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국내스포츠사이트의 현황연구 및 사용자 요구사항 조사

Title
국내스포츠사이트의 현황연구 및 사용자 요구사항 조사
Authors
이혜진
Issue Date
2004
Department/Major
정보과학대학원 멀티미디어학전공
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Advisors
김진수
Abstract
스포츠와 미디어. 이 둘의 결합은 상당한 가치를 지니고 있다. 국내에서도 이에 대한 움직임이 활발히 진행되고 있는 상태이며, 많은 이용자의 관심도 또한 높아지고 있다. 이를 가장 효과적으로 표현할 수 있는 공간은 멀티미디어의 발달로 다양한 정보형태가 구현될 수 있는 인터넷이라 할 수 있다. 현대는 개개인을 위해 맞춰진 인터넷 시대로 흘러가고 있고, 20대의 젊은 층에서는 미디어 혁명이라고도 불리고 있는 이 시대에 최고봉에서 이 환경을 경험하고 있다. 지난 2002년 대선 이후 우리사회에서는 미디어의 중요성이 크게 부각되었고, 기존 언론사나 방송사 사이트에서만 주로 제공되던 인터넷 뉴스의 수요가 증가하게 되었다. 이에 각 포탈 사이트들은 미디어의 유치에 적극 나서게 되었고, 반대로 언론사나 방송사 사이트들은 포탈을 표방하며 블로그, 이메일제공, 게임서비스 등의 컨텐츠들로 구조를 바꾸어 가기 시작하였다. 그 이후 국내의 해외진출선수의 수가 증가하고, 2002 월드컵 이후 스포츠에 대한 관심이 높아진데다 주5일제 근무의 도입으로 인해 여가시간이 많아지자 스포츠미디어에 대한 수요가 점점 많아지기 시작했다. 스포츠지나 일간지 사이트에서만 접할 수 있었던 스포츠뉴스들을 각 포탈사이트와 방송사 사이트 등에서 새로 인덱스를 구성하여 서비스하기 시작한 것이다. 그러나 스포츠는 일반 보도되는 뉴스와는 성격을 달리한다. 스포츠 컨텐츠의 가장 큰 매력은 ‘액티브’한 성격을 가지고 있다는 것이다. 이를 위해서는 동영상이나 사진, 애니메이션 중계등과 같은 시각적 정보는 사용자들로 하여금 더 큰 만족감을 줄 수 있으며, 텍스트로 제공하는 정보의 한계를 보완할 수 있다. 스포츠 웹사이트상에서의 '스포츠' 컨텐츠는 스포츠라는 본질적 측면에서의 특성이 고려되어야 한다. 스포츠는 때로 2002 월드컵과 같이 거대할 정도로 열광적인 형태를 보이기도 하고, 보는 사람들로 하여금 인생의 희노애락을 경기 안에서 느끼게 하며, 큰 감동을 안기기도 한다. 스포츠는 미디어에게 질적 가치를 준다. 어떤 형태로 서비스될 것인가에 따라 충실한 독자들과 관중들의 관심을 유도해낼 수 있다. 유행처럼 흥행하는 종목이 있는가 하면 메이저리그 야구와 같이 확실하게 정착되어 유행에 상관없이 각광 받을 수 있는 종목도 있다. 미디어는 주기적으로 이것들에 대응하다가 월드컵, 올림픽 등의 규모가 큰 단일 행사를 위해 대비한다. 미디어 속의 스포츠가 사람들에게 잘 수용된다는 점에서 스포츠는 새로움과 예측할 수 없는 매력적인 특성을 가진다. 스포츠는 뉴스와 오락이라는 두가지 기능의 합류점에 있고, 대중의 문화적 기호에서 효과적으로 생산되고있는 것이다. 국내에서 다양한 정보형태로 서비스를 시작한지 오랜 시간이 흐르지 않은 인터넷 상에서의 스포츠미디어는 유행처럼 번지고 있는데, 현재까지는 사이트 유지를 위해서, 또는 경쟁 사이트를 따라가기 위해서 시작은 했으나 앞으로의 방향 예측이나, 정책적인 문제는 확립이 되어있지는 않다. 이에 국내의 스포츠미디어 현황을 대략적으로 파악하고, 사용자들이 스포츠미디어를 이용하면서 바라는 컨텐츠는 무엇이며 어떤 식으로 구성을 해야 하는지에 대한 조사를 실시한 후 대안을 제시하여 앞으로 각 스포츠사이트들이 방향을 잡아 갈 때 참고할 수 있는 올바른 자료가 되고자 한다. ;Sports and media-the combination of these two has quite a value. Movements of the preceding has been developing actively within the country, as numerous users concern of the matter. The most effective way to express this is the internet, which embodies various forms of informations as multimedia devices develope. Modern society is bounding for age of the internet power adjusted for the individuals, and young generations who are in their twenties are experiencing all this circumstances in the highest level of this era so called as media revolutionary period. The importance of media has largely been embossed after the 2002 presidential election, and the demands for the internet news, which used to be offered only through the existing press and broadcasting web sites, increased. As a result, each portal site began to attract media positively while the web sites of the press and broadcasting claimed to stand for portal sites, changing their structures to contents such as blog, e-mail and game services. The rising number of entries of players into foreign countries, the enlarging interest in sports after the 2002 world cup, and the extending leisure due to the introduction of the 5 days work gave birth to more and more demands for the sports media. Every portal sites and broadcasting sites reconstructed their indexes and started to serve sports news which were only available through the sports or daily papers. However, sports news differs from the general reported news. The most attractive thing about sports contents is that it has some kind of 'activeness'. Visual information like moving pictures and animation relay help users get satisfaction and also complement the limited information in text. 'Sports' contents in the sports web sites should reflect the intrinsical features of sports. Sports sometimes is in forms of enormous passion like the 2002 world cup, and sometimes make people feel the ups and downs of life through the games, not to mention the deep impressions. Sports grants media qualitative values. It is the service form that attracts the interest of the readers and audiences. There is an event like a fad whereas an event like baseball major league has taken root, and therefore does not adhere much to the trend. Media react to these regularly and prepares the big single events like world cup or olympics. Sports is always new and unpredictable in a way that it is well accepted through the media. Sports is the confluence point of news and entertainment and is produced effectively based on the public's cultural taste. In korea the history of on-the-internet Sports media is not long and until now, the service has been providing information service in various forms only to keep the site going on or to keep up to what other sites do . They have not been offering future visions nor they have set examples of policies in the sportsmedia area. In this study, we tried to understand the present conditions of the area and also find out what the users want the most from the web sites. Also we tried to show how to organize them and what contents are required based on the researches we did. We hope that our study would be helpful to the sportsmedia sites and lead to the successful future.
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