View : 60 Download: 0

국립국악원 관악영산회상과 민간 대풍류의 비교연구

Title
국립국악원 관악영산회상과 민간 대풍류의 비교연구
Authors
조아라
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조운조
Abstract
관악 영산회상은 현악 영산회상을 변조시킨 대표적인 정악 기악곡으로서 국립 국악원을 통해 전승되어 왔다. 한편, 지영희 채보의 악보로 전승되고 있는 민간 대풍류는 그 음악적 차이점에도 불구하고 정악 기악곡과 동일한 명칭인 관악 영산회상으로 분류되고 있다. 그러나 국립 국악원에 의해 전승된 영산회상과 다른 경로로 전승되, 어진 민간 풍류에 대한 연구는 현악 영산회상과 줄풍류에 대한 비교 연구가 중심이 되어 왔으며 관악 영산회상과 민간 대풍류에 대한 비교, 연구는 피리 등의 악기를 중심으로 한 연구에 한정되어 있었다. 이 논문에서는 국립 국악원 전승의 관악 영산회상과 지영희 채보의 민간 대풍류에 대해 악곡 구분, 악장, 장단 등의 구조적인 비교와, 시김새 사용, 반복 선율, 세부 선율 등의 선율 상의 비교를 행하였다. 연구방법은 선율비교의 편이를 위해 관악 영산회상의 음고인 황종 E♭을 기준으로 하여 민간 대풍류의 가락을 단2도 올려 이조하고, 관악 영산회상에 민간 대풍류의 가락을 각각 대응시켜 비교하였다. 비교의 결과는 다음으로 요약할 수 있다. 첫째, 두 곡의 악곡 구성과 장구 장단의 경우, 부분적인 차이점을 제외하고는 대체로 동일하다. 둘째, 대부분의 악곡에서 민간 대풍류의 분장과, 장단수가 더 세분화되어 있다. 셋째, 시김새의 종류와 활용 빈도수의 측면에서 두 곡의 대체로 동일하다. 넷째 민간 대풍류에서 사용되는 반복 선율은 관악 영산회상이완전반복 선율인 것과는 달리 다른 선율로 리듬의 차이를 보인다. 다섯째 전체적인 선율에 있어서 두 악곡은 대체로 동일하지만, 선율의 세분화 정도와 선율 진행의 선후(先後), 활대 활용도, 쉼표의 사용, 선율음 등에서 약간의 차이를 보인다.;Kwanak Yeongsan Hoesang is a representative traditional instrumental music inherited by Korean Traditional Performing Art Center. On the other hand, Minkan Dae Pungnyu collected by Ji Yeong Hee is classified into the Kwanak Yeongsan Hoesang in spite of the musical differences between Minkan Dae Pungnyu and Kwanak Yeongsan Hoesang. There have been many studies about Minkan Pungnyu inherited not by the Korean Traditional Performing Art Center but by tradition. However, they have been only for the comparison of Hyunak Yeongsan Hoesang with Zul Pungnyu. Moreover, the studies about the comparison of Kwanak Yeongsan Hoesang with Minkan Dae Pungnyu have been only about the Pi-ri. In this paper, some structural comparisons of Kwanak Yeongsan Hoesang by Korean Traditional Performing Art Center with Minkan Dae Pungnyu collected by Ji Yeong Hee, about sections, movements and rhythms were carried out. Also analyses of the melody according to the use of Sikim-Sae, repetitive melody, and detailed melody were also carried out. For the convenient analysis, the melody of the Minkan Dae Pungnyu has been transposed to major 2nd compared with E♭ of the Kwanak Yeongsan Hoesang. The results of the analysis are as follows. First, whole structure and rhythmic pattern of chang-go are almost same each other except for some trivial differences. Minkan Dae Pungnyu has more fractions of sections and rhythms. Both pieces are almost similar in point of the kind and the frequency of the Sikim-Sae. The repetitive melody of the Minkan Dae Pungnyu can be divided by various parts. On the contrary, Kwanak Yeongsan Hoesang has a perfectly repetitive melody. Generally, both pieces are alike in the melody, however, they has some trivial differences, for example, the number of fractions, sequence of the melody and the use of Hwal-Dae and commas
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE