해 기존의 연구들과 비교 분석하였다. 지방의회예산결정과정에서 의원들의 심의활동은 예산심의의 질적 수준을 좌우하며, 이는 제도적 요인보다 예산심의의 주체인 의원들의 실제 운용방식과 실질적 행태가 어떠하냐에 따라 그 결과는 판이하게 다르게 나타난다. 이러한 의원들의 예산활동은 집행부와 지방의회간에 상호작용, 의원들의 예산 결정방식, 심의전략, 이러한 전략에 미치는 요인들로 살펴보고 이러한 문제점을 개인적요인, 제도적요인, 환경적요인으로 분석한다. 분석결과 개인적 요인으로는 의원의 전문성을 위한 노력과 보좌기관의 미흡, 예산심의에 필요한 정보와 자료수집, 중기지방재정활동의 부족 등으로 나타나며, 제도적 요인으로는 상임위와 예결위원회의 갈등의 요소, 심의기간의 부족, 예결위원회의 상설화 및 위원회 구성방법의 개선과 환경적 요인으로는 행자부의 예산편성지침의 일방적 적용의 문제점을 지적하고 지역주민의 행정요구와 정당의 영향력 등이 예산결정에 영향을 주는 요인으로 분석했다. 건전한 지방자치는 건전한 지방재정의 운영이라 할 때 지방재정운영과 예산심의과정의 개선이 더욱더 절실하다. 지방의회가 예산심의를 통해 본래의 정책형성 및 행정감독기능의 역할을 다 할 수 있어야 하며, 무엇보다도 분권화시대에 주민참여 및 주민이익에 바탕을 둔 주민의 대변자로써 지방자치의 실질적 정착화를 앞당길 수 있어야 할 것이다. ;This paper examines the budget review strategies that are undertaken by and the impediments that currently exist for local councils, when determining the governments budget, with the end to enhance the efficiency of budget allocation and to carry out in-depth budget review through empirical analysis of the budget review work of council members. Among the 25 autonomous districts in Seoul Metropolitan City, Yangcheon-gu, which has the average level of autonomy and amount of budget, was selected as the basic unit for analysis. Comparative analysis was carried out with regard to existing research with surveys conducted on members of local councils. The budget examination work by council members in the local council budget review process greatly determines the quality of budget determination. The result greatly differs according to the actual method of management and the substantial practice of council members, who have the central role in budget review, rather than institutional factors. Such budget activity by council members are studied here, focusing on the interaction between the executive council and the local council, method of budget determination of council members, review strategy, factors that have an impact on the strategies. The aforementioned factors are categorized into personal, institutional and environmental factors. Personal factors included lack of efforts for enhancing the expertise of council members and supporting agencies, insufficiency of information and material collection required for budget review and lack of mid-to long-term local finance activity. In the case of institutional factors, conflict between permanent council and budget committee, lack of review period, permanent establishment of budget committee and improvement in composition of the committee were identified. For environmental factors, unilateral application of budgeting principles by the Ministry of Government Administration and Home Affairs (MOGAHA) was indicated and administrative demand of citizens and influence of political parties were found to be factors that influence the drawing up of a budget. Given that sound management of local finance is at the heart of sound local governance, it is all the more urgent and imperative that management of local finance and budget review process be improved. Local council has to be able to fulfill its fundamental role of formulating policies and supervising administration through budget review. Consequently, in an era marked by decentralization, doing so will enable true local governance, as an advocate of the people that is based on the participation and interests of citizens, to take root earlier than expected.-
dc.description.tableofcontents제1장 서론 = 1 제1절 연구의 목적 = 1 제2절 연구의 범위와 방법 = 2 1. 연구의 범위 = 2 2. 연구의 방법 = 3 제2장 지방의회 예산심의에 관한 이론적 고찰 = 5 제1절 지방의회 예산심의의 의의와 기능 = 5 1. 지방의회 예산심의의 의의와 기능 = 5 2. 지방의회 예산심의의 한계 = 8 제2절 지방의회 예산심의에 영향을 미치는 요인 = 12 1. 선행연구에 관한 고찰 = 12 2. 예산심의의 영향변수 = 15 제3장 양천구의회의 예산심의 실태 = 20 제1절 양천구의 재정현황 = 20 1. 재정규모 = 20 2. 재정자립도 = 20 제2절 양천구의회의 예산심의 절차 = 22 1. 예산안 제출 및 제안설명 = 23 2. 상임위원회의 예비심사 = 23 3. 예산결산특위 종합심사 = 24 4. 본회의의 의결 = 25 5. 예산안 심의결과 = 26 제3절 예산심의과정에서의 문제점 = 27 1. 예산심의의 제약요인 = 27 2. 예산심의 기간의 부족 = 29 3. 예산심의의 대상과 범위의 제약 = 32 4. 집행부의 예산심의 수감태도상의 문제점 = 34 5. 예산심의 활동에 대한 평가 = 34 6. 예산의 수정 정도 = 35 제4장 양천구의회의 예산심의 영향요인 분석 = 39 제1절 개인적 요인 = 39 1. 전문성 = 39 2. 중기지방재정계획의 활용 정도 = 41 3. 전문성향상을 노력 = 44 4. 전문위원의 역할 = 45 5. 정보 및 자료수집 방법 = 47 제2절 제도적 요인 = 49 1. 상임위원회와 예산결산특별위원회의 관계 = 49 2. 예산결산위원회의 기구의 상설화 및 위원구성방법 = 51 3. 예산전문기관의 설치 여부 = 53 제3절 환경적 요인 = 55 1. 지역주민이나 관련단체의 요구 반영 여부 = 55 2. 중앙정부의 예산편성지침이 지방정부예산심의에 미치는 영향 = 57 3. 정당의 영향력 = 57 제4절 종합적 분석 = 59 제5장 결론 = 62 참고문헌 = 66 Abstract = 69 (설문지)-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent660522 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 정책과학대학원-
dc.title지방의회의 예산심의에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle서울특별시 양천구의회를 중심으로-
dc.format.page70 p-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major정책과학대학원 공공정책학전공-
dc.date.awarded2004. 2-
Appears in Collections:
정책과학대학원 > 공공정책학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE