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G. F. Handel「Messiah」에 관한 연구

Title
G. F. Handel「Messiah」에 관한 연구
Authors
태승옥
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박신화
Abstract
헨델(Georg Friedrich Ha¨ndel 1685-1759)은 J. S Bach와 더불어 바로크시대를 대표하는 작곡가로서 영국의 오라토리오의 전통을 수립하였다. 그의 작품은 이태리적인 산뜻함과, 프랑스적인 장대함, 그리고 독일과 영국 등 여러 나라 음악양식의 특징을 모두 포함하고 있었고, 이러한 그의 작품은 당시 국제적 양식이 발전하기에 적합한 토양을 갖고 있던 영국에서 더욱 성숙되었다. 헨델은 20여곡의 오라토리오를 작곡하였는데 그 중에서도 「메시야」(Messiah)는 헨델이 오라토리오의 작곡가로서 확고한 명성을 가져다 준 대표작이며 오늘날까지 종교음악이라는 개념을 벗어나 위대한 유산으로 여겨지고 있으며 꾸준히 연주 되고 있다. 「메시야」의 대본은 성서에서 발췌 한 것이며 다른 오라토리오들과 달리 구체적인 등장인물이나 특별한 줄거리가 없으며 신, 구약 성경에서 매우 다양하게 인용되었다. 또한 예수그리스도를 묘사하는 「메시야」는 프랑스 서곡(French overture)으로 시작하여 레치타티보, 아리아, 합창 등 53곡으로 구성되어 있으며 다 카포 아리아(da capo aria)와 리토르넬로(ritornello)까지 다양한 음악적 양식을 사용하고 있다. 그 중 합창은 정교하며 극적이고 화성의 풍만함을 보여주고 있으며 그의 섬세하고 정교한 작곡기법은 합창음악의 상징적 대표작으로 인정하기에 충분하다. 또한 이 작품에서는 헨델의 참신함과 유연성, 그리고 또 의미 있는 뉘앙스를 표현하고 있다. 메시야의 제1부는 밝고 온화한 기분이 들고 제2부는 극적인 긴장과 종교적 감동이 강하게 느껴지고 있으며 제3부는 부활의 생명을 생각하는 조용한 기분과 죽은 자가 다시 살아나는 나팔소리와 함께 아멘으로 대단원의 막이 내려진다. 본 논문에서는 오라토리오의 정의와 기원 그리고 발생 및 전신에 대하여 연구하였고 그것을 바탕으로 헨델의 오라토리오의 분류와 특징에 대해서도 논술하였다. 본론에서는 헨델의 「메시야」 합창곡을 중심으로 합창곡의 내용 및 성서의 발췌와 연주기법, 그리고 이 곡을 연습할 때 방법과 영어가사의 발음에 대하여 연구 분석하였다. 또한 세 명의 연주자들이 연주한 CD를 비교하여 템포를 정리 하였다. 따라서 이러한 연구를 통해 우리나라 교회나 합창단들이 자주 연주하고 있는 「메시야」가 보다 학문적이며 음악적으로 연주 될 수 있기를 바라는 목적으로 이 논문이 쓰여 졌다. 결론으로 헨델의 합창기법을 종합하여 그 특징적인 면을 제시하였고 이 음악의 위대성을 다시 한번 인식하여 그의 음악의 이해와 더불어 실제 연주시 도움을 주고자 한다. ;Georg Friedrich Ha¨ndel (1685-1759) is a composer representing the Baroque age together with J. S. Bach and establishing the tradition of England's His works features the Italian freshness and the French splendor, while encompassing the various characteristics of musical modes of many countries including Germany and the United Kingdom. His works were matured in the United Kingdom where international musical modes could well be developed at that time. Ha¨ndel composed some 20 oratorios, among which "Messiah" must be his model work whereby his fame as oratorios composer could be firmly established. Even today, "Messiah" is regarded as a great heritage just beyond a religious music, and therefore, is performed continuously. The script of "Messiah" was extracted form the Old New Testament unlike other oratorios, it has no specific characters or special story. "Messiah" which depicts Jesus Christ consists 53 pieces beginning with a French overture, through recitativo and aria to ritornello. Among them the chorus parts are dramatic and show substantial harmony to make this an important work of choral. "Messiah"'s first part sounds bright and gentle, its second part has a dramatic tension and religious impression, and its third part renders a tranquil mood reminiscent of a resurrected life. The denouement draws down its curtain with a bugle note heralding the resurrection, and with a great amen. This study reviews definitions, origin development of the oratorio and oratorio thereupon, discusses the classification, characteristics and development of Ha¨ndel's oratorios. In particular, the researcher analyzed the chorus parts of Ha¨ndel's "Messiah" in terms of contents, extracts from the Bible, performing technique's practicing methods and the English pronunciation. This study also determine the tempo by means of a comparison of three CD performances. In all, this study was aimed at intensively analyzing Ha¨ndel's "Messiah" which is frequently performed by churches and chorus groups in Korea, thereby, helping to understand its musical characteristics for effective performance. In conclusion, this study summed up Ha¨ndel's chorus techniques and analyzed their characteristics in order to highlight his music greatness to better understand his music and to perform his music better.
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