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캐릭터를 활용한 여성화장품 패키지디자인에 대한 연구

Title
캐릭터를 활용한 여성화장품 패키지디자인에 대한 연구
Authors
조수진
Issue Date
2004
Department/Major
디자인대학원 디자인학과정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
윤정일
Abstract
현대사회는 경제수준의 향상으로 소비자의 가치관 변화 및 소비욕구의 다양화를 불러 일으켰다. 제품의 편리함을 얻고 그 제품을 소유하는 것만으로도 사회적 위치를 인정받던 시대에서 창의성과 욕망을 실현할 수 있는 자신감과 즐거움이 소비의 강력한 타겟으로 부상하고 있다. 이러한 소비자의 가치관 변화 및 소비욕구의 다양화는 기업의 신상품 개발을 촉진시켜 제품의 다양화를 가져왔으며, 이에 따라 제품의 중요한 구성요소의 하나인 포장디자인(Package design)에서도 인식의 많은 변화를 가져왔다. 패키지 디자인은 소비자의 욕구를 만족시킬 수 있는 가장 효과적인 방안 중 하나이며, 상품의 유통과 내용물을 보호하는 1차적인 기능에서 최후 소비자에게 상품정보의 전달을 위한 의사소통 매체로서까지 그 역할이 확대되고 있다. 또한 최근에는 마케팅 전략의 하나로 패키지 디자인에 마크, 기업명, 로고타입 등의 각 요소들과 함께 캐릭터를 사용하고 있는데, 이러한 캐릭터는 상품판매를 위한 캐릭터에서 상품의 주체로 그 위치를 당당히 평가받게 되었다. 캐릭터는 현재 남여, 연령의 구분 없이 매우 광범위하게 문화상품으로 흥미를 끌고 있지만 특히 감성적인 여성들에게 선호되는 경향이 있다. 그러나 여성들은 아름답고자하는 욕구가 강하고 유행에 민감하며 브랜드에 대한 인지도가 매우 강하다. 이런 여성 소비자들에게 가장 먼저 떠오르는 브랜드가 되기 위해서는 그 브랜드와 관련된 많은 연상들을 기억 속에 인식, 저장하여 잠재의식 속에 저장하여 제품에 대한 느낌과 정보를 되살릴 수 있어야한다. 대부분의 화장품들이 로고타입으로 디자인된 것으로 볼 때 그 제품의 타겟층에 적절한 캐릭터의 적용은 제품의 성격을 특징적으로 표현하고 타제품들과 차별성을 두기 위해 그 의미가 크다고 하겠다. 이와 같이 캐릭터는 상품성과 기업의 인지도를 높여 능동적 구매를 창출 할 수 있다. 국내 화장품 업계에서는 화장품 패키지에 캐릭터가 적용된 사례가 극히 드물다. 또한 이미 알려진 캐릭터를 일부 패키지 디자인에서만 부분적으로 사용하거나, 또는 독자적 캐릭터를 개발하였지만 개발과 쓰임이 체계적이지 못해 캐릭터의 효용성을 극대화하지 못하였다. 이러한 연구를 바탕으로 이론적 측면으로는 패키지에 대한 이해와 캐릭터 활용방안의 이해에 대하여 고찰해보고, 작품제작에 있어서는 국내의 화장품 업체 중 태평양 에뛰드를 선택하여 기존제품의 패키지 디자인을 분석하였다. 이를 통하여 체계적이고 여성심리에 맞는 캐릭터의 활용방안을 연구하고 에뛰드의 패키지 디자인에 적용하였다. 캐릭터 개발의 조형적인 면에 있어서는 여성의 시각적 특성과 심리를 고려하였으며, 기존회사가 가지고 있는 브랜드 이미지에 맞는 여성 캐릭터 개발이라는 컨셉으로 여성들과 친화를 유도하고자 하였다. 국내 연구들 중에서 화장품에 대한 용기나 패키지, 브랜드 계층구조에 관한 연구는 많으나 캐릭터를 적용한 화장품에 관한 연구는 미흡한 실정이다. 본 논문은 제품의 브랜드 이미지를 보다 효과적으로 전달할 수 있는 캐릭터를 개발해서 패키지에 적용에 관한 방향모색이라는 측면에서 그 의의가 있다고 하겠다. ;Modern society created the variety of the consumption to the enhance of the economy level with the change of the consumer of the sense of values. In period which the possession of convenient goods are kind of trend, the originality, self-confidence and delight are becoming the goal of consumers. These change of customer's view and variety of consumption trend brought innovated brand new product which are caused by investigation of companies. As a result of this phenomenon, view of package design, the one of the crucial consistent has changed. Package design is one of the best ways to give customers satisfaction, that from protect contents and circulation to notification of product information. More over, in these days, it's one of common usage of marketing strategy. For examples, people easily see brand logos, names, and symbols on product package and these ways are proved to high effect of recognizing name values and so on. Characters are very popular for not only commercials, but also really popular with emotional women. Especially, women are tends to desire beautiful looking, sensitive to trend of fashion and strong preference of name values. To be the most popular brand for woman customers, company must gives many wonderful images of brand into customers' memories. Character design and usage of character is very important to expression of product's character and useful way to be unique among other products. Such as, most of cosmetics are designed by logotype. Like this, character design can cause stimulation of consumption by raising product value and company images. On the other hand, domestic cosmetics company rarely use character design for package design. Before, some of domestic cosmetics company used famous character design or made their own character design, though design of character and usage are not profoundly considered. Based on these results, I have considered understanding of package design and character design in theological views. And investigate ETUDE's package design for treatise. For adaptation of ETUDE's package design, I've investigated of several methods of feasible usage, which is adequate for women fashion trend. On optical views of character design, woman's optical character has been considered. And, existing brand image has used for getting familiar with woman customers. In Korea, Investigation of cosmetics' case, package and classifications are sufficient though, investigation of character design for cosmetics are not enough. The aim of this treatise is good recommendation of methods that, efficiently deliver product brand images to customers for adaptation of package character design.
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