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관계형 커뮤니티 사이트의 사용자 충족요인에 관한 연구

Title
관계형 커뮤니티 사이트의 사용자 충족요인에 관한 연구
Authors
김연아
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
장동훈
Abstract
인터넷 이용의 증대는 우리 생활에 많은 변화를 주었다. 2004년 현재는 거의 3천만명의 이용자가 인터넷을 이용하고 있는 것으로 나타나고 있다. 인터넷 이용의 증가와 더불어 웹을 통한 모임이나 교류들이 활발해지고 있다. 그 결과 현재 온라인 커뮤니티의 수는 급속하게 증가하고 있으며, 다양한 형태를 취하고 있다. 이와 같은 현상이 일어나게 된 주된 이유로는 기술적 요인, 문화적 요인, 그리고 사이버공간의 상업화 현상을 들 수 있다. 다시 말하면, 개방적 네트워크 구조를 갖는 인터넷의 발전과 개인 정보통신매체의 발달, 이용자들의 자기표현과 공동체적 욕구, 그리고 이익창출을 위한 기업들의 온라인 커뮤니티 형성 목적이 부합되면서 온라인 커뮤니티는 빠른 증가 속도를 보였던 것이다. 그 결과 커뮤니티가 보편화되고, 다양한 형태의 커뮤니티들이 성장, 분화되었다. 빠른 증가 속도와 더불어 커뮤니티의 유형도 다양하게 분류되어지고 있다. 그 중에서도 사람들과의 인간적인 유대관계를 가질 수 있는 커뮤니티로 비슷한 경험을 가진 사람들이 모여 의미 있는 인간관계를 유지하고자하는 필요성에 의해 형성된 커뮤니티를 관계형 커뮤니티(community of relationship)라 한다. 본 연구는 관계형 커뮤니티 사이트를 중심으로 연구하고자 한다. 관계형 커뮤니티는 인터넷의 개인적이며 상호작용적인 요소가 가장 잘 반영되어 있으면서 기업의 새로운 사업모델로 부상하고 있다. 그리고 기존의 연구들은 온라인상에서의 관계형성이 가능한지 여부에 대한 연구가 대부분이었다. 사용자들이 커뮤니티 사이트 이용에 얼마나 충족하고 있는지에 대해서는 이론적 논의가 이루어지지 않고 있다. 본 연구는 관계형 사이트에 대해 정의를 내리고 관계형 커뮤니티의 전형적인 사례인 싸이월드를 중심으로 연구하고자 한다. 사용자들의 사이트 이용 동기에 대한 충족요인을 찾기 위해 이용과 충족에 대한 문헌 조사 연구를 해보았고 기존에 연구되어진 내용을 살펴보았다. 그 결과 Parker와 Plank, PaPacharissi와 Rubin, December 의 연구를 바탕으로 대인 관계, 편리성, 상호작용성을 변인으로 선택해 사이트를 평가하고 관계형 커뮤니티의 특성상 개인의 노출이 타성격의 사이트 비해 용이한 점을 들어 안정성과 책임성을 평가항목에 추가하여 비교 평가하였다. 비교대상 사이트는 싸이월드처럼 친목과 유대관계를 목적으로 형성된 커뮤니티 사이트로 본 논문에서는 커뮤니티 포털사이트이면서 친목 목적으로 형성된 커뮤니티가 전체 커뮤니티의 60% 이상을 차지하고 있는 다음 사이트를 비교대상 사이트로 선정하였다. 이상으로 사이트 분석을 통해 사용자들의 이용 동기에 대한 충족요인을 연구 했다. 관계형 커뮤니티는 사이트 특성상 개개인의 유대관계를 강화시켜주는 사이트로 싸이월드 사이트는 다음 사이트보다 적합하였다. 싸이월드의 개인과 개인의 관계를 밀착시킬 수 있는 미니홈피와 같은 공간이 관계형 커뮤니티 사이트에 있어 유용한 메뉴이나 한편으로 는 개인의 사생활 노출로 인해 피해를 입을 수도 있었다. 관계형 커뮤니티 사이트로써 대인관계와 상호작용성이 잘 되어있는 싸이월드가 많은 사용자를 확보하였으며 이는 꾸준한 이용자 증가로 이어지는 것을 볼 수 있었다. 본 연구의 목적인 향후 사이트 제작에 있어 관계형 커뮤니티 사이트 제작에 있어서는 이처럼 개인과 개인, 개인과 단체의 가상 공간에서의 친밀감 증대 및 교류를 위해서는 싸이월드의 미니홈피와 같은 공간이 유용하였으며 상호작용성, 대인관계를 강화시킬 수 있는 디자인제작이 선행되어야 했다. ;The increase in internet usage gave a lot change to our lives. Nowadays in 2004, there shows that almost 30 million users are using internet. With the increase of internet usage, the meeting or exchange through web are becoming active. As a result, the number of online community is increasing rapidly, and it is in various forms. The main reason of the occurrence of this kind of phenomena can be technical factor, cultural factor, and the commercialization of cyber space. That is to say, as the coincidence of the development of internet which has opened network structure, the development of personal information telecommunication media, the self-expressive and communicative desire of the users, and the forming purpose of online community of the companies, the online community showed rapid increasing pace. As a result, community became universalized, and various kinds of communities became to grow and be divided. In addition to the rapid increase pace, the type of community is becoming classified variously. Among those, we call the community which is formed by the necessity to form meaningful personal relations while people of similar experiences are gathered and the community of which one can have humane associative relations is called community of relationship. This study will be focused on the relation oriented community site. The community well reflects individual and interactive aspects of internet, and it is now appearing as a new business model of companies. The existing researches are only about if relationship could be formed online. There is no theological discussion on how the users are contented with the sites. The study is to define the relation oriented community site, and to examine its good model, mainly with Cyworld. In order to find out what makes the users pleased with the site, I've looked into documents about usage and users' contentment. Then, based upon the researches of Parker, Plank, Kaye and December I've chosen personal relation, handiness and interaction, as its variables, and valuated the sites. I've also added security and responsibility into valuation list since relation oriented community sites are comparatively easy to expose privacy, and then compared and appraised sites. The subjects could include community sites for friendship and relationship, such as Cyrworld. For this research, I've selected Daum as its comparing site, which is a community portal site and has over 60% of communities for friendly relations. Analyzing sites in such ways, I've looked into what makes the users contented. The relation oriented community would make strong relationship between individuals so that Cyworld is more proper than Daum. The Mini hompy of Cyworld, which makes close relationship among individuals, is useful menu for relation oriented community site while it could damage one's private life when exposed. Cyworld, which has good relationship and interaction factors as a relation oriented community site, already has a number of users and actually shows steadily increasing number of users. The study is to build such community sites hereafter. For relation oriented community site, Mini hompy of Cyworld is useful for improving intimacy and interchanging relation in cyber space among individuals and groups. Besides, its design needs to be produced in order to strengthen its interaction and relationship beforehand.
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